MOBILITAT SOSTENIBLE

Un carrer de 13 quilòmetres unirà cinc municipis de Barcelona

El projecte per transformar la carretera C-245 en una via urbana inclou carrils bus i bici

Les obres, amb un pressupost de 39 milions d'euros, començaran a mitjans del 2020

zentauroepp51127517 barcelona  render imagen virtual c245   projecte d integraci191128174949

zentauroepp51127517 barcelona render imagen virtual c245 projecte d integraci191128174949

3
Es llegeix en minuts
Luis Benavides
Luis Benavides

Periodista

ver +

L’antiga carretera comarcal C-245 serà reconvertida en una via urbana que inclourà un carril bus i un carril bici amb l’objectiu d’afavorir la competitivitat del transport públic i millorar així la qualitat de l’aire a la zona. L’actuació afectarà els municipis de Cornellà de Llobregat, Sant Boi de Llobregat, Viladecans, Gavà i Castelldefels, on viuen més de 350.000 persones, i compta amb un pressupost de39 milions d’euros. En les pròximes setmanes començarà el procés de licitació i les obres podrien començar l’estiu del 2020.

Representants dels cinc ajuntaments, el Departament de Territori i Sostenibilitat, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i l’empresa pública Infraestructuras.cat  han formalitzat avui l’acord de col·laboració per impulsar i posar en marxa aquest projecte d’integració urbana i millora de la mobilitat.  L’ens metropolità avançarà 29 milions d’euros i la Generalitat, els altres 10. 

Les principals actuacions urbanístiques comunes en tot el tram, d’uns 13 quilòmetres, al marge del carril bus reservat i del carril bus (que forma part de la xarxa Bicivia) són la creació de grans places en rotondes de gran diàmetre, un sistema de parades de bus centralitzades a les places principals de l’eix, punts d’il·luminació idèntic amb tecnologia LED i nombrosos passos de vianants per prioritzar els desplaçaments a peu. 

L’obra permetrà «la descarbonització de la mobilitat» al dotar la via d’«un transport públic més robust», ha remarcat el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, que ha recordat que l’actuació ha sigut dissenyada «en un context d’emergència climàtica». Calvet ha avançat que l’actuació millorarà els serveis de bus, i la seva intenció de continuar invertint en aquest mode de transport perquè siguin «més directes i més eficients energèticament, i tinguin una velocitat comercial més atractiva». Es calcula que aquesta plataforma reservada permetrà retallar gairebé 15 minuts el temps de trajecte actual entre Cornellà i Castelldefels. D’aquesta manera, ha afirmat, serà possible el transvasament del cotxe al transport públic, un canvi d’hàbits que permetria «deixar d’emetre a l’atmosfera 291 tones de CO2a l’any».

El vicepresident executiu de l’AMB, Antonio Balmón, per la seva banda, ha destacat del projecte que és «una veritable vertebració del territori i representa una alternativa a la mobilitat privada». Balmón ha recordat que la carretera C-245, paral·lela a la C-32, «connecta les diferents realitats de cada municipi en un eix pacificat en el qual es vol protegir la mobilitat a peu i amb bicicleta». Actualment presenta trams de tipologies diferents, sobretot àrees industrials i zones en procés de desenvolupament urbanístic.

Un bus, de cap a cap

Notícies relacionades

El corredor actualment suporta uns 35.000 viatgers amb autobús cada dia, i en algun tram es registren més de 600 circulacions diàries d’autobusos amb més de 40 en hora punta. «El nou carril bus permetrà augmentar fins a un 25% la velocitat comercial en els trams urbans, així com guanyar seguretat del trànsit i fiabilitat dels serveis de transport públic», han explicat fonts de l’AMB.

L’ens metropolità també implantarà la línia d’altes prestacions i ocupació Metrobús 8 (M8), que completarà el recorregut de cap a cap, és a dir, des de la plaça de la Constitució de Castelldefels fins a l’intercanviador de Cornellà de Llobregat, un punt d’enllaç de les línies de Rodalies, Metro (L5) i Trambaix. Amb aquesta futura línia s’espera un increment de viatgers en aquesta zona del 10% i una mitjana de 2,5 milions de passatgers anuals. En un futur, acabada l’obra, el 2020, està previst que funcioni de manera permanent amb autobusos elèctrics articulats que carregarien en poc més de cinc minuts per pantògraf (càrrega d’oportunitat) en cada extrem de la línia. Per a això serà necessari instanar dos pantògrafs amb una potència de 600 KW cada un a Castelldefels i Cornellà de Llobregat.