Contaminació
Tres anys de transport públic gratis: així està funcionant la ‘T-verda’
De tots els sol·licitants, un 82% encara la tenen en vigor i han augmentat l’ús del transport públic

Reduir un 15% els nivells de contaminació en una zona de 95 quilòmetres quadrats. Aquest és l’objectiu de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) de Barcelona, que restringeix l’accés als vehicles més contaminants en l’espai delimitat per la Ronda de Dalt i la Ronda Litoral. Inclou Barcelona, però també parts de l’Hospitalet, Esplugues, Cornellà i Sant Adrià de Besòs. En vigor des del 2020, els propietaris de vehicles sense el distintiu mediambiental de la DGT tenien diverses opcions a les seves mans: canviar-lo per un de més eficient, utilitzar-lo puntualment, o donar-lo de baixa, desballestar-lo i optar pel transport públic.
Els que van escollir aquesta última opció, tres anys abans (el 2017) que entrés en vigor la ZBE ja van poder començar a sol·licitar la ‘T-Verda’, un abonament per al transport públic que permet viatjar durant tres anys de manera il·limitada per totes les zones del sistema tarifari integrat de l’ATM. Un estudi realitzat conjuntament per l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i l’Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona (IERMB), on enquesten usuaris de la targeta residents a l’AMB; reflecteix que el 2017 circulaven per la ZBE un 20% de vehicles sense distintiu, i el desembre del 2021 el percentatge va baixar un 1-2%.
Un augment significatiu de l’ús del transport públic
Notícies relacionadesEn total, indiquen que han sol·licitat la ‘T-Verda’ 15.079 persones. De tots els enquestats per a l’estudi, un 82% encara tenen la targeta en vigor. El nombre anual de sol·licituds queda repartida de la següent manera: 522 el 2017, 3.046 el 2018, 3.273 el 2019, 5.484 el 2020, i 2.754 el 2021. Sobre el tipus de vehicle desballestat, 11.570 eren cotxes; 1.595, motos, i 707, ciclomotors.
Un 56% de les persones van declarar que gràcies a la T-Verda utilitzen més el transport públic, i un 36% en fa el mateix ús. A més, constaten que disposar d’un altre vehicle de motor no afecta la tendència d’ús. De cara al futur, un 72,3% no té intenció de comprar un vehicle nou. Quant a la satisfacció, un 65,7% està «molt satisfet» i un 18,8%, «satisfet». Entre possibles complements a l’abonament, les opcions més demandades és un abonament també per al Bicing i subvencions en la compra de bicicletes.
Transport públic Zona de baixes emissions de Barcelona AMB ( Àrea Metropolitana de Barcelona )
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Empreses Els tres fills del fundador de Mango Isak Andic assumeixen l’herència de manera equitativa
- MUNDIAL DE CLUBS Xabi Alonso trenca amb l’oficialisme d’Ancelotti i demana reforços després de quedar-se sense Zubimendi
- ACTUALITAT BLAUGRANA El Barça posa màxima pressió a Ter Stegen per forçar la seva sortida
- Unió Europea Espanya proposa blindar per llei que el cost de l’oficialitat del català corri al seu càrrec
- Acte a Barcelona Feijóo promet «més finançament» per a Catalunya si governa: «Sé que el necessita i el tindrà»