MOBILITAT I SEGURETAT VIÀRIA

Totes les vies secundàries de Barcelona seran zona 30 a partir de l'1 de març

La mesura, acompanyada de radars i senyals, pretén reduir la sinistralitat i la gravetat dels accidents

Els carrers afectats suporten un volum menor de vehicles i compleixen una funció de caràcter local

zentauroepp52465111 barcelona 24 02 2020 el carrer de sants i de la creu coberta200224195124

zentauroepp52465111 barcelona 24 02 2020 el carrer de sants i de la creu coberta200224195124 / ALVARO MONGE

3
Es llegeix en minuts
Luis Benavides

A partir de diumenge, 1 de març, s’estableix el límit de velocitat a 30 quilòmetres per hora a totes les vies de la xarxa secundària de la ciutat de Barcelona, incloent-hi aquelles que tinguin més d’un carril o més d’un carril per sentit. Amb aquesta mesura, l’ajuntament calcula que se sumaran 112 quilòmetres més de carrers pacificats i s’arribarà al 68% del total de calçades. El canvi anirà acompanyat d’un paquet d’actuacions físiques per garantir el compliment de la mesura com ara senyals verticals i horitzontals, passos de vianants elevats, ressalts, traçats no lineals i radars, tant pedagògics com sancionadors.

Per xarxa secundària s’entenen les vies que suporten un gruix menor de vehicles i compleixen una funció de caràcter local i veïnal. La xarxa bàsica, en canvi, està configurada per un conjunt de carrers amb un volum de trànsit més elevat al connectar districtes i que són via de pas per al transport públic.

En una segona fase, al llarg del 2021, s’hi aniran afegint artèries com ara la Via Laietana, la travessera de Gràcia, Torras i Bages, Diputació, Consell de Cent, Mandri, la carretera del Carmel, l’avinguda Mare de Déu de Montserrat, Pi i Molist, Almogàvers i Taulat, entre d’altres. En total, uns 100 quilòmetres més.  Aquesta mesura és «indispensable per abordar la reducció de la sinistralitat i de la gravetat de les lesions», subratllen fonts municipals, que es basen en els indicadors de gravetat de les lesions de la Guàrdia Urbana. Segons aquests estudis, en els atropellaments que es produeixen a 50 km/h hi ha un 45% de mortalitat, i descendeix fins a un 5% si la velocitat és de 30 km/h. 

Fre al vehicle privat

Barcelona també s’ha marcat com a objectiu posar el fre al vehicle privat amb iniciatives com ara Obrim Carrers, que consisteix a tallar el trànsit a vies troncals de la ciutat el primer cap de setmana de cada mes, com ja passa a Gran de Gràcia. 

Aquestes restriccions de vehicles es faran els dissabtes entre les 17.00 i les 21.00 hores, i els diumenges entre les 10.00 i les 15.00 hores. La mesura va començar el primer cap de setmana de febrer a la tarda a Gran de Gràcia –entre la plaça de Nicolàs Salmerón i el carrer de Nil Fabra– i la Via Laietana –entre la plaça d’Urquinaona i la plaça d’Antonio López.  Aquest cap de setmana s’hi afegiran dos nous talls de trànsit: l’eix Creu Coberta-carrer de Sants –entre plaça d’Espanya i el carrer de Munné– (que també serà zona 30 a partir d’avui, 24 de febrer), sense circulació dissabte a la tarda, i el carrer d’Aragó –entre Tarragona i l’avinguda de Meridiana–, lliure de cotxes i motos diumenge al matí.

Notícies relacionades

 

Només per l’eix Creu Coberta-carrer de Sants passen cada dia uns 9.700 vehicles en sentit muntanya i 8.500 en sentit mar, segons les dades de l’ajuntament, que ja ha col·locat 45 senyals verticals de 30 quilòmetres per hora a la via en els dos sentits de circulació. També s’ha pintat el límit de velocitat a la calçada i s’ha ajustat la programació semafòrica a la nova velocitat prioritzant el pas del transport públic. El consistori calcula que amb el tall de les quatre vies el primer cap de setmana de març deixaran de circular més de 100.000 vehicles per una superfície d’uns 209 metres quadrats que passaran a tenir un ús ciutadà. El nombre de vies augmentarà de manera progressiva aquest any fins a sumar un total de 10 carrers principals de la ciutat, un per districte.