Venda a Christie’s

L’‘NFT viu’ de la Casa Batlló se subhasta per 1,3 milions d’euros

3
Es llegeix en minuts
Idoya Noain
Idoya Noain

Corresponsal als EUA

Ubicada/t a EUA

ver +

Els últims 10 dies la Casa Batlló ha estat a Rockefeller Plaza, a Nova York, gairebé tan retratada i instagramejada com l’original d’Antoni Gaudí. En realitat el que hi havia a l’icònic centre de Manhattan era ‘Casa Batlló: Living Arquitecture’, l’NFT vivent creat per Refik Anadol que aquest cap de setmana es va projectar sobre la joia del passeig de Gràcia. Instal·lat a Manhattan com a peça d’art públic i dinàmic, que canviava depenent de les dades ambientals que es rebien des de Barcelona, servia d’imant i carta de presentació per a la subhasta d’aquesta obra d’art aquest dimarts a Christie’s. I la venda, l’última en la sessió dedicada a l’art del segle XXI i l’única que representava l’emergent mercat dels NFTs (Tokens no Fungibles per les seves sigles en anglès), ha arribat a un preu d’1,38 milions de dòlars (1,3 milions d’euros).

La quantitat la desemborsarà un comprador –la identitat del qual no s’ha fet pública– que ha licitat per telèfon i, després de quatre minuts de lluita amb quatre potencials compradors més, ha vist com amb la seva oferta queia la maça que manejava Georgina Hilton, arribada des de Christie’s a Hong Kong. Amb el seu triomf, el comprador s’assegura també un sopar per a 10 convidats a la Casa Batlló, així com un ordinador personalitzat amb software, un ‘headset’ de realitat virtual i els arxius font d’instal·lació de l’obra digital.

Mostrant també l’evolució al mercat, tant l’NFT d’Anadol com una obra no digital de Banksy, ‘Diamant en brut’, que s’ha venut per 3,6 milions de dòlars, han sigut les dues úniques en la subhasta que es podien adquirir amb criptomonedes (Bitcoin i Ethereum) i sempre que el comprador no fos a la Xina continental, segons ha explicat Hilton.

Els 1,38 milions que pagarà el comprador de la Batlló digital ha acabat superant lleugerament la part baixa de l’estimació amb què partia l’obra, que es movia entre 1 i 2 milions de dòlars. Malgrat això, Alex Rotter, president dels departaments especialitzats en vendes d’art del segle XX i XXI a la casa de subhastes, s’ha declarat en una roda de premsa posterior «molt feliç» amb el preu desemborsat. Un 10% del recaptat, a més, anirà a parar a dues institucions de Barcelona especialitzades en atenció integral i suport familiar a persones amb neurodivergència: l’Associació Aprenem Autisme i la Fundació Adana.

Moure’s físicament i emocionalment

Rotter i el màxim directiu de Christie’s, Gillaume Cerruti, també han volgut remarcar l’èxit que ha tingut la instal·lació a Rockefeller Plaza. «Aquesta façana no només es movia físicament, sinó que commovia emocionalment», ha assegurat Rotter.

L’aposta de la casa de subhastes pels NFTs no és nova, però és decidida. I un treball com el del turcoestatunidenc Anadol hi quadra. «Creiem que és una part molt important de l’estètica del segle XXI, i necessita ser-ho», ha dit Rotter.

Notícies relacionades

A Christie’s apunten també a altres canvis que es palpen. Aquest dimarts gairebé un 10% dels compradors han sigut mil·lennistes en una subhasta en què s’han venut per 103 milions de dòlars els 31 lots disponibles (n’hi havia 33, però s’han retirat dues obres de Jean Michel-Basquiat per témer que no arribessin al preu que el venedor i Christie’s consideraven adequat). I tot i que ha sigut una vetllada una mica «deslluïda», segons un dels especialistes presents, 10 artistes han marcat rècords personals amb les vendes de les seves obres i han brillat sobretot dones i artistes negres.

«Les generacions de col·leccionistes més joves tenen un enorme impacte perquè comencen a mirar a diferents artistes i diferent treball, i per això aquestes vendes del segle XXI són tan interessants», ha dit un altre dels executius de Christie’s. «Realment canviaran la forma del mercat d’art en la pròxima dècada i canviarem amb ells, així que seguim els gustos de les generacions més joves i els mil·lennistes».