Anar al contingut

xoc institucional

El Port de Barcelona acusa Colau de «manipular» les emissions dels creuers

La infraestructura assegura que genera 315.000 tones de CO2, lluny dels 5,3 milions imputades per l'ajuntament

Acn

El Port de Barcelona acusa Colau de «manipular» les emissions dels creuers

JOAN CORTADELLAS

El Port de Barcelona ha acusat l’ajuntament de «manipulació» per les dades sobre les emissions de CO2 i li ha demanat que rectifiqui. En un comunicat, ha assegurat que les emissions directes i indirectes de CO2 de l’activitat portuària representen unes 315.000 tones anuals, xifra que queda «molt lluny» de les més de 5,3 milions que sosté el consistori. El Port ha assegurat que el càlcul ho ha fet «seguint les metodologies acceptades pels experts a nivell internacional». Segons aquests «primers càlculs», de les 315.000 tones anuals de CO2, 215.000 provenen dels barcos, 80.000 del consum elèctric de les instal·lacions del recinte portuari i les 20.000 restants de les emissions de vehicles, tant lleugers com pesats, maquinària i indústria.

Segons El Port, «emet 10 vegades menys CO2 que la ciutat de Barcelona, que, segons dades de l’ajuntament, emet anualment 3.413.260 milions de tones de CO2». La infraestructura ha rebatut els càlculs del consistori perquè sumen tots els viatges que fan en les seves rutes marítimes internacionals els barcos de contenidors, ferris i creuers que han operat en un any alguna vegada al port. Així, ha rebutjat que s’atribueixi al recinte portuari de la capital «les emissions de CO2 que un vaixell portacontenidors emet, per exemple, quan travessa el Canal de Suez o quan escala als ports de l’Extrem Orient».

Ha defensat que el Port computa les emissions generades per un barco «mentre és a Barcelona», però ha reivindicat que «cap mètode de càlcul rigorós pot atribuir a un sol port les emissions de tota la ruta que fan els barcos que escalen». A la gràfica que acompanyava les explicacions de l’ajuntament, el Port ha reivindicat que només serien atribuïbles al port les emissions «corresponents a les activitats portuàries», que ocupen el 6,3% de tota la columna que el consistori l’atribuïa. Ha afegit que el mateix ajuntament reconeix que les emissions del port representen el 8% del total a Barcelona. «És a dir, les emissions de CO2 a Barcelona derivades de l’activitat portuària són notablement inferiors a les emissions totals de la ciutat», ha afirmat.

El Port ha assegurat que té «un compromís ferm amb la sostenibilitat, tant mediambiental com econòmica i social» que els ha portat a impulsar «nombrosos projectes per descarbonitzar l’activitat i reduir a mínims les emissions perjudicials per a la salut dels ciutadans». En aquest sentit, ha indicat que l’estratègia a favor del transport ferroviari i del marítim de curta durada ha permès reduir un 76% els impactes negatius, com la contaminació i el soroll, respecte al que hauria suposat el mateix volum de càrrega transportat per carretera. Ha recordat que el 2014 va posar en marxa el projecte BCN Zero Carbó per inventariar les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle de les activitats estretament relacionades amb el pas de les mercaderies pel port.

Finalment, ha assegurat que ja treballa «des de fa temps en totes les demandes que l’Ajuntament de Barcelona va fer ahir» en relació a més sostenibilitat amb l’electrificació de molls, la generació d’energia renovable fotovoltaica i eòlica o la incorporació de plans de reducció d’emissions en els plans de futur del Port, entre d’altres. Així, va assegurar que està en disposició d’assolir el 2030 la reducció d’almenys el 50% d’emissions de gasos efecte d’hivernacle directes i indirectes. Amb tot, el port ha reclamat al consistori barceloní una rectificació perquè «està posant en qüestió una activitat que genera 41.000 llocs de treball i l’1,7% del PIB de Catalunya».