Infraestructures

Les noves sortides d’emergència del túnel de l’AVE a Urgell i Nàpols ja veuen la llum

  • Adif preveu acabar les obres al març i l’abril, i deixa per a l’últim trimestre de l’any el final de les d’Independència

Les noves sortides d’emergència del túnel de l’AVE a Urgell i Nàpols ja veuen la llum
3
Es llegeix en minuts
Natàlia Farré
Natàlia Farré

Periodista

Especialista en art, patrimoni, arquitectura, urbanisme i Barcelona en tota la seva complexitat

Ubicada/t a Barcelona

ver +

No són les que fa més temps que estan en marxa, però sí que seran les primeres a estar llestes. Són les obres que tenen el carrer d’Urgell, a l’altura de Provença, en doina, amb el trànsit desbordat i els comerciants fastiguejats. El final, previst per al març, comença a entreveure’s, sobretot a la cantonada Llobregat del costat mar. Allà ja no hi ha tanca de dos metres d’altura que deixi encaixonat el vianant en una estreta vorera claustrofòbica, a més de perillosa. Ja que durant els dos anys llargs que suma ja la faraònica obra –va començar el novembre del 2018 i preveia final per al 2020–, la inseguretat ha tingut diverses cares: la que posen els amants de l’aliè i la que llueixen els incívics de les dues rodes. També hi ha hagut inseguretat econòmica.

La invisibilitat dels comerços amagats rere els murs que protegeixen les obres (encara en queda una part a la cantonada del costat muntanya) i priven la vista als curiosos foragita els clients. I sense clients no hi ha facturació. I sense facturació no hi ha negoci que sobrevisqui. Abans de la pandèmia el panorama entre comerciants ja era de queixa. I el barri comptava, com a mínim, amb dues baixes. Ara les persianes abaixades són moltes més: «Entre un 12 i un 15% dels negocis de la zona l’últim any», afirma Sergio Moral, president de l’eix comercial Nou Eixample. Cal puntualitzar que la zona no és només la de l’epicentre de les obres sinó tota la Nova i l’Antiga Esquerra del Eixample; i precisar, també, que els òbits no tenen només el picot com a causa. «Ja no teníem una bona situació, i la pandèmia ha sigut la rematada», afirma Moral.

Canvi de normativa

Sigui com sigui, el cas és que Adif, el gestor de les infraestructures ferroviàries, afirma estar a la fase final de la construcció de la sortida d’emergència que dona al carrer d’Urgell del túnel Sants-La Sagrera de la línia d’Alta Velocitat, perquè d’això van les obres. Ha acabat el pitjor: l’excavació d’un pou ampli i profund i els forjats de la galeria. Queden per fer, i en això treballen, les obres d’urbanització i acabar el muntatge de l’accés des del carrer a l’escala d’evacuació. Al març, difícil precisar el dia però tot apunta que serà cap a finals de mes, estarà tot llest i trànsit i comerços, els que no han tancat, al seu lloc.

Notícies relacionades

Més han d’esperar els carrers d’Independència i Nàpols amb Mallorca, on estan en marxa dues sortides d’emergència més. A totes dues, la maquinària va començar a remoure terra el maig del 2018, quan Adif va decidir adaptar-se a un canvi de la normativa europea i afegir tres sortides més d’emergència a les sis ja existents -Entença-Provença, Enric Granados-Provença, Bruc-Provença, Padilla-Mallorca, Trinxant-Mallorca i Biscaia-Mallorca- del túnel de l’AVE que creua Barcelona. A Independència, la previsió és que els veïns deixin de respirar pols i abandonin el sonòmetre per comptar decibels a finals d’abril. Aquí encara estan amb els últims detalls de la galeria i la tanca de dos metres no s’ha tret, continua aïllant comerços i veïns de l’entorn.

Els últims a tornar a la normalitat que permeti els imperatius de la pandèmia seran els de Nàpols. Al carrer que marca la frontera entre la Dreta de l’Eixample i el barri de la Sagrada Família encara estan excavant la galeria. Després caldrà el seu revestiment i encaix amb el túnel. I encara quedaran els forjats, l’escala d’evacuació i la reurbanització de la zona. No serà fins a finals d’aquest any.