Nou accés al cim de Barcelona

El primer vagó de la Cuca de Llum, el nou funicular del Tibidabo, ja és al seu raïl

  • Una grua col·loca la meitat del tren a l’inici de la seva ruta, a la plaça del Doctor Andreu

  • El transport, considerat una atracció més del parc, començarà a funcionar a l’estiu

2
Es llegeix en minuts
Toni Sust
Toni Sust

Periodista

ver +

Passejants, runners i altres espècies que circulaven aquest dijous al migdia per la plaça del Doctor Andreu, majoritàriament camí de la carretera de les Aigües, han topat amb una gran grua (220 tones) que transportava un pes considerable. No era una operació qualsevol per als amants del Tibidabo, tant de la muntanya com del parc d’atraccions que en porta el nom.

En una operació que es va prolongar vuit hores, la grua va col·locar els dos vagons que formen el primer dels dos cotxes dels quals constarà la Cuca de Llum, l’hereva i successora de l’històric Funicular del Tibidabo. Va ser el primer funicular que es va instal·lar a Espanya: va començar a construir-se el juny del 1900 i es va inaugurar l’octubre del 1901. Aquest any compliria 120 tardors, però no ho farà: es va jubilar el setembre del 2019 per deixar pas a la Cuca de Llum.

D’aquí a una setmana, el 18 de març, arribaran els altres dos vagons, com els primers, amb camió, provinents de la fàbrica Sigma del Grup Leitner, a la localitat francesa de Veyrins (Roine-Alpes). La instal·lació estarà completada, a falta d’estudis i controls previs i en funció de com evolucioni la pandèmia. Està previst que el nou funicular comenci a circular a l’estiu, tot i que el calendari depèn de quan pugui reobrir el parc d’atraccions, en l’actualitat tancat per les restriccions sanitàries. Per això, el consistori indica que la Cuca entrarà en funcionament en el segon semestre d’aquest 2021. Per ara, els vagons estan tapats, perquè la seva nova imatge es conegui quan circulin.

La porta del parc

A més de com un mitjà per oferir una visió panoràmica de Barcelona, la Cuca de Llum està plantejada com un canvi en la manera d’accedir al parc d’atraccions. Diuen al consistori que amb aquesta iniciativa es recupera l’esperit del doctor Salvador Andreu Grau, nascut a Barcelona el 1841 i pare de les pastilles contra la tos que portaven el seu nom. Amb el seu negoci farmacèutic es va fer milionari i, entre altres iniciatives, va fer servir part d’aquests diners a urbanitzar part de la ciutat, de la plaça de Kennedy cap amunt, empresa per a la qual va captar altres prebosts de l’època. Va crear dos mitjans de transport: el Tramvia Blau –fora de circulació des de fa dos anys i que no se sap quan tornarà a la vida– i el funicular.

Notícies relacionades

La idea que es recuperarà és que el funicular, ara la Cuca de Llum, sigui la porta del parc. Per això, els autobusos que surten de la Vall d’Hebron i de la plaça de Catalunya i que porten fins a l’entrada superior de la instal·lació abandonaran aquest recorregut i circularan fins a la plaça del doctor Andreu. Així s’espera reduir un 14,8% els desplaçaments de vehicles privats al cim de la muntanya, cosa que agrairan el medi ambient i els veïns.

Perquè el nou sistema sigui eficient, el nou transport millora considerablement les prestacions del seu antecessor. La Cuca de Llum podrà portar 252 passatgers en cada trajecte, el triple que el sistema anterior. La velocitat serà de 10 metres per segon, quan abans era de quatre metres. El viatge durarà tres minuts: abans eren set. El disseny de la Cuca de Llum és de l’arquitecte Josep Miàs, de l’estudi barceloní MiAS Architects.