Anàlisi del sector

El comerç alerta del risc de perdre el seu 28% de compradors de l’entorn de Barcelona

  • Un estudi de Barcelona Oberta sobre el visitant metropolità reflecteix que té més impacte que el turisme, però que està amenaçat per les limitacions municipals a la mobilitat i la debilitat del transport públic per arribar a la ciutat

El comerç alerta del risc de perdre el seu 28% de compradors de l’entorn de Barcelona

ZOWY VOETEN

4
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

«Ecologia sí, però en equilibri amb l’economia». Ho ha reivindicat amb insistència el president de l’associació dels 21 eixos comercials més cèntrics i turístics de la ciutat, Barcelona Oberta, Gabriel Jené, durant la presentació d’un estudi que revela que el pes dels visitants metropolitans en la facturació de botigues i restaurants locals és del 28%. La radiografia mostra també que un 50,8% d’aquests arriben amb cotxe privat i majoritàriament deixarien de fer-ho si haguessin de venir en transport públic, per la seva «deficitària» dotació des de molts municipis de la província. Xifres en mà, el sector reclama a l’ajuntament «més consens» sobre les polítiques de mobilitat que s’estan desplegant a la capital catalana «sense tenir en compte informes d’impacte econòmic».

L’estudi ‘Importància de l’economia del visitant a la regió metropolitana de Barcelona per reeconomitzar el centre de la ciutat’, presentat aquest dimarts a la Cambra de Comerç i cofinançat amb fons europeus, pretén donar una mica de llum sobre les xifres que mou el sector i la influència del comprador de l’entorn. Segons el parer de Jené, el consistori passa per alt aquestes consideracions en les polítiques de restricció del vehicle privat que està articulant amb iniciatives com la regulació de la zona de baixes emissions, la reducció de carrils, les superilles o la reforma de la Via Laietana, que ja ha recorregut la patronal.

Fins a 3.500 milions de facturació en escac

L’entitat va encarregar l’anàlisi a RBD Consultoria Group, que ha entrevistat gairebé 3.000 persones (la meitat, residents de la província i la resta compradors a set zones cèntriques, a raó d’un mínim de 200 en cada una). Se’ls va preguntar sobre els seus hàbits de consum a Barcelona, els seus desplaçaments i les seves opinions. I la primera xifra que aflora és que un 28% de la clientela global de la ciutat (en termes de facturació) procedeixen de la regió metropolitana, amb un impacte de 3.900 milions d’euros anuals, per sobre dels 2.400 (18% del pastís) que deixa el turisme, segons dades del consorci turístic, i dels 7.500 que suposen les compres dels barcelonins (54%).

Segons aquest repartiment, Jené ha destacat que el model comercial de la ciutat «no podria ser sostenible sense aquesta despesa» metropolitana. El sector es mostra preocupat perquè creu que les dades sobre mobilitat que aporten aquests compradors suposen que les retallades al cotxe i les males connexions en transport públic podrien tenir un «efecte devastador» i «posen en risc entre 2.800 i 3.500 milions de facturació», així com uns 20.000 a 25.000 llocs de treball. Per això, ha recriminat al govern d’Ada Colau que «entengui la ciutat d’una altra manera i no l’entengui com a ciutat capital i metròpolis internacional que és». Detecten que primer hi va haver traves al turisme, i ara a l’entorn, «creant males experiències» i una «desconnexió emocional entre la capital i la seva regió metropolitana».

Les dades presentades per Roger Gaspa, de RBD, destaquen que Barcelona manté una forta polaritat comercial per a residents de l’entorn de l’urbs. Un 55,8% acudeixen a comprar-ne almenys cada dos o tres mesos, dels quals la majoria (60,2%) ho fan en cap de setmana. Un 79% de tot aquest públic consumeix també en bars i restaurants, i en conjunt gasta un de cada tres euros en restauració, per la qual cosa també injecta molts diners a l’hostaleria, ha remarcat. A més, aprofita per passejar (71,7%) i realitzar activitats culturals (31,3%), entre d’altres.

¿I com s’organitza per entrar a Barcelona? En un 50,8% dels casos tria el cotxe, davant el 40,7% que arriba en transport públic i la resta que ho fa en moto, bicis i altres mitjans. El quid de la qüestió, és que entre els primers hi ha un 58% que assegura que deixaria de venir a la capital catalana si no pogués accedir-hi amb cotxe, al no comptar amb alternatives de transport adequades, emfatitzen.

Els entrevistats (destinen de mitjana tres hores a les compres) que rebutgen el transport públic addueixen que tarden massa, que necessiten de diversos transbords, que no se senten segurs a la xarxa pública o que no tenen connexió, entre d’altres. I els que arriben amb les seves quatre rodes inverteixen de mitjana 35 minuts i en un terç dels casos consideren que aquell temps de desplaçament ha augmentat en els últims mesos. L’increment de temps que els faria desistir seria de 24 minuts més, de mitjana.

La dificultat d’anar a comprar a la ciutat

Com a resultat, el 71% afirmen que «cada vegada és més difícil anar a comprar a Barcelona», i que en un 66,5% dels casos han reduït les seves adquisicions a la ciutat. No només perquè costi més entrar a la metròpolis (57,5%) sinó també perquè ja troben el que busquen en altres punts (48,4%), compren ‘online’ (46,1%) o no disfruten quan van a la gran ciutat (35%).

Notícies relacionades

Específicament, citen com a motius d’aquest rebuig els embussos i problemes de trànsit (72,7%), les dificultats d’accés (gairebé la meitat tria les rondes) en un 62,7%, el temps invertit o l’aparcament.

Amb aquest balanç, Barcelona Oberta advoca per la reducció de la contaminació, però amb mesures pactades i que comportin una «visió metropolitana», apostant per més intermodalitat i el desenvolupament d’una xarxa real i efectiva de transport públic, així com d’aparcaments dissuasius. La regidora de Comerç, Montse Ballarín (PSC), ha realitzat una intervenció improvisada, assumint que és necessari intentar trobar «les mesures menys costoses per arribar als objectius».