Barcelona completarà el 2023 la reforma que desterrarà el cotxe de la Via Laietana
La remodelació s'iniciarà a finals del 2021 i tindrà un pressupost de 34 milions
El vehicle privat no podrà circular de pujada i compartirà carril 30 amb les bicis de baixada
Després d’anys de prèvia, després de sospesar diferents opcions, l’Ajuntament de Barcelona ja ha delimitat el disseny de la reforma de la Via Laietana, el calendari de les obres i el seu pressupost. La tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, i el regidor de Ciutat Vella, Jordi Rabassa, han comparegut aquest dimecres per precisar aquestes dades. Les obres d’un dels carrers principals de la ciutat, la que connecta el front marítim amb l’Eixample, s’iniciaran durant l’últim trimestre del 2021 i està previst que finalitzin a mitjans del 2023. El cost total de l’operació es xifra en 34 milions d’euros.
La transformació serà considerable, i potser el principal efecte per al ciutadà és que el cotxe i la moto perdran presència a la via: el vehicle privat perd un carril per sentit, complint la filosofia de l’actual govern de la ciutat, que, com ha remarcat Sanz, persegueix retallar-hi espai per donar-l’hi als vianants.
Les voreres, que ara mesuren 2,5 metres –un màxim de 2,7 metres en alguns trams– s’ampliaran fins als 4,15 metres. De baixada, hi haurà un carril per a bus i taxi i un carril 30 (30 quilòmetres per hora com a velocitat màxima, la que Colau vol per al 75% de Barcelona en dos anys) que el vehicle privat compartirà amb les bicis.
De pujada, no es permetrà la circulació de cotxes i motos, excepte els dels residents a la zona. Hi haurà un carril per a bus i taxi al costat de la vorera. A l’esquerra hi haurà un carril bici segregat.

La Via Laietana, aquest dijous, amb una notable presència del cotxe privat. /
Superfície i subsol
Sanz ha explicat que els treballs de la «reforma estructural» es dividiran en dues parts: les obres que afecten la superfície i les de les infraestructures que són al subsol. En primer lloc, ha precisat, es començaran les obres subterrànies. Quan estiguin acabades, s’emprendrà la remodelació de la superfície.
Notícies relacionadesLa tinenta d’alcalde ha vaticinat diversos efectes positius en la remodelació de la via, de prop d’un quilòmetre d’extensió: «A la nova Via Laietana hi haurà menys soroll, menys contaminació. D’un carrer estressant, una altra autopista de la ciutat, es passarà a un espai en el qual seran prioritaris el transport públic, la bicicleta i el vianant, que és el gran oblidat».
Ruta alternativa
La reforma que acabarà amb el cotxe privat de pujada per Via Laietana se suma que tampoc podrà fer-ho per la Rambla. Però Sanz i Rabassa no temen el col·lapse. Els cotxes, han dit, podran anar per Marquès de l’Argentera, Picasso i Pujades, i allà o bé seguir i pujar per Roger de Flor o pujar per Lluís Companys. En tot cas, ha agregat Sanz, la voluntat del govern és retallar espai al cotxe, així que la idea no espanta el consistori i té un objectiu últim molt rotund que la tinenta d’alcalde ha remarcat: «Garantir que la gent de la ciutat no es mori».
- Sánchez insisteix a "salvar el vaixell" però perd un altre peó
- Comerç La FNAC d’El Triangle s’acomiada avui amb grans rebaixes
- Victòria del campió d’Europa (2-0) El Madrid topa amb Luis Enrique
- CICLISME El caos s’apodera de l’estrena del Tour amb Enric Mas de protagonista
- Normativa dispar Les platges catalanes sumen 8 ofegats sense una regulació comuna de seguretat
- Tancament del congrés del PP Feijóo es compromet a un «Govern en solitari» sense «cordó sanitari a Vox»: «O Sánchez o jo»
- Aranzels Trump, extasiat amb la seva pròpia estratègia però amb escassos resultats, amenaça de reactivar la guerra comercial i dispara la incertesa
- Lloc de somni El poble de cinema a 40 minuts de Girona on van rodar 'Joc de Trons'
- És legal ficar el teu gos en una gàbia 8 hores al dia? L’advocat Xavi Abat et treu de dubtes: "Una abominació"
- Distribució i IA Amazon ja sap quin producte demanaràs tres mesos abans que ho demanis