Sector estratègic

Montjuïc es reivindica com a imant per descentralitzar el turisme a Barcelona

  • Entitats i institucions culturals i de l’esport reclamen més recursos per facilitar a visitants i ciutadans l’accés a la muntanya (que creuen que encara continua desconnectada de la ciutat) i que la puguin disfrutar

3
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

Molts barcelonins la visiten només durant la Mercè i molts turistes només van a veure la Font Màgica. La muntanya de Montjuïc és molt més que un gran pulmó verd, on bateguen equipaments estratègics de cultura i esport, però encara es manté molt desconnectada de la ciutat malgrat el seu enorme potencial per ser el Central Park de Barcelona. Així ho han reivindicat representants d’aquests sectors i del turístic, que veuen en aquest territori una oportunitat única per descentralitzar el turisme a la ciutat.

Les sinergies entre esport, cultura i congressos possibiliten aquest imant, han coincidit els participants en l’Esmorzar sobre Turisme del CETT i Foment, celebrat aquest divendres a la seu de la patronal. El diàleg sobre les potencialitats de Montjuïc ha inclòs des de la infrautilització ciutadana fins als hàndicaps que dificulten una permeabilitat turística més gran. La falta d’una senyalització adequada, la dificultat d’accessibilitat (escassetat de transport públic i escales mecàniques moltes vegades avariades) tant a la muntanya com entre els seus recintes culturals, i la insuficient dotació d’elements que la integrin a la ciutat, com la il·luminació i seguretat, han sigut alguns dels aspectes criticats.

El president de la Comissió de Turisme de Foment, Guillermo Vallet, ha destacat, obrint el debat, que Montjuic, representa «la gran oportunitat de la nostra ciutat». Davant la imminència de les eleccions municipals, el 2023, reclama que l’Administració la integri com a espai central de la ciutat «i no limítrof», aprofitant que en set any se celebrarà el centenari de l’Exposició Universal. La cultura i els esports serien els seus dos motors.

Més ambició política

Des del CETT Barcelona School of Tourism, Hospitality and Gastronomy, el seu director de recerca, Eugeni Osàcar, ha afegit que «amb ambició política i empresarial» l’espai natural «té totes les condicions per convertir-se en el gran parc urbà de la ciutat». I ha desafiat tots els experts a donar llum sobre el que la muntanya –que suma diferents jardins i edificis descosits entre si– ha de ser i els esdeveniments que pot encaixar.

Entre els participants, la presidenta de la Fundació Joan Miró, Sara Puig, s’ha mostrat «optimista» perquè amb suport institucional «es posi en relleu» el territori. Ha reclamat senyalització, seguretat i connexions. «Se li ha donat l’esquena i ara cal redescobrir-la com va passar amb el litoral», ha assenyalat. Tant ella com altres ponents han establert comparatives amb el Central Park novaiorquès, també un pulmó que integra esport i cultura, com a exemple d’integració i d’inversió continuada publicoprivada.

El director del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC), Pepe Serra, ha sigut especialment combatiu reclamant «coratge» per superar l’«orografia complicada». Segons el seu parer, cal «convertir definitivament la muntanya de Montjuïc i la seva enorme i variada oferta cultural, d’espais verds i esdeveniments artístics i d’entreteniment, en un parc urbà accessible, transitable i obert a tothom». Considera clau el repte pendent que es connecti «de manera permanent i fàcil amb Barcelona». Ha criticat la poca dotació de transport, amb autobusos cada 45 minuts, entre d’altres.

Notícies relacionades

Susana Oliveras, gerent de l’institut Barcelona Sports, creu que l’impuls del projecte Barcelona Sports Hub; l’organització de grans esdeveniments com La Vuelta 23; la potenciació d’instal·lacions singulars, com acollir el Barça la temporada vinent, i els circuits d’activitat esportiva a l’aire lliure seran determinants per popularitzar la muntanya entre locals i visitants. Ha recordat que l’activitat física està molt interioritzada entre els barcelonins, que encara no espremen la riquesa d’aquest entorn natural i ple d’equipaments. Ha posat en relleu, tot i que no sigui fàcil arribar-hi, ha dit, alguns miradors des d’equipaments com la piscina olímpica. Ha considerat «compatibles» els usos lúdics o musicals, però de manera que no tinguin impacte en l’entorn.

En la seva intervenció, Ángel Díaz, president d’Advanced Leisure Services, gestora del castell de Montjuïc, ha insistit en l’oportunitat d’impulsar un «gran parc urbà de Barcelona» que exerceixi de «gran actiu per a l’àrea metropolitana», com en altres grans urbs. Recomana actuar des d’una visió global inclusiva i actuar sobre problemàtiques actuals.