Primer mes

El tall de trens a la Sagrera causa un boom col·lateral al metro de Sant Andreu

Els usuaris de Renfe es queixen de l’increment de durada dels trajectes i de falta d’informació inicial

El tall de trens a la Sagrera causa un boom col·lateral al metro de Sant Andreu

Ferran Nadeu

5
Es llegeix en minuts

El primer mes de tall de tren per les obres a la Sagrera ja té efectes col·laterals clars. Als 30 dies d’afectació, els 28.500 viatgers diaris que han utilitzat aquestes línies –molts de procedents del Vallès i les comarques gironines– s’han acostumat a anar i tornar de Barcelona baixant a l’estació de tren de Sant Andreu Comtal i a caminar els cinc minuts que la separen del metro. Així, la parada Sant Andreu de l’L-1 del metro ha notat un 85% més de demanda.

Durant dos mesos i mig, els usuaris que continuïn cap al centre de la capital catalana han de realitzar transbord en la línia 1 de metro de Sant Andreu. L’estació de TMB ha notat un increment de 9.800 validacions de viatgers un dia feiner mitjà des del 19 de setembre. Així, abans del tall ferroviari l’estació de TMB rep ara 21.300 passatgers de mitjana al dia. La demanda gairebé s’ha duplicat. Fonts de TMB han assegurat a l’ACN que els metros estan «absorbint bé la demanda a Sant Andreu i a la línia en general», ja que l’operadora disposa de «l’oferta més gran de la història el metro de Barcelona».

La veu dels afectats

Malgrat ja estar-hi acostumats, alguns dels viatgers lamentaven que per la seva vida quotidiana encara és «caòtic» haver de desplaçar-se fins a Sant Andreu Comtal per agafar l’R-2N o l’R-11. El principal lament dels usuaris ha sigut que el temps de viatge s’ha incrementat notablement i també el cansament acumulat de realitzar «un transbord rere l’altre». Entre els passatgers habituals de la línia es troba Carla Alonso, que ve de Granollers per treballar a Barcelona i que triga «una hora i mitja més» del que trigava abans, però descarta anar amb cotxe perquè els embussos que es creen «encara són pitjors.

Quant a la informació, diversos usuaris comentaven que s’havien assabentat «de casualitat» de les obres en un inici. És el cas de la Jéssica, que explica que es va trobar amb les incidències sense conèixer-les el primer dia. Un mes després, ha hagut de canviar el trajecte entre Badalona i el Clot, on no havia pràcticament de sortir de l’estació, per venir fins a Sant Andreu Comtal. «Continua sent un caos, he de sortir una hora abans», explica.

Una altra queixa que s’ha sentit entre els usuaris que arribaven a Sant Andreu Comtal era que els informadors no comuniquen amb precisió els horaris de tots els trens sinó que donen intervals com «entre dos i tres quarts» i s’obliga a esperar fora de l’andana en una zona en la qual no hi ha seients. L’Anna, que ve de Santa Coloma de Farners a Barcelona tres vegades per setmana, ha explicat a l’ACN que una persona amb problemes de mobilitat va poder asseure’s a l’escala però no a l’andana. «Això és com Trenaventura», lamenta aquesta usuària que s’aixeca a les sis del matí per ser a Passeig de Gràcia a dos quarts de deu.

En canvi, no tots els usuaris han lamentat els talls, que també han suposat un increment de freqüències per als passatgers del Vallès, ja que l’R-11, la línia de Girona, farà parada a totes les estacions entre Granollers i Sant Andreu. «La part negativa és que els trens només arriben fins a Sant Andreu, però la part positiva és que tenim més trens i m’agradaria que es mantingués en el futur», diu Kevin Simon, un estudiant de Montcada i Reixac que triga «més o menys el mateix temps que abans» per anar a la universitat.

L’elasticitat de la xarxa ferroviària

L’Associació per la Promoció del Transport Públic (PTP) considera que «les molèsties han anat disminuint» amb el pas dels dies, però que la informació donada no va ser suficient en un primer moment. «Amb uns cartells no n’hi ha prou», ha lamentat el seu portaveu, Daniel Pi, que ha posat com a exemple el tall de l’R-1 del cap de setmana del 17 i 18 de setembre on els autobusos que es van habilitar entre Badalona i Sant Adrià no es van utilitzar per «falta d’informació». L’entitat també lamenta que les obres no s’hagin escalat en el temps i que ara hi hagi diferents punts de Rodalies –la Sagrera, Montcada, Sant Feliu, Castellbisbal– amb afectacions.

Notícies relacionades

Per la seva banda, el portaveu de Renfe, Antonio Carmona, ha fet una valoració «positiva» del funcionament del dispositiu alternatiu de Renfe per als viatgers afectats per les obres tot i que admet els «inconvenients» que suposa el canvi de la rutina. «Els viatgers han confiat en aquesta reprogramació i ens estem movent en números molt similars als que teníem el 2019», afegeix Carmona en declaracions a l’ACN. Concretament, el primer mes d’afectacions es van registrar 28.500 viatgers de l’R-2 nord i R-11, xifra que equival a un 90% de les anteriors en la pandèmia i un 10% més que el maig d’aquest any. A més, la companyia ha comptabilitzat 650 viatgers diaris que han fet ús dels busos que uneixen Granollers Centre i Sant Andreu Comtal amb Sagrera Meridiana.

Al desembre, nou canvi de rutina

Durant aquestes setmanes els treballs es concentraran a acabar els 4,3 quilòmetres de vies noves que passaran per la nova estació de la Sagrera, la meitat de les quals aniran soterrades. La nova estació de Sant Andreu Comtal, es posarà en marxa a partir de l’11 de desembre. A partir de llavors l’estació antiga es destinarà a altres usos. El 3 de desembre s’iniciarà la tercera fase de les obres i de nou els trens començaran i finalitzaran el seu recorregut a Montcada i Reixac, on els passatgers tornaran a tenir l’opció de continuar el seu viatge transbordant a peu fins a l’estació de Montcada i Reixac-Manresa, on podran enllaçar amb els trens de les línies R-4, R-12 o R-7, o utilitzar el servei de bus complementari, cada 15 minuts entre les 6.00 h i les 22.00 h i amb trajecte fins a la Sagrera-Meridiana.

Temes:

Renfe Rodalies