31 maig 2020

Anar al contingut

PRIMER DIA D'ALGUNS CARRERS SENSE COTXES

Vianants, 1 - Cotxes, 0

Famílies amb nens, els més beneficiats dels carrers sense circulació de vehicles

Entre els comerciants, opinions diverses sobre la mesura temporal del consistori

CARME ESCALES

Vianants, 1 - Cotxes, 0

LAURA GUERRERO

Bicicletes, patinets, patins i cotxets de nadó sobre l’asfalt han sigut els protagonistes aquest dissabte, el primer dia d’algunes vies alliberades de la circulació de vehicles. La mesura del consistori barceloní té un caràcter temporal conforme amb la desescalada del confinament per la crisi de la Covid-19, però la seva continuïtat també s’estudia.

Molts veïns dels set carrers en què s’ha tallat el trànsit han sortit al carrer sense saber que tindrien tant d’espai per caminar. És el cas de la Sílvia i l’Oriol, veïns del Baix Guinardó que anaven a comprar amb la seva filla i s’han trobat el carrer de Pi i Margall bloquejat amb tanques perquè no circulin cotxes ni motos i, al seu lloc, gent caminant pel mig del carrer. «No ho sabíem perquè la informació no ens havia arribat, l’has de buscar tu», explicava el pare. Satisfets per la iniciativa, consideren que la mesura ja es podria adoptar sempre. «Pi i Margall és massa ampla per a un barri com aquest, dos carrils de pujada i dos de baixada per a vehicles és molt, amb un per a cada direcció n’hi hauria prou», afegia. «Això és formidable», deia la dependenta d’una ferreteria del mateix carrer, «la gent necessita espai», deia.

               Marta Andrés, una altra veïna que passejava amb el seu fill pel mig de la calçada, recordava a més que «ja hi ha un projecte aprovat per fer Pi i Margall de vianants, més o menys com l’avinguda de Gaudí». I afegia: «Crec que també pot ser beneficiós per als comerços». Ella tampoc estava al corrent dels carrers que es tancaven al trànsit, «sabia que eren alguns durant el cap de setmana, però no sabia quins i aquest matí he sortit al balcó i ja he vist les tanques. He pensat, mira, això podria ser el gran pas perquè es desencalli el projecte», deia aquesta veïna. La seva parella és del barri de tota la vida, ella porta cinc anys en aquest límit entre els districtes del Guinardó i Gràcia.

               No obstant, no tots els veïns aposten per tancar el carrer al trànsit. «Tenim el Parc de les Aigües i el Parc Güell tampoc gaire lluny, no ens podem queixar. Per als nens està molt bé guanyar aquest espai els caps de setmana, però hi haurà qui necessiti moure’s amb cotxe o moto», comentava l’Ana, una altra veïna de Pi i Margall.

Passeig de Sant Joan

Al passeig de Sant Joan, una altra de les vies tancada al trànsit els caps de setmana, entre els transeünts hi havia diferents opinions. Marta Mota, per exemple, agraïa d’una banda poder caminar amb tranquil·litat pels laterals del passeig, però al seu torn és molt conscient de l’afectació negativa per als usuaris dels cotxes i motos. «Tenim tot el centre del passeig per caminar, em sembla una gran molèstia per al trànsit perquè som quatre gats caminant per la carretera. Jo no estic d’acord amb tants talls de carrers per tan pocs que caminem», deia. En la mateixa línia, opinava la Natàlia, que caminava amb el seu fill per un dels laterals del passeig, aquest primer dissabte ja sense circulació de vehicles. «Ens agrada la idea de recuperar espai. Jo, a més, no tinc cotxe. Però segurament això és a costa de perjudicar altres carrers augmentant el trànsit allà. Si es vol reduir la contaminació de veritat, millor seria fer-ho a tots els carrers de la ciutat i així es conscienciaria tothom. Però insisteixo que per a mi és molt fàcil perquè no condueixo».

Els comerços

Entre els comerciants també hi havia opinions de tot. A Pi i Margall hi havia cua en algunes botigues, com a la sabateria Nu an Ju Pell. «Sí, sí, avui s’ha notat molt en la venda», confirmava la seva dependenta. No obstant, d’altres constataven que la novetat havia centrat sobretot l’atenció dels nens i nenes al mig de la carretera amb les seves bicicletes i patinets. «S’han vist molts nens jugant durant tot el matí, és com si fossin al parc, i els pares estan pendents dels seus fills, no de comprar», deia la Marlén, de la botiga de regals i complements By Marlén Detalls. Altres comerciants lamentaven a més que el gruix de la gent per caminar més còmodament, trien la zona central i no les voreres, on som els comerços», deia un dels propietaris de negoci.

Tampoc el local de crestes ni el quiosc en una de les cantonades de la plaça de Joanic havien notat especialment un increment del negoci pel tall de trànsit. Sí que es mostrava molt satisfeta la Cristina, la propietària de la botiga de roba Mis Trapitos del passeig de Sant Joan. «La gent del barri està responent al comerç de proximitat. A mi m’ha anat molt bé. És clar que jo vinc de fora de Barcelona i per arribar aquí amb cotxe, he hagut de fer moltes voltes. Per això puc entendre que no tothom aprovi el tall de carrers. A més, no se’ns havia informat, ni als veïns ni als comerciants. Però a mi em sembla bé», declarava. El Jaume, de la botiga Llanes Monte– Rosa, dalt de tot del passeig de Sant Joan, també deia haver notat certa afluència més gran de clients. «Els dissabtes de tota manera, sempre es nota més, però pot ser que avui s’hagi incrementat. Si tanquen els carrers a la circulació, la gent passeja més i encara més si fa tan bon temps com avui», deia el Jaume.

A Gran de Gràcia i el passeig de Fabra i Puig també s’ha vist molta gent caminant pel mig dels carrers sense cotxes. En una artèria tan comercial per a Gràcia com el seu carrer major, la Francisca, una veïna d’un dels carrers paral·lels, agraïa la mesura. «Les voreres a Gràcia són molt estretes i així podem caminar amb més distància. És impossible guardar ni tan sols un metre a les voreres. A més, hi ha molta gent fent cua per entrar en algunes botigues. Per mi, almenys el cap de setmana ja ho podrien deixar sempre així», deia.

I la Noelia, dependenta de Casa Viva al passeig de Fabra i Puig també ho ha notat molt. «Es veu molta gent caminant pel mig del carrer i jo a la botiga no he parat en tot el matí», explicava.

Mesures del consistori

Segons dades de l’Ajuntament de Barcelona, durant aquesta setmana el trànsit privat a la ciutat ja ha sigut superior al registrat durant els primers dies d’aplicació de l’estat d’alarma, amb un total de 879.000 desplaçaments diaris. 

A partir de dilluns, s’incrementa l’oferta de transport públic, finalitza la flexibilització de les zones de càrrega i descàrrega i es reprèn el control del compliment de la normativa en relació amb l’estacionament a l’AREA, al mateix temps que entren en vigor les noves tarifes ambientals. Aquestes mesures coincideixen amb l’acabament de la instal·lació dels 2073 parquímetres nous amb millores per a l’usuari.