L’oposició municipal

Guilarte, convençuda que Ciutadans mantindrà el pols a BCN el 2023

  • La presidenta del grup taronja al consistori considera que només els seus fan una política «solvent i pragmàtica»

  • «Jo soc usuària de bicicleta però fa tres anys que no l’agafo per anar per Barcelona perquè tinc por», afirma

Guilarte, convençuda que Ciutadans mantindrà el pols a BCN el 2023

ZOWY VOETEN

3
Es llegeix en minuts
Toni Sust
Toni Sust

Periodista

ver +

Per poc que un pregunti als regidors de la resta de grups municipals, pràcticament tots coincideixen a considerar que el risc que Ciutadans es quedi sense representació municipal després de les eleccions del 2023 és elevadíssim. Essencialment, pels resultats negatius que la marca que encapçala Inés Arrimadas ha aconseguit últimament en diferents àmbits electorals. Però no és una cosa que inquieti la cap de files del partit a l’Ajuntament de Barcelona, Luz Guilarte, que replica: «Ja els agradaria».

A un any i mig per a les municipals, Guilarte afirma que la ciutadania pot comprovar com el seu grup treballa per millorar la ciutat, tot i que assegura que els mitjans de comunicació no ajuden perquè no difonen la tasca de l’oposició. Ciutadans va iniciar el mandat amb sis regidors, que no era mal número si no fos perquè aquella candidatura atípica, amb l’ex primer ministre francès Manuel Valls al capdavant, aspirava a aconseguir l’alcaldia. El col·lectiu va durar poc unit, perquè la idea de Valls de rendibilitzar la seva aventura facilitant a Ada Colau l’alcaldia que tenia perduda, en detriment d’ERC i Ernest Maragall, va horroritzar Ciutadans. Guilarte va encapçalar un grup de quatre regidors, amb la particularitat que un d’ells, Celestino Corbacho, va donar el seu vot a Colau abans de separar-se de Valls. A mig mandat, Ciutadans va perdre Marilén Barceló, que es va acostar a Barcelona pel Canvi, on van quedar els seus antics col·legues de candidatura, tot i que exerceix com a regidora no adscrita.

Cinc minuts d’oposició

Per a la presidenta de Ciutadans, Barcelona està molt malament. «L’hi vaig dir a (Jaume) Collboni (líder del PSC al consistori i primer tinent d’alcalde): ‘Vostè ha de sortir d’aquest govern’. Els socialistes fan d’estàtua, d’ornament, no tenen protagonisme ni lideratge». Té pals per a ERC, per a Junts per Catalunya, per a Barcelona pel Canvi i per al PP, perquè considera que no exerceixen una veritable oposició: «Estem fent una bona feina, som l’únic grup que presenta projectes concrets, que parla amb els veïns».

En l’àmbit econòmic, aposta per tornar a «la fiscalitat del 2019». I en general, el seu diagnòstic sobre l’estat de la ciutat és sever: «Hi ha un problema de seguretat, absolutament. Ho vius al carrer. Hi ha molts més delictes sexuals, més furts, hi ha més violència. Ha crescut la sensació d’impunitat. M’és igual quina era la situació als anys 80. No tenim efectius. S’han tret mitjans policials i s’ha criminalitzat i desautoritzat els cossos de seguretat. Si et deixes els diners en un tramvia que ningú ha demanat en lloc de cobrir les necessitats prioritàries».

Guilarte creu que en lloc de per la connexió del tramvia, Barcelona hauria d’apostar per la cobertura total de la Ronda de Dalt, una operació que segons Ciutadans costaria uns 250 milions. «Guanyes un espai que podria ser verd. Després, molts veïns amb vivenda en una zona molt transitada no tindrien el fum a l’obrir la finestra. Podries fer rutes amb bicicleta, una autopista per a bicicletes. Jo soc usuària de la bicicleta però fa tres anys que no l’agafo a Barcelona perquè tinc por, perquè no em sento segura. Et trobes carrils bici de doble sentit i és molt perillós».

Convertir carrers en zona de vianants

Notícies relacionades

La regidora no té cotxe, el lloga si en necessita. Va a peu o en transport públic i, per feina, amb taxi i de vegades en cotxe oficial del consistori. Critica la política de mobilitat de Colau: «Cal abaixar els preus del transport públic i no posar pals a les rodes. Del centre de la ciutat a La Maquinista tardes més que de Barcelona a Mataró. Les superilles no són res nou: se li ha dit sempre convertir carrers en zona de vianants. Anomenem les coses pel seu nom. No estic en contra que es faci, però no a tot arreu. Treure espai al cotxe no equival a donar-ne més als veïns. A Sant Antoni no hi ha un entorn amable per al vianant: patinets, bicicletes, gent que va al mercat. S’ha convertit en un espai esquerp, degradat. La gent gran va amb por: hi ha esglaons altíssims que possibiliten les caigudes».

La ‘primera’ alcaldable d’Albert Rivera