ALERTA SANITÀRIA

El metro deixa enrere les aglomeracions durant l'hora punta matinal

L'ús del metro a Barcelona cau un 61% a primera hora i un 84% fins a les 10 del matí

Rodalies i Ferrocarrils perden el 85% dels passatgers a conseqüència del coronavirus

zentauroepp52837319 coronavirus metro barcelona200318143047

zentauroepp52837319 coronavirus metro barcelona200318143047 / RICARD CUGAT

4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Mentre el confinament no sigui integral, a excepció dels serveis bàsics, l’Administració pública es veu obligada a mantenir oberts els sistemes de transport de masses més habituals, és a dir, el metro i l’autobús. Malgrat que la mobilitat ha descendit de manera molt acusada a conseqüència del coronavirus, i cada dia una miqueta més, encara són multitud els que utilitzen sobretot el metro per arribar al seu lloc de treball. Aquest dimecres, segons informa un portaveu de TMB, no s’han produït les escenes d’aglomeració de passatgers en les línies 1 i 5. Fins a les sis del matí, el nombre de validacions havia caigut un 61%, i fins a les 10, la davallada era del 84%, o el que és el mateix, només s’han produït el 16% dels viatges habituals un dimecres laborable.

La cinquena jornada d’estat d’alarma pel Covid-19 també ha minat la demanda de Rodalies i de Ferrocarrils, que s’ha enfonsat a prop del 85%, i ha deixat imatges d’andanes i vagons pràcticament buits. La línia més afectada de FGC és la del Vallès, amb un descens pròxim al 90%. Pel que fa a la Renfe, la caiguda és cinc punts superior a la registrada dimarts. La preocupació, no obstant, se centrava en Barcelona i aquella primera hora en què, sobretot el dilluns, es van produir indesitjables escenes d’amuntegament als combois de la L1 i la L5 a primera hora del matí. En gran part, per la seva funció de transport metropolità, ja que s’endinsa a l’Hospitalet, Santa Coloma i Badalona. El metro de la capital catalana té circulant el 75% dels trens habituals en un laborable, i el bus, el 50%. En el cas del transport de superfície, la pèrdua de passatgers és del 90%. Pel que fa al trànsit privat, la circulació s’ha reduït en un 53% en el conjunt de l’àrea metropolitana, un 5,6% menys que dimarts, segons dades de Trànsit. 

¿Tancar el meto?

Sobre la possibilitat de tancar el metro, un portaveu assegura que l’empresa està a l’expectativa del que decideixin les autoritats. Ara per ara, no obstant, ni l’Ajuntament ni l’Àrea Metropolitana de Barcelona s’han plantejat deixar sense transport públic els pocs ciutadans que continuen necessitant mobilitzar-se fins al seu lloc de treball. És així malgrat que experts com el doctor Oriol Mitjà, de l’hospital Germans Trias i Pujol, han reclamat repetidament el tancament del metro per frenar la propagació del virus

Un portaveu de l’ajuntament va recordar que ara per ara s’estan seguint «totes les indicacions de les autoritats sanitàries i s’actua partint del que ha fixat l’Estat i la Generalitat en matèria de transport públic per garantir el dret a la mobilitat de la ciutadania en els casos justificats». La mateixa font recorda que ja s’han extremat i incrementat les mesures d’higiene als vehicles així com la protecció dels treballadors del metro i el bus. Sobre la possibilitat de deixar la ciutat sense metro i bus, la mateixa veu afirma que, ara per ara, «ni es planteja ni es descarta» ni una cosa ni l’altra, a l’espera de com avanci el nivell d’alerta en funció de l’evolució de la corba de contagis.  

Un quart dels efectius

Notícies relacionades

L’empresa de transports de Barcelona no és aliena a les infeccions. Segons va informar ahir la mateixa companyia, tres empleats han donat positiu. La plantilla la formen 8.000 persones, així que suposen només un 0,04%. 68 treballadors més mostren símptomes i es mantenen en quarantena i 145 no mostren cap malaltia però també han sigut confinats per prevenció. 702 companys més han sigut enviats a casa al ser considerats grups de risc pels seus problemes cardíacs o respiratoris que els fan especialment vulnerables. I  1.110 més estan de baixa per diverses afeccions. En total, TMB té aproximadament al 25% de l’equip a casa, d’aquí la importància de garantir la seguretat dels que sí que treballen per a, alhora, i de moment, poder continuar garantint el bon funcionament del transport públic.

Sense Bicing ni Bicibox 

Sobre la possibilitat de tancar el metro, un portaveu assegura que l’empresa està a l’expectativa del que decideixin les autoritats. Ara per ara, no obstant, ni l’Ajuntament ni l’Àrea Metropolitana de Barcelona s’han plantejat deixar sense transport públic els pocs ciutadans que continuen necessitant mobilitzar-se fins al seu lloc de treball. És així malgrat que experts com el doctor Oriol Mitjà, de l’Hospital Germans Trias i Pujol, han reclamat repetidament el tancament del metro per frenar la propagació del virus. El que sí que es va clausurar, dilluns, va ser el servei de Bicing. Va succeir dilluns a mitja tarda. Al cap de poques hores es va fer el mateix amb el Bicibox, aquells aparcaments públics perquè els ciutadans que van en bici particular puguin guardar-la de manera segura en diferents municipis metropolitans. Es van començar a instal·lar a principis de la dècada després que el concurs públic de la bici pública metropolitana quedés desert. No perquè les ofertes no fossin les adequades, sinó perquè no s’hi va presentar ningú. Per això es va optar per aquests cubicles per guardar la bicicleta de manera segura. En qualsevol cas, i tot i que el Bicing havia registrat també una davallada important d’usuaris, totes les persones que solien utilitzar-lo per desplaçar-se es van veure obligades a buscar alternatives, i com no podia ser d’altra manera, el metro sol ser la més habitual.