SEGONS UN ESTUDI
La contaminació a Barcelona va caure un 28% el 2020 pel confinament
Per primera vegada en 20 anys cap estació de la capital catalana ha superat els llindars establerts per la UE i l’OMS

Els nivells de pol·lució registrats a Barcelona es van reduir un 28% el 2020 en comparació amb l’any anterior «a causa de les restriccions de mobilitat i d’activitat econòmica» per combatre la pandèmia del coronavirus.
Així ho indica l’anuari de la plataforma ‘Contaminació Barcelona’, impulsada per la Fundació ENT, que s’ha publicat aquest dilluns i que destaca que tant els nivells de diòxid de nitrogen (NO2) com els de partícules (PM) han arribat «a valors mínims històrics» el 2020.
De fet, segons la plataforma, cap estació de mesurament a la ciutat ha superat aquest any passat els llindars de NO establerts per la Unió Europea (UE) i l’Organització Mundial de la Salut (OMS), que recomanen màxims de 40 micrograms per metre cúbic d’aire.
El nivell de soroll ha baixat un màxim de 4,9 decibels
Quant a la contaminació acústica, l’estudi indica que el nivell de soroll durant la crisi ha baixat un màxim de 4,9 decibels, «la qual cosa ha aconseguit durant algunes setmanes nivells per sota dels màxims recomanats per l’OMS».
No obstant, afegeix el treball, els nivells de soroll s’han recuperat «ràpidament», i les últimes dades anuals publicades, corresponents al 2017, assenyalen que el 57% de la població viu per sobre dels llindars de soroll recomanats.
Totes aquestes dades han fet que la plataforma afirmi que, amb les característiques de l’actual flota de vehicles a la ciutat comtal, el trànsit en dies feiners «hauria de decréixer un 12% respecte als nivells precrisi».
Aquest descens és necessari, segons Contaminació Barcelona, per garantir que totes les estacions es mantinguin amb una mitjana anual en els valors de pol·lució «per sota dels nivells legals màxims establerts a la UE per al NO».
Crisi de confiança en el transport públic
L’estudi també ha constatat que la Covid «ha provocat una crisi de confiança en el transport públic sense precedents». L’ús de la xarxa de transport públic ha sigut d’un 54% dels valors previs a la pandèmia i es preveu que el 2021 encara no es recuperi totalment i se situï entre el 68 i el 80% dels nivells precrisi, d’acord amb l’informe.
«Els baixos nivells d’ús han comportat una crisi econòmica que pot posar en risc el sistema de transport en el seu conjunt i les inversions compromeses per a la millora de la xarxa», adverteixen els autors de l’estudi.
Així mateix, indiquen que «la crisi de la Covid ha permès disposar d’informació oberta i actualitzada de la mobilitat a la ciutat a nivells molt més detallats que fins ara».
- Turisme de masses Inventen platges falses per despistar els turistes a les Balears
- Pobresa a Catalunya La vida en un garatge de tres nens de l’Hospitalet: «¿Fins quan hem d’estar així?»
- Ocupació pública El Govern aprova aquest dimarts la pujada salarial del 0,5 % pendent per als funcionaris, segons CCOO i UGT
- Rellotge biològic masculí La ciència confirma que l’edat del pare és clau en el desenvolupament del fetus i la salut del nadó
- La fuga d’agost del 2024 Sallent reconeix que els Mossos no van sospesar la fugida de Puigdemont
- Successos Mor un menor de dos anys en quedar-se tancat dins d'un cotxe a Valls
- Segons l’Institut Carles III Espanya registra 265 morts prematures atribuïbles a la calor de l’última setmana, 43 a Catalunya
- Corrupció al PSOE Els socis de Sánchez planten Feijóo i rebutgen negociar una moció de censura
- EL MERCAT BLAUGRANA El Barça renova Ansu Fati fins al 2028 i el cedeix al Mònaco
- Sanitat pública Catalunya reforma l’atenció primària perquè en un any es pugui oferir assistència en 48 hores