Reactivació del consum

El Black Friday i la despesa per Nadal porten esperança per a la recuperació

  • En el comerç es respira la sensació que les vendes van bé i que no hi ha motius per a descomptes exagerats

  • El 62% dels espanyols preveuen avançar les seves compres de Nadal per aprofitar els descomptes del Black Friday

El Black Friday i la despesa per Nadal porten esperança per a la recuperació

Jordi Otix

4
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

El Black Friday és el tret de sortida del consum nadalenc. La data ha deixat de ser un dia de descomptes per consolidar-se com a període de rebaixes flexible segons les estratègies de cada cadena. El Black Friday durarà del 19 al 28 de novembre per a FNAC. Altres firmes com El Corte Inglés es reserven més en vista d’una situació que confessen que ha sigut «molt bona» les últimes setmanes i amb una gran activitat comercial presencial. A El Corte Inglés, el Black Friday es concentrarà en quatre dies.

L’indubtable auge del comerç ‘online’ no minva la capacitat d’atracció del comerç físic. Un 64% dels consumidors planeja comprar en botigues físiques, segons un estudi realitzat per Johnson Controls, i el 59% en botigues ‘online’, dades que corroboren la intuïció que els clients compren indistintament de forma omnicanal en funció de necessitats puntuals, costos d’oportunitat i preus atractius. 

En la passada campanya de Black Friday els preus van ser més baixos l’última setmana d’octubre que l’última de novembre. L’Organització de Consumidors i Usuaris corrobora aquesta percepció i assegura que els seus controls van detectar el 2020 que els preus van pujar el 2,6% de mitjana durant la setmana de Black Friday. En el comerç es respira, efectivament, la sensació que les vendes van bé i que no hi ha motius per desencadenar una guerra comercial i erosionar innecessàriament els marges.

Hàbits de compra

Sobre l’avenç de les compres, la majoria d’estudis han apostat en les últimes setmanes per una tendència a comprar una mica més de l’habitual en les setmanes prèvies al Nadal. El 62% dels espanyols reconeixen que tenen previst avançar les compres de Nadal per aprofitar els descomptes del Black Friday, segons un estudi realitzat per Privalia, part de Veepee, sobre els hàbits de compra durant aquesta jornada de descomptes. En concret, l’informe mostra que el 29% dels espanyols asseguren que compraran més en aquesta ocasió que l’any passat, mentre que el 57% realitzarà unes compres similars al 2020, xifra que confirma una intenció de compra cada vegada major. D’aquesta manera, el 24% de la població té previst gastar-se més de 300 euros, un percentatge que ha crescut cinc punts respecte al 2020, mentre que la inversió mitjana en aquesta cita de descomptes rondarà entre els 100 i 300 euros per al 58% dels consumidors, una xifra que es manté estable respecte a l’any passat (57%). Les categories més demandades aquest any seran la roba (72%), el calçat (55%), la moda infantil i la tecnologia (31%). El carret de comprar d’aquesta edició també comptarà amb articles d’esport (29%), accessoris (25%) i joguines i videojocs (24%). Segons aquest informe de Privalia, el mòbil repeteix com a canal preferit de compra, de manera que un 66% realitzarà les compres a través de l’smartphone i un 46% a través de l’ordinador. De fet, les compres ‘online’ representaran el 86% del total.

Ricardo Goizueta, màxim responsable de l’àrea digital i de comerç electrònic d’El Corte Inglés, l’actual campanya d’hivern es mostra molt positiva gràcies a l’impuls de la venda ‘online’, però preval la sensació que encara hi ha moltes incerteses sobre l’evolució dels hàbits del consumidor.

El 30% de les compres de l’any

Un estudi europeu impulsat per la firma logística Packlink assegura que durant el novembre i el desembre s’acumulen entorn del 30% de les vendes a nivell global en termes de facturació, encara més si s’inclou Reis. Aquestes dates són «l’ocasió preferida per a les compres» per al 67% de la població, i els productes tecnològics (52%) i la roba (48%) encapçalen les llistes d’articles més venuts entre els espanyols.

Els experts de Packlink detecten, a més d’un increment del pes de la venda ‘online’, una creixent ‘Amazondependència’ a Espanya. Els consumidors prefereixen grans marketplaces com Amazon, Aliexpress i El Corte Inglés per fer compres ‘online’ davant l’oferta del petit i mitjà comerç o les botigues especialitzades. Tot i que gairebé dos de cada tres espanyols (64%) continuen preferint l’opció del ‘marketplace’, Espanya es manté molt per sota en comparació amb altres mercats com l’italià (89%) i l’alemany (85%). L’estratègia d’El Corte de Inglés d’unificar l’oferta comercial d’internet amb la de les botigues pretén consolidar aquest model de negoci ,que aporta cotes de rendibilitat insospitades fa pocs anys.

Informes

Notícies relacionades

La consultora especialitzada en ‘marketplaces’ Tandem Up preveu que les vendes durant el Black Friday augmentin un 10%, fins a uns 200 euros per persona. Segons les seves previsions, el 60% de les vendes es concentraran en productes tecnològics, seguit pels articles de moda, bellesa i llar. Mónica Casal, consellera delegada de Tandem Up, considera que els ‘marketplaces’ mostren una «indiscutible consolidació» i són capitals per canalitzar les estratègies comercials de les marques. 

Segons Milanuncios, els espanyols es gastaran una mitjana de 242 euros per Black Friday. Segons les dades d’aquest portal, el 76% de dels consumidors compraran per Black Friday i la meitat d’aquest percentatge ho farà ‘online’. Les dades de PcComponentes apunten que el 40% dels espanyols compraran en la promoció de l’última setmana de novembre. Per a l’associació Aecoc, que agrupa més de 30.000 empreses de distribució i fabricants, el 34% dels espanyols planeja avançar les seves compres de Nadal per Black Friday. La firma Privalia apunta que la intenció de compra aquest any es traduirà en una despesa d’entre 100 i 300 euros per persona (el 24%, 300 euros o més).