Desembre clau per a la reactivació

Barcelona Entre el ‘last minute’ turístic i bones expectatives al comerç

  • La sisena onada de la pandèmia frena l’optimisme dels sectors econòmics a la capital catalana, on els hotels esperen arribar al 50% d’ocupació

  • El comerç preveu un bon mes de vendes, tot i que al centre defensen la implantació del passaport Covid per generar encara més seguretat

Barcelona Entre el ‘last minute’ turístic i bones expectatives al comerç

ZOWY VOETEN

3
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

Si aquest article s’hagués escrit fa 10 dies, el missatge des de Barcelona hauria sigut unànimement optimista: turisme, comerç, restauración... Bolcats en un desembre amb gran potencial de negoci i la il·lusió d’un Nadal normalitzat. Però l’inesperat cop de la sisena onada de la pandèmia ha tornat a sacsejar qualsevol previsió afinada, amb la vista posada en les restriccions que dicti o no l’administració. El turisme viurà un pont de reserves d’última hora, segons evolucioni la crisi, amb l’expectativa d'arribar a un 50% d’ocupació tenint en compte que tres de cada 10 hotels continuen tancats a la capital catalana. Més favorable sembla el panorama per al comerç local, molt il·lusionat davant la campanya de Nadal impulsada aquest any a la ciutat i amb bones previsions de vendes si res ho impedeix.

El pont de principis de desembre dibuixa escenaris diferents per al turisme urbà i el de naturalesa o rural. Es pot destacar que la festivitat és nacional i només coincideix amb Itàlia, per la qual cosa els moviments seran de proximitat. És una data en què Barcelona es nodrirà de viatgers de la resta d’Espanya (que fins abans de la pandèmia representaven un 15%), perquè es preveu que les visites de la resta de Catalunya per a les compres de Nadal siguin d’un dia.

El president del Gremi d’Hotels de Barcelona, Jordi Clos, creu que el ritme de reserves a la ciutat és «bo dins del que hi ha». És a dir, que des de fa uns mesos el volum de visitants es va recuperant sense pausa. El novembre i el desembre són tradicionalment mesos fluixos per a la ciutat, tot i que ara estan arribant un terç dels viatgers del 2019, amb nombrosos mercats emissors internacionals encara paralitzats, com recorda el seu director general, Manel Casals.

Clos emfatitza que qualsevol previsió de desembre se n’anirà en orris si els contagis creixen perquè es produiran cancel·lacions, ja que no es penalitzen amb motiu de la pandèmia. Tot i així, confia a arribar al 50% d’ocupació durant el pont i bona part del mes en comparació amb el 70% de prepandèmia en aquestes dates. Es pot destacar que un 30% dels hotels segueixen tancats (alguns han posposat la seva reobertura) i que els que estan oberts no tenen tota la seva oferta operativa en alguns cas. Però confien que la campanya de Nadal de l’Ajuntament i la promoció de Turisme de Barcelona donin fruit, perquè les reserves per a banquets de Nadal es mantenen molt animades, insisteix Clos. I recorda que les tarifes han caigut entorn d’un 40%, cosa que els fa més competitius per al turista espanyol.

Competència com a destinació urbana

El també hoteler (vicepresident de Catalonia) i president de la Comissió de Turisme de Foment del Treball, Guillermo Vallet, dona algunes dades dels seus propis establiments. A Barcelona tenen 26 hotels i un volum de reserves per al pont que a data d’avui ronda el 40%, mentre que als de Madrid fa dies que van penjar el ple i València, el País Basc i moltes altres ciutats estan a punt de fer-ho. La ciutat catalana no és primera destinació per a escapades urbanes a nivell nacional, entre altres motius perquè sempre ha sigut més cara per la repercussió internacional que té i per a l’àmbit d’esdeveniments, incentius i congressos, els dos afectats per la crisi, afirma.

Notícies relacionades

Des de Turisme de Barcelona, expliquen que les recerques de Barcelona com a destinació turística estan només a set punts del 2019, que les reserves a curt termini són internacionals en un 60% i que Espanya, Itàlia i els Països Baixos són els mercats que ara mostren més interès. En aquest sentit, les esperances estan posades en els dos primers, sobretot pel seu alt índex de vacunació. Les reserves se situen ara en un 40-50% dels nivells previs a la pandèmia, tot i que el consorci –que aquest dimarts realitzarà una acció de promoció de Barcelona a Madrid, de la mà de Renfe– valora que l’antelació de les reserves en les últimes setmanes ha millorat per la confiança del viatger.

Aquests visitants i els propis barcelonins se centraran, si es compleixen els vaticinis, en una «gran campanya de vendes de Nadal», opina Nuria Paricio, directora de Barcelona Oberta, que uneix els eixos comercials més cèntrics i turístics. «Es veu més animació i es nota que la gent té ganes de gastar», manté. Aprofita per reivindicar el passaport Covid per anar de compres en un clima encara més segur.

Optimisme (i temor) de cara a l’escapada a Catalunya