CONTRAST CROMÀTIC

El metro de Barcelona estrena imatge per millorar la seva accessibilitat

Les portes de color vermell permeten a les persones amb baixa visió localitzar l'entrada als vagons

metro-miguel-angel-cuartero-tmb

metro-miguel-angel-cuartero-tmb

2
Es llegeix en minuts
Luis Benavides

Un dels trens del Metro de Barcelona en circulació per la línia 2 destaca per les seves portes vermelles. En les pròximes setmanes seran molts més els combois amb aquesta nova imatge. Aquest canvi és l’última mesura de Transport Metropolità de Barcelona (TMB) per millorar l’accessibilitat de les persones amb baixa visió.

El contrast cromàtic ajuda les persones amb deficiències visuals, ja que amb aquest vermell intens podran localitzar les portes en uns vagons fins ara totalment blancs. Fonts del TMB expliquen a aquest diari que els 42 nous trens encarregats a la companyia Alstom ja incorporen aquesta novetat i també uns altres 12 que ja estan en fabricació. Les mateixes fonts expliquen que aprofitaran qualsevol operació de repintat per actualitzar els vagons i calculen que el 2021 tota la flota presentarà portes pintades amb el vermell corporatiu.

El departament d’Accessibilitat Universal de l’empresa dependent de transports municipals és l’encarregada d’adequar els bitllets, vehicles i general a les instal·lacions perquè siguin el més inclusives possibles. Aquests tècnics estan en contacte amb altres operadors i col·lectius, expliquen fonts de TMB, i d’allà va sorgir aquesta nova mesura, que en complementa altres dirigides a les persones amb una discapacitat visual.

Els trens blancs amb portes vermelles seran la norma en totes les línies excepte la L9 i L10. En aquestes dues línies no està previst inicialment perquè, expliquen fonts de la companyia de transport, el contrast cromàtic és innecessari per la presència de pantalles per evitar caigudes a la via i senyals lluminosos que marquen la situació de les portes.

Menys barreres

Les persones amb problemes severs de visió s’han tingut en compte, per exemple, en les senyalitzacions de les estacions –amb el blanc sobre negre, que és el màxim contrast–, els encaminaments i el disseny de les targetes (tenen una lleugera osca que permet saber en quina direcció ha de ser introduïda en els torns).

Notícies relacionades

El mes d’octubre passat, TMB va començar a instal·lar a les estacions etiquetes intel·ligents o ‘ddtags’, similar als codis QR de colors, que afavoreixen l’ús autònom per part de les persones amb discapacitat visual mitjançant un telèfon mòbil. Cada espai de l’estació està etiquetat amb una descripció (accés, vestíbul, zona de venda de bitllets, línia de peatge, escala, intèrfon...) i la lectura mitjançant un ‘smartphone’ ofereix avisos i altres orientacions per moure’s amb seguretat. Aquests codis de colors, que es llegeixen amb l’aplicació NaviLens, es poden trobar a les estacions de les línies 2, 5, 9 Sud, 9 Nord, L10 Sud, L10 Nord i 11. Això suposa el 50% de la xarxa i la companyia té previst cobrir la resta durant el 2020. 

Pel que fa a barreres arquitectòniques, actualment el 92% de les estacions són accessibles, amb ascensors que connecten el carrer i les andanes i petites rampes per accedir als vagons. La posada al dia del 8% restant correspon a la Conselleria de Territori i Mobilitat, que ja tenen al calendari aquestes actuacions, segons fonts de TMB.