Mobilitat

Barcelona continua sent la ciutat amb més embussos d’Espanya

  • Un estudi de Tom Tom situa la capital catalana com la més congestionada del 2020 malgrat la reducció del 19% dels embussos a nivell mundial per la pandèmia

Embús als carrers de Barcelona.

Embús als carrers de Barcelona. / ALBERT BERTRAN

2
Es llegeix en minuts
Xavier Pérez
Xavier Pérez

Cap de redacció Motor

Especialista en Periodista de motor centrat en el sector de l'automòbil i la motocicleta, així com en totes les árees d'economía relacionades amb la industria de l'automoció, la movilitat sostenible i l'electrifcació.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La reducció del volum de trànsit per la pandèmia i l’urbanisme tàctic aplicat a base de pintura i barreres de formigó a Barcelona, no van alhora. Segons es desprèn de l’informe anual de Tom Tom (empresa tecnològica especialitzada en sistemes de navegació), la capital catalana continua sent la més ‘embussada’ de tot Espanya.

Malgrat que els lògics efectes del confinament per l’estat d’alarma han servit per disminuir el volum total de trànsit a les grans ciutats, el primer lloc de Barcelona com la capital espanyola amb un nivell més alt de congestió de vehicles durant el 2020 continua obeint a altres factors, com la mateixa estructura de la ciutat i les noves mesures municipals que han convertit les principals artèries de fluïdesa rodadora en veritables trampes per als que no utilitzen ni la bici ni el transport públic. L’efecte contrari del previst per l’ajuntament.

Descens mundial

En l’estudi de Tom Tom, s’evidencia que la pandèmia de coronavirus ha modificat l’ús del transport, registrant-se una reducció del 19 % a nivell mundial, un percentatge que en alguns moments del 2020 va arribar al 26 % en les hores punta. De les 416 ciutats que ha analitzat Tom Tom, 387 (un 93%) van experimentar un important descens dels embussos, mentre que només 13 ciutats van registrar increments.

A Espanya, la reducció del volum de trànsit és la primera vegada que es dona en deu anys de l’estudi, i són les principals capitals les que més ho han notat. Barcelona ofereix un nivell mitjà de congestió del 22%, una xifra que s’obté de mesurar el temps afegit que un conductor fa servir per fer un trajecte respecte a un mateix recorregut en una situació de trànsit fluid. No obstant, els barcelonins han perdut 43 hores menys al volant a l’any per causa directa de les restriccions de mobilitat provocades per la pandèmia. En total, es calcula que els usuaris de vehicles a Barcelona ha passat 85 hores embussats. A Madrid, van perdre només 69 hores, 48 hores menys que el 2019 segons l’estudi.

Durant els mesos de l’abril i el maig, Barcelona va tenir baixades mínimes del 82% del trànsit durant les hores considerades punta, però aquest descens ha tingut continuïtat en el temps i durant tot l’any la capital catalana ha tingut uns números significativament més baixos que el 2019.

Per darrere de Barcelona, analitzant les 25 principals ciutats espanyoles, es revela que Granada, Santa Cruz de Tenerife, València, Palma, Santander i Múrcia, són les capitals més congestionades del nostre país.

Moscou, la congestió més gran

Notícies relacionades

A la resta del món, Moscou és la ciutat que s’emporta la palma, amb una escassa reducció de trànsit respecte al 2019 de només el 8%. La segueixen Bombai, Bogotà, Manila, Istanbul, Bangalore, Kíev, Nova Delhi, Novosbirsk i Bangkok.

A l’informe també s’apunta que hi ha hagut 13 ciutats al món, de les analitzades, on ha augmentat el trànsit i les retencions: Chongqing (Xina) +1%, Dnipro (Ucraïna) +1%, Taipei (Taiwan) +2%, Changchun (Xina) +4%, Taichung (Taiwan) +1%, Taoyuang (Taiwan) +4%, Tainan (Taiwan) +1%, Izmir (Turquia) +1%, Ana (Turquia) +1%, Gaziantep (Turquia) +1%, Lovaina (Bèlgica) +1, Tauranga (Nova Zelanda) +1%, i Wollongong (Nova Zelanda) +1%.