Urbanisme
El nou entorn de la plaça de les Glòries és més saludable i silenciós
L’Agència de Salut Pública de Barcelona detalla que el soterrament del trànsit ha reduït el 39% la presència del contaminant NO2 a la zona
El soroll també ha baixat nou decibels a totes les franges horàries en el nou tram de Gran Via obert al complet el mes d’abril passat

El mes d’abril passat es va completar, després de set anys d’obres, l’obertura completa del túnel de Glòries. El soterrament ha afectat tant la mobilitat del trànsit rodat en una zona tan rellevant de la capital catalana com els nivells de contaminació tant atmosfèrics com acústics. Quatre mesos i mig després que s’obrís l’espai d’entrada de la ciutat (el de sortida es va habilitar al novembre) l’ajuntament ha posat xifres concretes a aquesta millora, una cosa que resultava més que previsible. L’anàlisi de l’Agència de Salut Pública de Barcelona conclou que des de l’obertura dels dos túnels s’ha produït una reducció del 39% de la presència d’NO2 (diòxid de nitrogen) entre el període d’obres i el funcionament complet del túnel. L’NO2 és un contaminant molt relacionat amb les emissions del trànsit.
L’estudi de l’agència municipal compara també la dada amb l’estació fixa de l’Eixample, situada a l’encreuament de l’avinguda de Roma amb el carrer d’Urgell. Les emissions actuals de l’àmbit de Glòries són un 40,8% més baixes que en aquest encreuament del centre de la ciutat. Res que sorprengui tampoc. L’anàlisi de la contaminació es va fer en tres períodes: durant una etapa de la fase d’obres (entre el 6 de gener del 2018 i el 5 de novembre del 2021), durant l’obertura de túnel en sentit Besòs (entre el 6 de novembre del 2021 i el 23 de desembre del 2021) i ja amb l’obertura dels dos sentits (entre el 25 de maig i el 7 de juny). Òbviament les dades durant el període d’alarma per la pandèmia no s’han considerat.
El soterrament del trànsit també ha tingut conseqüències en el soroll que suporten els veïns en una artèria tan important per a l’entrada a Barcelona. Al tram de Gran Via, segons els mesuraments municipals, s’hi ha registrat una reducció de 9 decibels a totes les franges horàries, i s’ha passat de valors situats al voltant dels 74 decibels als 65 actuals. Aquesta xifra equival acústicament a ser en un àmbit convertit en zona de vianants de la ciutat, valora el comunicat de l’ajuntament.
Més de 100.000 persones a la Clariana
La transformació de l’àrea de les Glòries no només ha afectat el trànsit rodat, encara que és la modificació més important en l’ús ciutadà. Al marge del túnel, l’obertura de l’espai verd de la Clariana, que ocupa en bona mesura la zona on es trobava el tradicional mercat dels Encants fins a la seva nova i espectacular ubicació, ha suposat la incorporació d’un nou espai a l’aire lliure a Barcelona. Segons les xifres municipals, des de setembre de l’any passat fins a aquest mes de juliol, més de 100.000 persones han participat en les activitats que s’han celebrat a la gran esplanada verda, amb una hectàrea de gespa. L’oferta ha inclòs des d’activitats obertes, gratuïtes i familiars, a senzillament l’ús d’hamaques, taules, cadires i para-sols
El mes de març passat es va fixar una programació estable, organitzada per l’ajuntament junt amb entitats i equipaments de l’entorn de la Clariana de les Glòries. Per exemple, activitats familiars amb contacontes organitzades per la biblioteca del Clot, i propostes de cap de setmana com tallers de circ i de teatre. A més, s’han proposat activitats ambientals, tallers de dibuix i pintura o de ioga en família organitzats pel centre cívic de la Farinera del Clot. En total, aquesta programació d’activitats ha comptat amb més de 2.500 participants des del mes de març fins a finals de juliol.
- Laura Lobo, advocada experta en herències: “No s’ha de donar per fet que els nebots hereten del tiet solter i sense fills”
- Marc Márquez passa pel quiròfan i es complica la seva reaparició
- Solidaritat amb Palestina ¿La vaga del 15 d’octubre per Palestina segueix endavant després de l’acord de pau? Sí, i aquests són els serveis mínims
- Horta-Guinardó Les disputes obliguen a tancar l’Associació de Veïns del Carmel
- Futbol El Barça va concedir a Limak l’obra del Camp Nou malgrat que un informe tècnic li atorgava la pitjor puntuació
- Un estranger estalla amb l'estil de vida d'Espanya: "Les persones amb un sou de 1200 euros ja no poden viure bé"
- Empreses La venda del 33% de Planeta dels Lara García s’encalla
- Consell Executiu Catalunya redueix un 95% l’impost de successions al camp per facilitar el relleu generacional
- MACROECONOMIA L’FMI torna a revisar a l’alça el creixement d’Espanya per al 2025 fins al 2,9%
- Investigació d’IrsiCaixa Una vacuna de Can Ruti potencia la resposta immunitària en càncer de bufeta no invasiu, segons un estudi