SALT DE TRAM

Els consumidors que van pagar de més per l'aigua seran compensats abans del desembre

A 60.000 llars dels 340.000 afectats en l'AMB per l'increment ja se'ls han tornat tres milions

BCN assenyala Agbar i remarca que el sobrecost indegut va ser de 7,4 milions i va afectar el 23% de clients

Els consumidors que van pagar de més per l'aigua seran compensats abans del desembre
1
Es llegeix en minuts
Toni Sust

El regidor d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica de l’Ajuntament de Barcelona, Eloi Badia, ha comparegut aquest dilluns per quantificar el sobrecost que va suposar per a 340.305 consumidors de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), 200.000 dels quals, barcelonins, la pujada de la factura de l’aigua el mes de setembre. Són, en total, 7,4 milions d’euros que Aigües de Barcelona (la companyia que integren Agbar, amb un 70%, i Criteria i la mateixa AMB, amb un 15% cadascuna) va cobrar de més i que haurà tornat abans que acabi l’any, segons un informe de la companyia sol·licitat per l’AMB. 

Segons Badia, el sobrecost no estava justificat i es va deure a una actuació de l’empresa que ha qualificat d’«error». Unes 60.000 famílies ja havien rebut a mitjans d’octubre uns tres milions, a 50 euros per llar aproximadament, dels 7,4 milions abonats de més. La resta, ha explicat el regidor, recuperarà els diners com a molt tard en la factura del 15 de novembre. La situació va enfrontar dues parts que fa temps que venen col·lidint, l’Ajuntament de Barcelona i Agbar.

L’origen del problema

Notícies relacionades

L’increment de la factura va generar neguit en molts consumidors, sobretot per donar-se en un context de dificultat general com l’actual. El problema és que amb el confinament va ser impossible fer lectures dels comptadors, així que Aigües de Barcelona va fer estimacions de consum i va procedir a cobrar l’increment que va indicar el consum real –perquè a l’estar més temps a casa es va consumir un 10% més d’aigua– en un sol rebut. I això, ha denunciat el regidor, va causar una pujada de tram al 23% dels consumidors, una cosa que automàticament encareix el preu de l’aigua. Si l’increment s’hagués prorratejat en diversos rebuts, aquest salt de tram no s’hauria produït, ha prosseguit Badia, que ha considerat «un error» que s’acumulés l’augment en un sol pagament.

El regidor ha recalcat també que els afectats suposaven el 23% dels consumidors i no l’1%, com va indicar Agbar. I ha acusat la companyia de generar «confusió» entre els clients a l’impulsar una campanya de comunicació que atribuïa l’encariment de la factura a la nova taxa municipal de residus. «Vull pensar que no es va actuar de mala fe», ha declarat Badia, bèstia negra d’Agbar des que va intentar iniciar, sense èxit, el procés de municipalització de l’aigua.