Barcelona completarà el 2023 la reforma que desterrarà el cotxe de la Via Laietana

La remodelació s'iniciarà a finals del 2021 i tindrà un pressupost de 34 milions

El vehicle privat no podrà circular de pujada i compartirà carril 30 amb les bicis de baixada

via laietana / periodico

2
Es llegeix en minuts
Toni Sust

Després d’anys de prèvia, després de sospesar diferents opcions, l’Ajuntament de Barcelona ja ha delimitat el disseny de la reforma de la Via Laietana, el calendari de les obres i el seu pressupost. La tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, i el regidor de Ciutat Vella, Jordi Rabassa, han comparegut aquest dimecres per precisar aquestes dades. Les obres d’un dels carrers principals de la ciutat, la que connecta el front marítim amb l’Eixample, s’iniciaran durant l’últim trimestre del 2021 i està previst que finalitzin a mitjans del 2023El cost total de l’operació es xifra en 34 milions d’euros.

La transformació serà considerable, i potser el principal efecte per al ciutadà  és que el cotxe i la moto perdran presència a la via: el vehicle privat perd un carril per sentit, complint la filosofia de l’actual govern de la ciutat, que, com ha remarcat Sanz, persegueix retallar-hi espai per donar-l’hi als vianants.

Les voreres, que ara mesuren 2,5 metres –un màxim de 2,7 metres en alguns trams– s’ampliaran fins als 4,15 metres. De baixada, hi haurà un carril per a bus i taxi i un carril 30 (30 quilòmetres per hora com a velocitat màxima, la que Colau vol per al 75% de Barcelona en dos anys) que el vehicle privat compartirà amb les bicis.

De pujada, no es permetrà la circulació de cotxes i motos, excepte els dels residents a la zona. Hi haurà un carril per a bus i taxi al costat de la vorera. A l’esquerra hi haurà un carril bici segregat.

La Via Laietana, aquest dijous, amb una notable presència del cotxe privat. / ELISENDA PONS

Superfície i subsol

Sanz ha explicat que els treballs de la «reforma estructural» es dividiran en dues parts: les obres que afecten la superfície i les de les infraestructures que són al subsol. En primer lloc, ha precisat, es començaran les obres subterrànies. Quan estiguin acabades, s’emprendrà la remodelació de la superfície.

via laietana / periodico

Notícies relacionades

La tinenta d’alcalde ha vaticinat diversos efectes positius en la remodelació de la via, de prop d’un quilòmetre d’extensió: «A la nova Via Laietana hi haurà menys soroll, menys contaminació. D’un carrer estressant, una altra autopista de la ciutat, es passarà a un espai en el qual seran prioritaris el transport públic, la bicicleta i el vianant, que és el gran oblidat».

Ruta alternativa

La reforma que acabarà amb el cotxe privat de pujada per Via Laietana se suma que tampoc podrà fer-ho per la Rambla. Però Sanz i Rabassa no temen el col·lapse. Els cotxes, han dit, podran anar per Marquès de l’Argentera, Picasso i Pujades, i allà o bé seguir i pujar per Roger de Flor o pujar per Lluís Companys. En tot cas, ha agregat Sanz, la voluntat del govern és retallar espai al cotxe, així que la idea no espanta el consistori i té un objectiu últim molt rotund que la tinenta d’alcalde ha remarcat: «Garantir que la gent de la ciutat no es mori».