Comerç

El pont al centre de BCN: «Venem més que abans de la Covid»

  • Les grans botigues del passeig de Gràcia i Portal de l’Àngel registren un augment de vendes durant el pont, i milloren fins i tot les xifres anteriors a la pandèmia

  • La tornada gradual del turisme internacional aixeca les xifres d’alguns comerços, tot i que els més petits amb prou feines milloren les dades del 2020

El pont al centre de BCN: «Venem més que abans de la Covid»

JORDI OTIX

3
Es llegeix en minuts
Elisenda Colell
Elisenda Colell

Redactora

Especialista en pobresa, migracions, dependència, infància vulnerable, feminismes i LGTBI

Ubicada/t a Barcelona

ver +

És impossible seguir-li el ritme. En menys d’un minut l’aborden tres clients i un company. Que si el xec regal no funciona, que si no hi ha una talla més gran, que si es pot entrar a l’emprovador, que si cal baixar al magatzem... És l’encarregada de la botiga de roba Pull’n’Bear al Portal de l’Àngel, i va de dalt a baix sense parar. «Aquest pont està sent una bogeria, fins i tot estem venent més que el 2019», se sincera. Com aquesta, les grans botigues del centre comercial de Barcelona tornen a viure un pont frenètic de compres, i són diversos els que admeten que fins i tot estan millorant les dades de Nadal anteriors a la pandèmia. No obstant, els comerços més petits s’ho miren capbaixos. «Hi ha molta més gent pel carrer, però comprar... poc».

«Portem tota la setmana en positiu», explica des de la caixa enregistradora Verónica Martínez, encarregada d’una de les diverses botigues de Mango al passeig de Gràcia. Ser en positiu per a aquesta botiga significa que superen els ingressos que havien fet el desembre del 2019. Un registre que porten hora a hora. «Aquest cap de setmana ha anat molt bé... però en realitat portem un mes i mig molt bo», diu. Una comparativa de vendes, a l’alça, que confirmen diverses botigues de l’eix comercial. L’encarregat d’una famosa cadena de roba interior al mateix passeig de Gràcia confirma que ells també estan superant la facturació del 2019. «El pont està sent molt fort», explica. En el Pull’n’Bear de Portal de l’Àngel, fins i tot, posen xifres. El diumenge 5 de desembre van tancar caixa amb 10.000 euros més que el mateix dia de fa dos anys, abans de la pandèmia.

La tornada del turisme

Part d’aquest èxit s’explica per la tornada del client internacional que acostuma a passejar i comprar pels eixos comercials més cèntrics. «Clients del Marroc, Alemanya, Egipte, els Estats Units, Mèxic... els trobàvem a faltar i estan començant a venir. Si no fos per ells no tindríem aquestes dades de vendes», explica Martínez. «Es tornen a sentir idiomes», diu fent broma un altre dependent. «El Nadal anterior tots els clients eren gent d’aquí, ara ja anem sentint altres idiomes, però sobretot europeus. I són els que compren més», afegeix. Una premissa que repeteixen moltes altres botigues de la zona. Una dependenta assenyala també la tornada del client oriental. Tot i que el públic francès i del nord d’Europa és ben rebut a tots els comerços consultats.

Alguns treballadors d’aquestes grans botigues també creuen que l’efecte nadal postpandèmic hi ha tingut a veure. «L’any passat la gent no volia sortir a comprar, feia el mínim i anava amb por, pensa que estava prohibit entrar als emprovadors», explica l’empleada al Portal de l’Àngel. «Hi ha hagut un efecte rebot del 2020, la gent no es va gastar els diners el Nadal passat i ara es manté el pols del Nadal com abans», afegeix el dependent de la botiga de roba interior.

«Aquest cap de setmana ha anat molt bé... però en realitat portem un mes i mig molt bo»

Notícies relacionades

«A veure, nosaltres ens guanyem la vida amb els clients internacionals però funcionem diferent, els nostres clients volen poca gent a la botiga, una atenció personalitzada...», explica una dependenta d’una luxosa botiga al passeig de Gràcia. «Nosaltres no estem com el 2019 ni de conya, però sí que és veritat que aquest matí he tingut una venda de 2.000 euros, en faig quatre així i ja tinc el dia fet», somriu. En aquest cas, explica, la majoria de clients són russos i alemanys. Els primers no han tornat. Els segons, amb prou feines un 20%. «Ens hem reenfocat a la població local... Però és clar, ara amb el pont són a la segona residència», explica.

També la Carmen està de braços plegats en una sabateria del carrer de Pelai. «Bé no ens va, ja ho veus, està buit», deixa anar. Segons ella, el problema és que la gent no té diners. «Passen, miren... però no compren, i això és perquè ha baixat el poder adquisitiu, van al que és barat», segueix. També ho atribueix a les compres a internet, que només han fet que créixer. I fa una descripció molt precisa. «Hi ha molta gent al carrer... però porten poques bosses».

Temes:

Nadal Comerç