A PARTIR DE L'1 DE GENER

Instal·lades 36 de les 66 càmeres que custodiaran la Zona de Baixes Emissions de Barcelona

El sistema detecta els vehicles més contaminants sense autorització i comunica la infracció directament a Hisenda

Durant els primers quatre mesos el consistori enviarà unes cartes en clau pedagògica als «multireincidents»

zentauroepp51509039 arcelona 27 12 2019  barcelona   la regidora de mobilitat  r191227124029

zentauroepp51509039 arcelona 27 12 2019 barcelona la regidora de mobilitat r191227124029 / Ferran Nadeu

3
Es llegeix en minuts
Luis Benavides
Luis Benavides

Periodista

ver +

L’Ajuntament de Barcelona ja ha instal·lat 36 de les 66 càmeres que s’encarregaran de controlar el compliment de l’ordenança que regula la Zona de Baixes Emissions (ZBE) a la ciutat de Barcelona. Aquestes càmeres, amb lector de matrícula, s’afegiran a les que també desplegarà l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) en la resta de l’àrea restringida, una superfície de més de 95 quilòmetres quadrats que també inclouen els municipis de Sant Adrià de Besòs i l’Hospitalet de Llobregat i part d’Esplugues de Llobregat i Cornellà de Llobregat.

Els dispositius, equipats amb l’última tecnologia, segons fonts municipals, tindran capacitat per verificar totes les matrícules, també les estrangeres, que circulin per la xarxa viària de la ciutat. Després de la lectura de la matrícula, el sistema comprova si el vehicle està autoritzat per circular per l’àrea restringida en l’horari protegit –laboral de 7.00 a 20.00 hores– amb un consulta a les bases de dades de la Direcció General de Trànsit (DGT) i el registre metropolità de l’AMB, que recollirà totes les exempcions i autoritzacions puntuals.

Sense sancions fins a l’1 d’abril

En una primera fase, fins al pròxim 1 d’abril, les càmeres encara no sancionaran. Durant els primers quatre mesos de la posada en marxa de la ZBE, l’ajuntament enviarà una carta als conductors que transitin per la ciutat sense etiqueta mediambiental o sense autorització. Es tracta d’un «element pedagògic», segons paraules de la regidora de mobilitat, Rosa Alarcón, i després ja arribarà la sanció efectiva, d’uns 100 euros i fins als 500 segons la gravetat. Amb tot, aquesta notificació només arribarà als «multireincidents», persones que agafin un cotxe sense distintiu i no exempt en repetides ocasions a partir de l’1 de gener. «Hi pot haver gent despistada o que no tingui clar el funcionament [de la ZBE]», va explicar Alarcón.

Dues càmeres encarregades de controlar la ZBE, a l’Eixample / ferran nadeu

El sistema descartarà tots aquells vehicles (cotxes, motos, camions, furgonetes...) que no són sancionables i només emmagatzemarà a la seva base de dades la matrícula dels que estan incomplint la normativa. La sala de control estarà situada al costat del centre de control de l’espai públic, les càmeres del qual supervisen l’estat de les principals vies tots els dies de l’any les 24 hores. La posada en marxa d’aquest nou sistema, no obstant, no suposarà un increment de personal.  Tot el sistema està automatitzat i la infracció es comunica directament a Hisenda, sense passar per la Guàrdia Urbana.  Així, en el cas d’una persona que, a causa d’una urgència, agafa el cotxe sense demanar amb temps una autorització a la plataforma (el registre metropolità), explica Alarcón, la infracció es tramitarà al moment. La persona sancionada tindrà 72 hores per omplir un formulari, recollir els justificants i presentar el recurs a la multa.

Controls aleatoris complementaris

Notícies relacionades

El consistori treballa per integrar aquestes noves càmeres a la resta de càmeres de mobilitat repartides per tota la ciutat.  Aquesta unificació dels sistemes perquè totes puguin tenir diferents funcionalitats alhora, com per exemple el control de velocitat i el control de pas per la ZBE. Al sistema de càmeres de control automàtic s’afegiran les actuacions puntuals dels agents de la Guàrdia Urbana, encarregats de realitzar controls aleatoris sobre el territori.

La posada en marxa de la ZBE evitarà que 50.000 vehicles contaminants entrin a la ciutat els dies laborals. Fins a 125.000 en els pròxims quatre anys, ja que la restricció s’aplicarà de manera progressiva a diferents vehicles segons l’etiqueta ambiental. «És una mesura ambiciosa», ha dit Alarcón, el principal objectiu del qual és«reduir els nivells de contaminació a la ciutat» i impulsar un«canvi d’hàbits»que permetrà passar a una mobilitat més sostenible.