TRANSPORT PÚBLIC

Les persones amb discapacitat critiquen les noves tarifes de l'ATM

Demanen descomptes i lamenten que hagin de pagar per dos si van acompanyats

undefined32019954 barcelona   barcelones  30 11 2015   sociedad       fotos pa180909175129

undefined32019954 barcelona barcelones 30 11 2015 sociedad fotos pa180909175129

2
Es llegeix en minuts
Elisenda Colell
Elisenda Colell

Redactora

Especialista en pobresa, migracions, dependència, infància vulnerable, feminismes i LGTBI

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La federació ECOM, que agrupa 113 entitats de persones amb discapacitat física, rebutja el nou sistema tarifari del transport públic aprovat aquest dijous. En un comunicat dirigit als mitjans de comunicació, el col·lectiu lamenta que encara no s’implementin descomptes integrals per a les persones amb una discapacitat física que permetin realitzar transbords, així com el fet que si viatgen amb algun assistent hagin de pagar per dos. El col·lectiu acusa les administracions públiques de cometre una «greu discriminació» i diu estar disposat a utilitzar totes les vies legals per acabar amb aquest greuge.

A diferència d’altres descomptes tarifaris, com per exemple els beneficis de la T-Rosa per als jubilats, les persones amb discapacitat física pateixen un important greuge a la xarxa de transport públic. Sí que compten amb descomptes a Renfe per a ells i els seus acompanyants, un altre tipus de descompte en els Ferrocarrils de la Generalitat, també rebaixes en 24 municipis dels 269 que formen part de la xarxa tarifària, a més d’alguns ajuntaments que ofereixen beneficis per a les persones amb discapacitat als seus busos municipals, segons exposa ECOM. «Però aquests títols no permeten fer transbords en un mateix desplaçament, cosa que complica l’ús quotidià del transport públic de les persones amb discapacitat», alerta en el comunicat.

Quatre anys amb «evasives»

Fa ja quatre anys que l’ECOM demana a les administracions un model tarifari únic per a les persones amb discapacitats físiques. El 2016, aquestes van emplaçar les entitats a participar en un monogràfic sobre el tema, «que no es va convocar mai», afegeix la federació. L’any següent, els van proposar fer un estudi econòmic sobre l’impacte de la mesura. El 2018, la resposta va ser abordar el tema en el Pla Director de Mobilitat. Mentrestant, sempre els van dir que s’havia d’«esperar la posada en marxa de la T-Mobilitat».

Les associacions consideren que totes aquestes respostes són «evasives». Però no donen crèdit al que finalment els va exposar el Consell Català de la Mobilitat: «Ens van dir que no era competència seva finançar aquests descomptes».

Notícies relacionades

Les entitats, doncs, culpen la Conselleria de Territori i l’Autoritat del Transport Metropolità  (ATM) de no tenir «voluntat política ni tècnica» i de «discriminar» el col·lectiu. I és que, segons dades del mateix Ajuntament de Barcelona, les persones amb discapacitat pateixen un important greuge econòmic per haver d’assumir molts més costos en la seva vida diària que la resta de la població. Uns costos que poden superar els 3.000 euros al mes en alguns casos si volen tenir una existència autònoma.

L’ECOM, farta de «silencis» i d’«evasives» diu estar disposada a utilitzar «tots els mecanismes legals, polítics i civils» per aconseguir que les persones amb discapacitat puguin accedir a descomptes integrals per a tots els transports públics, així com passis d’acompanyant.