27 set 2020

Anar al contingut

Barcelona dedica la majoria de la nova partida de taxa turística als agents cívics

Dues terceres parts dels 3,3 milions que s'acaben d'aprovar aniran a aquest servei centrat ara en la prevenció del virus

L'ajuntament confia que després de la deserció turística que han provocat els rebrots la ciutat torni a reactivar-se

Patricia Castán

Barcelona haurà de prescindir l’any vinent de bona part dels ingressos corresponents a la taxa turística que abonen els visitants allotjats a la ciutat a causa dels efectes de la Covid-19 i l’absència de viatgers. Però aquest any encara gaudeix de la injecció econòmica corresponent al 2019, que suposa per a la ciutat uns 15 milions d’euros per aquest concepte. L’última partida rebuda, ja que cobra en diferents fases, és de 3,3 milions, que l’Ajuntament d’Ada Colau ha decidit destinar majoritàriament a la factura dels agents cívics reforçats aquest estiu. En concret, aquest dispositiu d’informadors es nodrirà de 2,34 milions d’euros.

L’ajuntament dedica aquest import al bloc definit com «serveis d’agents cívics per a la millora de l’experiència en zones d’àmplia afluència». El regidor de Turisme, Xavier Marcé, ha explicat que els agents estan realitzant aquesta tasca de «reconduir el turisme massiu» fa anys i en aquesta ocasió s’ha optat per mantenir-los per «donar suport en control i informació de mesures sanitàries sobre la pandèmia». No obstant, com que és un any sense gairebé turisme, «ajuden a retrobaments» de molts ciutadans amb la seva pròpia ciutat, que aquests dies tenen més oportunitat de recórrer-la.

De fet, el consistori ha ampliat fins a 230 aquests fitxatges, com va anunciar la setmana passada, per reforçar sobretot alguns barris, on considera que calia estar especialment atent a la prevenció. 

Però des de l’àmbit de l’hostaleria i el comerç, les primeres reaccions d’aquests afectats han demanat que davant la gravetat de la crisi que afronta la ciutat es prioritzi destinar els recursos a promoció efectiva i a la recuperació del turisme perdut.

Pla d’accions

L’altre milió restant, i que també pertany a la partida rebuda pel segon i tercer trimestres del 2019, anirà a parar al projecte del Centre d’Interpretació Parc de Montjuïc, el pla de places de Gràcia (cada un amb 150.000 euros) i diverses petites intervencions per potenciar la descentralització del turisme o que milloraran la seva experiència: la rehabilitació d’una façana de la Casa de la Misericòrdia; una paret mitgera a Sant Andreu; un ‘christmas garden’ a Nou Barris; «acostar el riu Besòs a la Verneda...

Amb aquesta nova entrega –que «prioritza projectes d’impuls de l’economia del visitant, de l’estratègia de posada en valor dels elements d’interès en els districtes i de sostenibilitat i promoció de la ciutat», segons el consistori– Barcelona ja sumarà 9,34 milions d’euros invertits procedents de l’impost d’estades en establiments turístics (IETT).

Amb aquest import acumulat, a més de posar èmfasi a impulsar l’economia post-Covid-19, es vol dinamitzar l’activitat cultural i creativa que enriqueix l’oferta local. En aquest sentit, en l’acumulat figuren més de mig milió en projectes de sostenibilitat; gairebé dos milions en turisme i foment de l’economia (mig milió per promoure la marca Barcelona i 600.000 euros per a la campanya nadalenca, per exemple); 1,2 milions per donar suport a reclams culturals i turístics com el Sónar, la Mercè o el Primavera Sound, i 2,2 per al consorci Turisme de Barcelona.

Resiliència i confiança

Després de conèixer-se les dades turístiques del juny de l’INE, amb una caiguda del 95,5% de visitants a Catalunya, Marcé ha destacat la «resiliència» de la capital catalana. Ha reiterat que després del final de l’estat d’alarma i fins a l’aparició dels rebrots Barcelona va viure un procés de recuperació de l’activitat turística «relativament correcte», que donava lloc a un «lleuger optimisme». L’ajuntament confia que, quan se superi la fase actual, la ciutat tornarà a aquest camí de reactivació.

El regidor ha al·ludit a un 50% d’oberts i un nombre semblant d’ocupació, tot i que la web del gremi d’hotels constata que l’obertura va ser d’un màxim del 25%, i l’ocupació, molt desigual segons les zones i categories.