Dia mundial del turisme

Així són els turistes de la Barcelona postpandèmia i així veuen la ciutat

  • Els visitants donen notes altes a l’arquitectura, la cultura i el clima, però atorguen un notable discret a seguretat, neteja i platges i avisen sobre el soroll

Així són els turistes de la Barcelona postpandèmia i així veuen la ciutat

ELISENDA PONS

5
Es llegeix en minuts
Jordi Ribalaygue
Jordi Ribalaygue

Redactor

Especialista en Barcelona i àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El turisme ha reprès bona part del terreny que va cedir a Barcelona arran de la pandèmia. Alhora que les xifres d’activitat s’acosten a les anteriors a la propagació de la covid, la ciutat s’ha retrobat aquest agost amb el viatger tipus que acudia fins al 2019: majoritàriament estranger (el 86,4% dels visitants del mes passat), de passada per primera vegada a la capital catalana (va ser el cas del 51,3% dels qui van venir a l’agost) i allotjats de mitjana durant tres nits, per sobre de les 2,5 jornades de mitjana el 2019. Les dades són del mes passat i procedeixen dels informes de l’Observatori del Turisme a Barcelona, que plasmen els resultats dels sondejos amb els quals l’ajuntament tanteja com els visitants avaluen l’estat de la ciutat.

Les últimes enquestes completes, del 2021, revelen una percepció positiva a grans trets de l’urbs, tot i que hi ha matisos: l’arquitectura (9,22 punts sobre 10), la cultura (8,83) i el clima (8,53) mereixen les notes més altes, aspectes com la seguretat (7,79), les platges (7,64) o la neteja (7,51) reben un notable discret i la pitjor puntuació se l’endú el soroll. La prevenció d’aquesta molèstia a Barcelona mereix un 6,68 per als turistes entrevistats, un aprovat una mica més baix que el 6,89 obtingut el 2019. La dada fa intuir que els visitants senten que la ciutat és una mica bulliciosa, un problema que ha originat protestes recents en diferents barris de Barcelona. Al seu torn, l’ajuntament ha avançat el tancament de terrasses, restaurants i comerços en alguns carrers per mirar d’aturar les queixes. 

Alhora que la impressió sobre el soroll ha empitjorat de maner tènue, s’intueix que els turistes també perceben les dues principals inquietuds que els veïns assenyalen al baròmetre de l’ajuntament com els problemes més grans de la ciutat: la delinqüència i la brutícia. En tot cas, l’apreciació dels visitants resulta més benèvola que la dels barcelonins. L’aprovat que van dispensar a la neteja el 2019, amb 7,81 punts, es va revalidar el 2021 amb una pèrdua de 30 dècimes. Quant a la seguretat, va caure per sota del 8 al cedir 26 dècimes, tot i que s’ha començat a refer en l’estudi d’opinió d’agost del 2022, a l’escalar a 7,87 punts. Els viatgers consultats el mes anterior van concedir un 8,68 de valoració general a la ciutat, un notable alt, tot i que inferior al 8,78 atorgat el 2019. «Es manté en nivells alts», destaquen fonts de Turisme de Barcelona.

Més joves i més despesa

Tot i que encara es va comptabilitzar un 23,7% de visitants menys entre el gener i l’agost que el 2019, el retorn a la rutina prepandèmica ha tornat el turisme als seus trets habituals a Barcelona, però ja s’entreveuen algunes variacions. En aquest sentit, sobresurt que l’edat mitjana dels turistes s’ha rejovenit i que, de mitjana, gasten més que abans de la crisi sanitària. 

D’acord amb els estudis de l’Observatori del Turisme, cada visitant va desemborsar 86,24 euros de mitjana per jornada l’agost passat a Barcelona. La quantia és superior als 75,23 euros de mitjana que els viatgers sufragaven per cada dia d’estada el mateix mes de l’estiu del 2019, abans del declivi per l’alarma internacional pel coronavirus. El dispendi total per estada creix de 972 a 1.047 euros. «Respecte al 2019, puja la partida en cultura del 18,2% al 20,9% i en gastronomia, del 43,7% al 47,5%. Per tant, busca cultura i aprecia la bona gastronomia», ressalta Turisme de Barcelona.

A part, el 65,1% dels qui es van desplaçar a l’urbs a l’agost tenien menys de 35 anys, una proporció superior a la del 2019, quan representaven el 52,2% del total. Al seu torn, el turisme sènior ha decaigut: els més grans de 55 anys sumaven el 13,1% dels visitants a la ciutat fins fa tres anys, mentre que el mes passat van decaure al 6,1%.

El president del Gremi d’Hotels de Barcelona, Jordi Clos, confirma que «el mercat turístic ha canviat una mica» a Barcelona. «El client espanyol ha augmentat respecte al 2019, malgrat que ja tenim preus més alts que durant el 2020 i el 2021. Per contra, el mercat rus i bona part de l’asiàtic està aturat, però, en canvi, hem recuperat l’americà i puja l’italià, que estava per sota del francès i l’anglès. També han canviat alguns hàbits, per exemple ha pujat molt la reserva d’última hora», desgrana. A més, l’allotjament en places hoteleres ha crescut un 10,5% en detriment dels apartaments turístics, que disminueix un 13,3%, segons Turisme de Barcelona.

En tot cas, Clos no veu grans diferències entre la capacitat econòmica que acreditaven els hostes el 2019 amb els que ara han elevat l’ocupació hotelera al seu llistó habitual en els últims mesos, al voltant del 85% de les places disponibles. «Estem recuperant l’escenari del 2019, tant en perfil de client com en el seu poder adquisitiu. La falta de clients russos, que tenien un nivell de despesa molt alt, ha sigut compensada per l’espanyol, que realitza un consum diferent», distingeix. 

L’impacte de la inflació

Notícies relacionades

El president del Gremi d’Hotels recalca que el «canvi brutal» en la clientela es va donar a partir de l’explosió de la covid el març del 2020 i fins a l’abril passat, quan van començar a recobrar-se els paràmetres previs a l’expansió del virus. «Va desaparèixer el turisme de negocis i va aparèixer un mercat que no teníem, espanyol i de baix nivell econòmic, perquè els preus a la ciutat es van situar entre un 40% i un 50% per sota dels del 2019. Quan hem apujat preus i hem tornat a la tendència d’abans, ha desaparegut el client que dormia en un cinc estrelles per 140 euros, perquè ara val 280 o 300 euros», addueix. 

En contrast amb l’últim estiu abans de la pandèmia, el preu de les places hoteleres s’ha disparat un 15% durant la temporada alta a Barcelona. Clos atribueix l’encariment al fet que s’han repercutit els increments del cost del combustible i els productes bàsics. «Ha marcat el canvi del perfil del turisme que hem tingut en els dos últims anys, però és un augment que es veu a tots els hotels d’Europa», matisa l’hoteler, que pronostica que la inflació perjudicarà els establiments de la capital catalana, ara encara en remuntada: «Els últims mesos han sigut bons i l’octubre pinta bé, així que l’increment de costos encara no ha afectat, però acabarà passant. No passarà tant en el turisme econòmic, però sí que es notarà una mica en el d’oci i el de cap de setmana».

Temes:

Turisme