Rèplica al consistori

La ministra Sánchez recorda a Colau que els creuers van donar 500 milions a Barcelona el 2019

  • La titular de Transports accepta la proposta de l’alcaldessa de debatre sobre el fenomen però remarca l’aportació del sector

La ministra Sánchez recorda a Colau que els creuers van donar 500 milions a Barcelona el 2019

Joan Cortadellas

2
Es llegeix en minuts
Toni Sust
Toni Sust

Periodista

ver +

La ministra de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha respost aquest divendres per carta a l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, que dimarts va proposar al Govern central, al català i al Port de Barcelona, crear una taula per acordar com limitar l’arribada de creuers a la ciutat.

Sánchez s’obre a debatre la qüestió, però recorda a l’alcaldessa que Barcelona va rebre el 2019 prop de 500 milions d’euros gràcies als creuers, «un impacte econòmic que considero que ha de tenir una lectura en clau d’oportunitat». Amb un to cordial, la ministra dona a entendre que renunciar a aquesta aportació no resultaria comprensible, i afegeix que altres factors resulten més contaminants que els barcos que porten els visitants a la capital catalana.

La carta de Colau

L’alcaldessa va enviar cartes al president de la Generalitat, Pere Aragonès; a la ministra Sánchez, i al president del Port de Barcelona, Damià Calvet, i els va emplaçar a «parlar i acordar quin és el límit de creuers que Barcelona pot acollir i establir en conseqüència una regulació clara i precisa».

Sánchez informa en la missiva a Colau, a la qual ha tingut accés aquest diari, que està a favor de la constitució d’aquesta taula, però destaca l’impacte econòmic positiu que tenen els creuers, una argumentació que acompanya de dades sobre el fenomen.

Tres milions de creueristes

I remarca que Barcelona va rebre una mica més de mig milió de creueristes el 2021, molt menys del màxim històric que constitueixen els 3,13 milions de passatgers del 2019. Sobre aquest any, la ministra se centra en l’«impacte directe imputable a les companyies navilieres, els creueristes i les tripulacions, com l’indirecte sobre la resta de sectors vinculats amb els creuers i l’induït per les rendes generades pel port».

Amb la consolidació de Barcelona com a port base i la captació de clients de països amb una «elevada propensió a la despesa», entre els quals destaca els EUA, la despesa mitjana dels creueristes, sempre segons Sánchez, «és clarament superior al del turista mitjà, i arriba a 230 euros per persona i dia amb pernoctació».

Per això arriba a la xifra de l’aportació el 2019, els ja citats 500 milions d’euros de «contribució en un any com el 2019 al PIOB de Barcelona», xifra que, indica, puja als 650 milions en el total de Catalunya.

Notícies relacionades

La ministra també remarca que el 2019 hi va haver 8.000 «ocupacions equivalents a temps complet a Barcelona i 10.500 a Catalunya» vinculades amb els creuers, de les quals 1.400 es van produir al districte de Ciutat Vella.

El cas de les Balears

Sánchez envia una precisió a l’alcaldessa sobre el cas de Palma, que Colau posa com a exemple de limitació de creuers. «Amb referència a la menció que fas de Palma de Mallorca, he d’aclarir-te que es tracta d’un memoràndum d’entesa entre el Govern balear i les navilieres que recull la voluntat de les parts de prendre en consideració una sèrie de mesures dirigides a millorar la sostenibilitat del turisme, sense condicionar les Administracions portuària i marítima a l’exercici de les seves competències».