Èxit d'una mobilització ciutadana

Unes veïnes de l'Eixample rescaten el bus 41 després de dos anys de lluita

La nova línia, rebatejada com 141, uneix dos hospitals i dos ambulatoris

La ruta, molt utilitzada pels avis, va ser eliminada al desplegar-se la xarxa ortogonal

Unes veïnes de l'Eixample rescaten el bus 41 després de dos anys de lluita

Manu Mitru

2
Es llegeix en minuts
Óscar Hernández
Óscar Hernández

Periodista

ver +

Qui cerca, troba. Tot i que tardi dos anys. Aquest és el temps que ha invertit un grup de veïnes (la immensa majoria són dones) per aconseguir que l’autobús 41 hagi tornat al barri de l’Esquerra de l’Eixample, tot i que amb un petit canvi de nom (ara és el 141) i una lleugera retallada d’itinerari. Des del dilluns 14 passat torna a traslladar els veïns de més edat en un trajecte sanitari sense transbord que uneix els ambulatoris de Manso i Borrell amb els hospitals Clínic i del Sagrat Cor, entre altres punts d’interès com l’Escola Industrial, les piscines Sant Jordi i els mercats del Ninot i Sant Antoni.

La història amb final feliç s’inicia el juny del 2018 quan en una nova fase del desplegament de la xarxa ortogonal d’autobusos urbans de TMB a Barcelona, la de les lletres V i H, va liquidar el 41. «Vam anar a preguntar a l’associació de veïns del barri i no ens van fer ni cas. Després al districte. Però ens deien que no hi havia res a fer. Fins que una persona ens va dir que tornéssim a casa», explica, ara plenament satisfeta i orgullosa, Ana Simó, agent de viatges aturada i una de les promotores, juntament amb unes altres sis dones i un home, de la plataforma ‘Salvem el bus 41’.

Asseguda al costat de Montserrat Gisbert, una funcionària de 58 anys, i Esther Rodríguez, una informàtica de 60, Simó comenta la seva satisfacció per la reaparició de la línia de bus poc després d’haver fet, aquest matí, un viatge inaugural amb el 141 amb uns quants polítics de diferent signe, com els regidors Jordi Martí i Elsa Artadi.

Torracollons

Però el trajecte per tornar a portar el bus al barri ha tingut moltes parades. «Ens vam organitzar de seguida recollint firmes a les botigues del barri. Amb 4.000 ja es van espantar i ens van convocar. Un altre moment important va ser quan en un acte municipal al districte ens vam presentar 300 veïns i veïnes», detalla Simó, que confessa haver tingut pena «per un avi que deia que no podia anar a fer-se proves des del CAP de Manso al Sagrat Cor perquè si pagava un taxi no podria menjar».

Notícies relacionades

Després d’unes quantes reunions amb representants del govern municipal i de l’oposició, la pressió va continuar en els consells de barri i els plens del districte. Amb la complicitat dels partits que presentaven preguntes. També els afectats demanaven intervencions. «Hem sigut una mica torracollons amb l’ajuntament», diu Gisbert, mentre Simó i Rodríguez somriuen al seu costat just quan, davant de la terrassa del carrer de Calàbria, passa un 141.

La negociació es va veure truncada per les eleccions municipals de l’any passat, la retirada de la regidora de Barcelona en Comú que finalment portava el cas... «I quan tot estava a punt i el desembre passat ens diuen que al març tindríem el bus, confinen tothom», afegeix Simó. Però dilluns, amb el nou curs escolar va arribar  el bus, que avui han inaugurat (un dia després d’entrar en servei) i del que ara només falta millorar-ne la freqüència de pas (és de mitja hora) i una parada més. Ho aconseguiran. De ben segur.