Balanç del mandat

Colau assumeix que «cal abordar quin ús fer» dels milers de locals tancats a Barcelona»

  • L’alcadessa creu que una part poden ser vivendes, però d’altres es podrien destinar a entitats socials i una part que ressorgissin com a comerços

  • Anuncia que la reforma de la Rambla comença el dia 3 d’octubre i que la gent encara li demana «més» polítiques de mobilitat i contra la contaminació

Colau assumeix que «cal abordar quin ús fer» dels milers de locals tancats a Barcelona»

EUROPA PRESS / LORENA SOPENA

3
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

Amb un greu problema de falta de vivenda assequible i de lloguer a Barcelona, l’alcaldessa Ada Colau ha admès aquest dilluns que «cal abordar» l’ús dels més de 16.000 locals tancats a plantes baixes de Barcelona, com informa aquest diari. La líder dels comuns aprecia que només una part es podria destinar a noves llars, mentre que d’altres podrien acollir entitats socials i una part podria tornar a tenir activitat comercial.

En una entrevista al programa Fora de Plató de RTVE, celebrada a l’Hotel Eurostars Grand Marina, Colau ha fet un repàs dels temes d’actualitat i els que han marcat el seu mandat municipal.

En matèria de vivenda, Colau ha insistit en la seva petició de congelar els lloguers «mentre la inflació estigui disparada», seguint el cas d’Escòcia. Creu que així s’evitaran molts desnonaments. La líder dels comuns ha tornat a carregar contra el Govern, per estar «barallant-se entre ells» en lloc d’assumir la seva responsabilitat en vivenda, i així deixar sols els ajuntaments. Creu que ha complert la seva promesa de construir «milers de pisos socials».

La pujada dels preus precisament ha disparat la conversió de locals en domicilis que moltes vegades no aconsegueixen la cèdula d’habitabilitat malgrat tenir dimensions i reformes adequades per les moltes exigències urbanístiques que han de complir. Des del sector immobiliari s’ha reivindicat una flexibilització de la regulació per no deixar aquests casos a l’ombra i Colau ha respost que l’ajuntament està disposat a abordar el tema. «Molts no compliran les condicions necessàries, per la qual cosa aquesta no pot ser una única solució», ha dit, conscient que és important dotar-los d’ús en benefici dels barris.

En aquest sentit, ha defensat la compra (que l’ajuntament fa en algunes zones) de locals perquè siguin de protecció oficial, i la idea de treballar per donar-los nous usos.

Sobre l’okupació, un altre dels problemes que viu la ciutat, ha emfatitzat que l’ajuntament ja actua «proactivament» si aquesta és delinqüencial o mediant en el cas de famílies vulnerables. Ha diferenciat entre els grans fons i bancs que «juguen a la borsa» amb les seves propietats, enfront de les petits propietats.

Obres pendents

D’altra banda, entre les obres que encaixa la capital catalana després de no poques demores per la pandèmia, ha tret pit per l’inici de l’esperada reforma de la Rambla, que acumula 2.321 dies de retard segons el comptador que van instal·lar els comerciants en aquesta artèria. Començarà finalment el 3 d’octubre. L’ajuntament ja va avançar que la transformació de la Rambla en la fase 1 començaria just després de les festes de la Mercè, però ara posa data concreta als treballs, que començaran en el tram de Drassanes. Ha destacat la coincidència de diverses iniciatives, tant urbanístiques com en vivenda a Ciutat Vella, per reimpulsar el centre.

«Encaro un tercer i últim mandat per completar el nostre treball en un nou model de ciutat»

És un moment «complicat» pel canvi de contracte de neteja, ha afirmat, fent-se ressò de les queixes en algunes zones per la brutícia dels carrers, com a tema també d’actualitat. Amb tot, defensa que des del 2015 la inversió municipal en aquesta àrea ha crescut un 10%, malgrat les dades publicades per aquest diari sobre la retallada en despesa durant anys.

Notícies relacionades

Al llarg de l’entrevista Colau ha defensat a ultrança les seves polítiques de mobilitat i la croada que manté per reduir el trànsit de vehicles de motor. «Cal fer renúncies. No ens posicionem contra el cotxe, però ha de ser una opció i no el protagonista. Cal canviar la manera d’utilitzar-lo», ha mantingut, assegurant que la gent de Barcelona els demana «que facin més» contra la contaminació. Segons el seu parer, la connexió del tramvia serà un gran pas per canviar els desplaçaments dels qui arriben a l’urbs per feina.

I de nou ha carregat contra el Govern a l’al·ludir a l’ampliació de l’aeroport, que ella rebutja: «Fan negacionisme climàtic», ha dit.