19 set 2020

Anar al contingut

Reforç del metro

Les obres de Glòries tallaran Rodalies durant el Nadal

Del 21 de desembre al 5 de gener l'R3, R4 i R12 quedaran interrompudes entre Arc de Triomf i Sant Andreu Arenal

Luis Benavides

Gairebé quatre mesos després del tall entre les parades de Fons i Clot de la línia 1 de metro de Barcelona, que van obligar els usuaris habituals a armar-se de paciència durant els mesos de juliol i agost, l’ajuntament ha anunciat aquest matí una altra actuació de pes que posarà a prova el múscul d’aquesta infraestructura: aquesta línia serà la principal alternativa al servei de les línies R-3, R-4 i R-12 de Rodalies, que quedarà interromput entre les estacions d’Arc de Triomf i Sant Andreu Arenal per les obres de construcció, per les obres de construcció dels túnels viaris de la plaça de les Glòries.

La línia vermella de metro és l’opció recomanada durant el període d’execució d’aquestes obres, que començaran el dissabte 21 de desembre i s’allargaran fins al diumenge 5 de gener. «Fem les obres en període de Nadal per afectar com menys usuaris millor», ha dit la presidenta de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Rosa Alarcón, que ha xifrat en uns 15 minuts l’increment del temps de viatge. TMB, ha afegit, reforçarà el servei de metro amb tres trens en hora punta els dies feiners.

Com durant les obres de reforma de la línia vermella de l’estiu passat, TMB també habilitarà un autobús llançadora. Recorrerà les estacions de Sant Andreu Arenal, la Sagrera i el Clot-Aragó. Això sí, en aquesta ocasió aquest servei no coincidirà amb l’horari del Rodalies, sinó que només funcionarà de 6.00 a 10.00 hores i de 16.00 a 20 hores, considerades les hores punta. Alarcón ha remarcat que el pla alternatiu de transport busca la «màxima minimització de les molèsties». Amb tot, va precisar la també regidora de mobilitat, les actuacions afecten «set dies feiners, i la resta són vacances».

Renfe calcula que el tall en les línies R-3, R-4 i R-12 afectarà unes 60.000 persones per Nadal (les persones usuàries afectades els dies feiners ascendeixen a 90.000). La directora de Renfe a Catalunya, Mayte Castillo, també ha remarcat que la millor alternativa és la línia 1 de metro, perquè «el recorregut és similar» i ha anunciat un conveni entre TMB i Rodalies perquè els títols de transport de Renfe no integrats siguin vàlids per evitar «molèsties afegides». En concret, aquests títols no integrats seran vàlids per accedir a les estacions de Rambla Just Oliveras, Sants-Estació, Passeig de Gràcia, Catalunya, Arc de Triomf, el Clot, Fabra i Puig, Sant Andreu, la Sagrera i Cornellà Centre.

Reforç sota de la plaça

El gerent de Mobilitat i Infraestructures de Barcelona, Manuel Valdés, ha detallat que aquesta actuació permetrà reforçar els túnels de les línies R3 i R4, i que consisteixen a col·locar 46 bigues de reforç addicional en una longitud de 50 metres lineals de túnel ferroviari. «No hi ha cap perill imminent», ha puntualitzat.

El túnel viari de Glòries passa per sota de tres túnels: el de la línia R-2, el de la R-3 i R-4 i el del metro. Actualment ja s’ha passat per sota del primer «sense cap incident remarcable» i s’està treballant en l’execució del reforç exterior del túnel de la línia 1 de metro, que no ha vist ni hauria de veure interromput el seu servei en cap moment, perquè no concerneix la zona de vies. Per als treballs a l’interior del túnel de les línies R-3 i R-4 sí que serà necessari parar la circulació dels trens perquè és necessari treure la catenària.