26 d’oct 2020

Anar al contingut

ESTRENA AVUI, 23:15 HORES

Polèmica per la difusió retallada d'un reportatge sobre Rosell a TV-3

El periodista Víctor Lavagnini es nega a firmar l'obra perquè aprecia censura en l'eliminació per part de la cadena de dos fragments

José María Expósito

Polèmica per la difusió retallada d'un reportatge sobre Rosell a TV-3

FERRAN NADEU

L'emissió aquest diumenge a TV-3 (23.15 hores) del reportatge 'El cas Rosell' arriba envoltada de polèmica. El periodista Víctor Lavagini, autor d'una obra que repassa el procés judicial que va patir l'expresident del Barça Sandro Rosell (absolt després de passar 643 dies a la presó), s'ha acollit a la clàusula de consciencia per no firmar la peça adduint que se n'han censurat dos fragments, una cosa que la cadena de Sant Joan Despí nega.

El reportatge, de 55 minuts, està elaborat a partir d'una entrevista que Rosell, padrí d'un dels fills de Lavagnini, va concedir-li el 18 de febrer. De fet, va ser la primera que va fer l'expresident del Barça després de la seva sortida de la presó, tot i que el retard de l'emissió del reportatge va provocar que abans veiés la llum una altra feta per Jordi Évole, emesa per La Sexta el 29 de març. Lavagnini mateix va escriure al seu col·lega a les xarxes socials per reclamar la seva entrevista com la primera feta, tot i que no emesa.

Lavagnini va remetre una carta al director de TV-3, Vicent Sanchis, en què exposa que l'obra «és un exemple de pulcritud informativa pel que fa a una exposició dels fets absolutament contrastada», i que «la veu en off del narrador no expressa ni una sola hipòtesi, ni sospita, ni cap conclusió valorativa contra cap organisme o persona. Tot el text està documentat de manera innegable, manifesta i irrebatible».

Els fragments eliminats

En base a aquest argument, Lavagnini qualifica de censura l'eliminació de dos fragments. El primer versa sobre la fase inicial d'instrucció de la causa dirigida per la magistrada de l'Audiència Nacional Carmen Lamela i el segon és l'epíleg, en què Sandro Rosell llegeix un fragment del seu llibre 'Una forta abraçada'.

El Consell Professional de TV-3 ha negat les acusacions de Lavagnini, i assegura que «no s'aprecia cap acte de censura en cap de les decisions de la direcció de TV-3» ja que responen a «criteris informatius». «El Consell considera que les modificacions s'han fet per motius professionals i no alteren la tesi del documental», afirma en la seva nota, en què diu que respecta el dret del redactor a emparar-se amb la clàusula de consciència i no firmar el seu treball «ja que no comparteix les esmenes que se li demanen des de la direcció d'Esports».

El Comitè d'Empresa, d'altra banda, ha lamentat que el reportatge no s'emeti íntegrament, tot i que no s'ha atrevit a qualificar-lo com censura. Després de celebrar que «per fi» es programi, el comitè estima en un comunicat que segur que l'obra «serà de màxim interès», però que lamenten «que no s'emeti íntegrament i firmat pel seu director i guionista». «Entenem les raons professionals del company per no firmar, i creiem que és desafortunat, se li vulgui dir censura o no, eliminar del programa fets innegables» afirma.