30 març 2020

Anar al contingut

DUEL A LA MOBILITAT COMPARTIDA

Els operadors de 'motosharing' s'indignen amb el repartiment de llicències

Cooltra alerta de l'arribada d'empreses especuladores a la mobilitat de BCN

Seat (Respiro) haurà de 'llogar' les motos a Acciona fins a tenir llestes les seves

Mar Sellés / Xavier Pérez

Els operadors de 'motosharing' s'indignen amb el repartiment de llicències

El duel que l’Ajuntament de Barcelona li ha fet a la mobilitat compartida no ha fet més que començar. Amb l’adjudicació ‘salomònica’ de 6.958 llicències de ‘motosharing’ entre les 21 empreses (331 escúters per cada una) que es van presentar a la licitació, no només s’ha obert la capsa de Pandora, sinó que ha posat en peu de guerra els operadors que presten avui a Barcelona aquest servei de mobilitat. «Hem passat de la sorpresa a la indignació», apunten alguns dels cinc proveïdors actuals (Cooltra, Acciona, Yego, Scoot i Movo). 

Cooltra, pioners en el servei de ‘motosharing’ a Barcelona, ha mostrat la seva indignació per la maniobra de licitació de l’ajuntament. Oriol Marimon-Clos, CEO de la companyia, considera que «han de donar algun tipus d’explicació sobre com han actuat. Era previsible que entressin més empreses al concurs, però mai tantes, ni ells mateixos s’ho esperaven, sobretot perquè moltes no disposen d’experiència ni de coneixement del sector per ser-hi presents. Pensem que, de no fer-hi alguna cosa, això es pot convertir en una especulació de compravenda de llicències encoberta entre algunes de les empreses. No volem que passi com amb els patinets a Madrid, on es van presentar des de despatxos d’advocats a especuladors que finalment no han prestat el servei». El fet de disposar de només 331 vehicles adjudicats inicialment redundarà en un mal servei. «Amb aquest nombre de vehicles no es pot oferir un servei de qualitat per al client ni ser un negoci rendible», diu el CEO de Cooltra, que actualment té una oferta de 2.300 escúters.

Des de Yego, una altra de les operadores a Barcelona (amb 1.000 motos al carrer), coincideixen en els riscos. Tim Ougeot, COO de l’empresa, desconfia de l’entrada «d’empreses especuladores que mai han treballat en el sector i que poden fer perillar el ‘motosharing’ a Barcelona. Sembla un muntatge fraudulent», afirma.

Tots els operadors consultats per EL PERIÓDICO coincideixen a apuntar que un altre dels punts clau en aquest conflicte és l’absència de garanties de prestació de servei en la licitació oberta per l’ajuntament. En cas que alguna de les 21 empreses que s’hi han presentat no compleixi amb les condicions o, molt pitjor, abandoni la ciutat, no hi ha prevista cap mesura compensatòria ni cap penalització per incompliment de servei. Tot això, creuen, redunda «en una mala qualitat en l’oferta per al ciutadà». Insisteixen, a més, «que no som un competidor per al transport públic; al contrari, som un complement».

Seat, d’altra banda, entrarà en el ‘motosharing’ a través de la seva filial de mobilitat Respiro, i dimarts anunciarà al saló de l’automòbil de Ginebra els seus plans. Aquesta proposta inclou un servei amb motos pròpies (desenvolupades per l’empresa Silence), però al no estar preparats els vehicles hauran de llogar-les a un altre operador, com Acciona, que fa servir el mateix proveïdor, Silence, a les seves motocicletes. «Seat té un ferm compromís amb Barcelona i amb el desenvolupament d’una mobilitat urbana més eficient i sostenible. En aquest sentit, la mobilitat compartida és una de les solucions més demanades dels grans nuclis urbans, especialment a Barcelona, la ciutat europea amb més motocicletes per habitant», admeten des de Seat.