On Catalunya

Cita esportiva

Així són els visitants de Barcelona per la F1: 34 anys de mitjana i uns mil euros de despesa al dia

El Gran Premi atreia sobretot públic internacional abans de la pandèmia, tot i que aquest any invertirà les proporcions

Cada equip l’integren centenars de persones: els tècnics se solen allotjar a prop de Montmeló i els pilots i convidats trien Barcelona

El pilot de Ferrari d’Alemanya Sebastian Vettel , condueix el seu cotxe durant la segona sessió d’entrenaments en el Gran Premi d’Espanya de Fórmula Un al circuit de Barcelona Catalunya a Montmeló divendres , 8 de maig de 2015. ( Foto AP / Andres Kudacki ) 

El pilot de Ferrari d’Alemanya Sebastian Vettel , condueix el seu cotxe durant la segona sessió d’entrenaments en el Gran Premi d’Espanya de Fórmula Un al circuit de Barcelona Catalunya a Montmeló divendres , 8 de maig de 2015. ( Foto AP / Andres Kudacki )  / AP / ANDRES KUDACKI

3
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

Res és igual després del pitjor moment de la pandèmia, ni tan sols el Gran Premi d’Espanya d’F-1, que recupera l’escalf del públic després de dos anys gairebé sense aplaudiments. Però aquests assistents, que tornaran a omplir Barcelona, també seran una mica diferents, així que cal veure l’impacte econòmic final de la cita esportiva, que abans de la covid suposava uns 163 milions d’euros. El que ningú dubta és que suposaran el trampolí final per a la recuperació del turisme i les previsions optimistes del sector.

El director general del Circuit de Barcelona Catalunya, José Luis Santamaria, remarca que fins al 2019 el 70% d’aquests assistents eren estrangers, mentre que en aquesta ocasió la balança s’inclina cap a la procedència de la resta d’Espanya, segons comproven per la venda d’entrades des de la seva pàgina web. Els seguiran francesos, britànics i holandesos, i a certa distància, portuguesos, mexicans, alemanys i italians. No obstant, la radiografia més precisa la tindran després del sondeig que faran a peu de pista, on es recull també la informació de les persones que han comprat entrades des d’agències col·laboradores.

Sigui quin sigui el seu origen, a efectes pràctics, tornaran a copar l’allotjament de l’entorn de Montmeló i de la capital catalana, a més de la seva oferta de gastronomia i oci.

Les dades obtingudes per l’organització destaquen que habitualment (fins a la pandèmia) cada assistent gastava una mitjana de mil euros per dia, que incloïa transport, trasllats, entrades, allotjament, restauració... En aquesta ocasió, la demanda d’entrades ha sigut tan alta que s’han esgotat en totes les categories. Des de ‘pelouse’ als anomenats espais d’hospitalitat, on els qui els lloguen convoquen els convidats a veure la carrera i passar el dia en aquestes còmodes i luxoses suites amb tots els serveis.

S’estima que fins ara l’edat mitjana dels assistents era de 34 anys. I tot i que els perfils són plurals, des d’aficionats amb recursos moderats fins als més elitistes, en general conformen un dels públics més rendibles en matèria de grans esdeveniments per a Barcelona. I és que no només viatgen fanàtics de l’automobilisme, sinó també legions de convidats d’empreses participants i patrocinadores. Abunden doncs les reserves corporatives, tant d’allotjament com gastronòmiques i amb pressupostos molt folgats. I no pocs sibarites: és una de les dates en què més xampany se serveix a Barcelona.

Els 10 equips participants ja sumen milers de visitants. Normalment, els tècnics s’allotgen a prop del circuit, per comoditat, fins i tot amb tres setmanes d’antelació, mentre que els pilots i moltes empreses i particulars d’alta capacitat adquisitiva opten per Barcelona. Santamaría explica que també hi ha un fort impacte en lloguers de maquinària, vehicles i serveis previs a les proves.

Informació pràctica

Notícies relacionades

L’activitat entorn del GP es començarà a notar aquest dijous, amb una visita al carrer de boxs. Divendres hi ha ja entrenaments en pista i el cap de setmana hi haurà proves d’F1, F2, F3 i ‘women series’, per culminar amb la gran carrera diumenge a les 15.00 hores. Tot i que molts assistents marxaran després, bastants pernoctaran a la ciutat també diumenge i celebraran els premis o el final de la cita, una de les més importants del món i per a la qual s’han acreditat 800 professionals de mitjans de comunicació.

El director del Circuit recomana planificar bé l’assistència –s’hi obren les portes a les 7.00 hores– i recomana anar-hi en autocar (des de l’estació del Nord) o Rodalies (a Montmeló hi haurà ‘shuttles’ de connexió), i portar gorres i barrets a causa de les altes temperatures que s’esperen. El recinte estrenarà nova oferta de restauració (brasa, mediterrània...) i comptarà amb instal·lacions de joc per als més petits i ‘pelouse’ amb música per a menors de 30 anys.