La gestió de les emergències

Els bombers reclamen una millor connexió amb el 112

El cos afirma que la falta d'una passarel·la informàtica alenteix els serveis i qualifica d'«insalubre» la sala de gestió conjunta

L'ajuntament defensa que s'ha millorat el temps de resposta i assegura que ben aviat se'ls traslladarà a una zona més adequada

zentauroepp55107659 barcelona 25 09 2020  entrada del parc de bombers de l   eix201111103041

zentauroepp55107659 barcelona 25 09 2020 entrada del parc de bombers de l eix201111103041 / FERRAN NADEU

2
Es llegeix en minuts
Natàlia Farré
Natàlia Farré

Periodista

Especialista en art, patrimoni, arquitectura, urbanisme i Barcelona en tota la seva complexitat

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Bombers de Barcelona no només reclama un parc nou a l’Eixample sinó que demana, també, una nova sala conjunta de gestió d’emergències i una passarel·la directa entre el telèfon d’emergències 112 i el seu el 080. El centre de control que comparteixen Bombers, Guàrdia Urbana, Mossos d’Esquadra i SEM està ubicat al carrer de Lleida en una seu provisional «totalment insalubra», segons el parer d’Oriol Salvador, portaveu de CCOO de Bombers de Barcelona. Una provisionalitat que porta anys i suma malalties: «És un soterrani mal ventilat, amb humitats i un munt d’ones electromagnètiques. S’han donat diversos casos de càncer, i ningú vol anar allà a treballar», afirma el Salvador. Hi ha hagut intents d’aixecar un espai nou (a punt van estar d’anar a la plaça de les Glòries) però la falta de recursos sempre els ha convertit en fracàs. «Ben aviat s’acomodarà millor als bombers fins que es trobi una seu definitiva», afirmen des de l’ajuntament. 

Tot i que les queixes del cos van més enllà de la ubicació: el funcionament del 112 entorpeix la seva tasca. Això és així perquè entre els operadors del 112 i els del 080 no hi ha una passarel·la informàtica directa. L’usuari truca a emergències, aquests emplenen una fitxa amb totes les dades necessàries per activar un servei però la fitxa no arriba directament a la taula dels bombers. La falta de la reclamada passarel·la informàtica obliga a una trucada analògica entre el 112 i el 080 i a repetir les dades facilitades per l’usuari. «Suposa una demora d’un minut o minut i mig, i en cas que se t’estigui cremant la casa és molt temps», afirma el Salvador. No ho veuen igual des de la plaça de Sant Jaume: «Amb el 112 el temps de resposta ha millorat. El servei s’activa ja amb la primera trucada, no es perd ni un segon, una cosa vital en un incendi. Els bombers disposen de tota la informació que necessiten per fer el servei». 

Una espina clavada

Notícies relacionades

Però el memorial de greuges és més llarg: el 112 no permet una trucada a tres. És a dir, la conversa entre usuari i operador no és accessible des de la sala de guàrdia dels bombers, «cosa que en cas d’un accident greu permetria gestionar el servei d’una manera més ràpida», explica el Salvador. N’hi ha més: «El 112 marca la carta de serveis de Bombers, són ells els que decideixen si ens han d’avisar o no». Pot semblar una tonteria, però no ho és. «Pot passar que en un accident d’un autobús s’avisi el SEM, que és una empresa pública de gestió privada, quan els que tenim la formació i els mitjans per solucionar els problemes derivats d’un autobús que funciona amb gas som nosaltres».  Hi ha altres exemples d’això, com que «només se’ns truca en un accident de trànsit a la ciutat quan el SEM o la Guàrdia Urbana no pot treure la víctima, i això provoca que arribem tard, o que passa com el cap de setmana passat, quan hi va haver un accident important a la Meridiana, a 150 metres del parc de Sant Andreu, i no se’ns va avisar. 

Tot i que l’espina que tenen més clavada és la del 17-A. «En un primer moment no ens van activar, ni a les nostres ambulàncies ni als equips que tenim de múltiples víctimes. Algunes unitats hi van acudir per decisió pròpia». Una cosa que els fa mal en l’ànima.

Temes:

Bombers