Anar al contingut

millora per a persones amb mobilitat reduïda

Els escúters ja poden entrar al tramvia i busos interurbans de Barcelona

Els usuaris d'aquestes cadires motoritzades podien accedir al bus i al metro des del 2017

El conveni entre administracions i operadors amplia a 21 municipis l'accés d'aquests vehicles

Luis Benavides

Els escúters ja poden entrar al tramvia i busos interurbans de Barcelona

JORDI COTRINA

María José va canviar Barberà del Vallès per l’Eixample de Barcelona. El motiu principal: les barreres. Maria José té problemes de mobilitat i necessita un escúter per desplaçar-se. «Allà em sentia tancada. Necessitava que em portessin amb cotxe si volia sortir fora perquè no podia agafar el transport públic amb el meu vehicle», recorda l’ara veïna del barri de la Sagrada Família i usuària habitual de metro i autobús, als quals pot accedir, amb el seu vehicle motoritzat des del 2017 gràcies a una prova pilot que des d’avui també inclou les línies del tramvia i els autobusos metropolitans.

Les possibilitats per a Maria José i altres persones amb mobilitat reduïda que necessiten desplaçar-se sobre aquestes cadires motoritzades han augmentat amb l’ampliació fins als 21 municipis de la prova pilot impulsada mitjançant un conveni de col·laboració entre Ajuntament, Generalitat, Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) per a la futura regulació de l’accés segur d’‘escúters’ als principals transports públics en les mateixes condicions que els usuaris de cadires de rodes motoritzades.

Des d’aquest matí les persones que es desplacen en escúter tenen al seu abast 125 línies més, les línies del Trambaix i del Trambesòs.  «Tot i que encara queden alguns punts negres per a les persones com jo, Barcelona està millorant molt en els últims anys en aquest aspecte i en general podem fer vida normal», assegura la usuària, qui també explica els problemes que va tenir per sortir de la parada de metro de Collblanc i Badal quan es disposava a visitar el museu del Futbol Club Barcelona.

Així, la prova pilot iniciada a Barcelona funciona des d’avui també a Badalona, Castelldefels, Cornellà de Llobregat, el Prat de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Gavà, l’Hospitalet de Llobregat, Molins de Rei, Montcada i Reixac, Montgat, Sant Adrià de Besòs, Sant Boi de Llobregat, Sant Climent de Llobregat, Sant Feliu de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Santa Coloma de Cervelló, Santa Coloma de Gramenet, Tiana i Viladecans.

Barcelona avui és una mica «més sostenible, més accessible i més inclusiva», ha celebrat la regidora d’Infància, Joventut i Gent Gran de l’Ajuntament de Barcelona, Marga Marí-Klose. Les persones interessades a participar en aquesta espècie de prova pilot, la continuïtat de la qual està prevista fins que s’aprovi el nou Codi d'Accessibilitat, que incorporarà amb rang legal les condicions d’accés als transports públics amb efectes generals, s’han de dirigir a l’oficina de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD) per obtenir l’acreditació, que consisteix en una placa numerada per al vehicle i un carnet individual. En total, ja han rebut 153 sol·licituds, en la seva gran majoria provinents dels districtes de l’Eixample, Sant Martí i Sants-Montjuïc, ha detallat Marí-Klose. Amb tot, les persones empadronades en els altres municipis també poden participar sempre que es compleixin els requisits.

L’objectiu de la mesura és afavorir l’accessibilitat i l’autonomia de les persones amb mobilitat reduïda en els seus desplaçaments  de manera segura, tant per a aquestes persones com per a la resta del passatge. «El transport públic no estava dissenyat per a vehicles (de mobilitat personal) com els escúters i amb aquesta prova pilot es tracta de comprovar que estan preparats i garantir que poden viatjar amb seguretat», ha destacat el director general de l’ATM, Pere Torres, durant la presentació a la premsa en la parada del Tram de la plaça de Francesc Macià. Per la seva banda, el secretari d’Igualtat, Migracions i Ciutadania de la Generalitat, Oriol Amorós, ha subratllat en el seu torn que la mesura «s’alinea amb la igualtat d’oportunitats i d’accessibilitat».

Models homologats

La Mercedes agafa l’autobús cada dia, anada i tornada, per motius laborals. Viu a prop de la plaça de la Universitat de Barcelona i treballa en una mútua de la Vila Olímpica. La Mercedes es mou en escúter, però no un escúter qualsevol sinó un model homologat que li permet accedir a la xarxa de metro i autobusos de TMB des del 2017 passat. A partir d’avui, la Mercedes també pot pujar al tramvia i busos de la xarxa metropolitana. «La meva malaltia és degenerativa. Vaig començar amb crosses i més endavant ja em vaig comprar un escúter, que vaig haver de canviar per un altre perquè el primer no estava homologat», recorda la Mercedes, a la qual van negar l’accés a algun autobús perquè no complia els requisits. «Deien que l’altre era inestable», afegeix la usuària, que porta una identificació al frontal.

L’ampliació també afecta el nombre de models, passant de 9 a 19 els vehicles autoritzats (de les marques Adas, Invacare, Libercar, Sunrise, Travelscoot, Apex, CTM, Obea, Teyder, Total-Care i Vermerien). Només aquests models, de tres i quatre rodes, compleixen per les seves dimensions, pes i estabilitat poden accedir al transport públic de la capital catalana.

Els escúters faciliten la vida de les persones amb mobilitat reduïda i a partir d’ara no seran un fre per moure’s per bona part del territori metropolità en transport públic. Amb tot, aquests vehicles encara no estan inclosos en el catàleg Prestació d’Atenció Social a els Persones amb Discapacitat (PUA), l’objecte del qual té per objecte contribuir a les despeses ocasionades per l’adquisició de productes i actuacions destinades a millorar l’autonomia personal de les persones amb alguna discapacitat física, psíquica o sensorial com les crosses, les grues de transferència o els llits articulats. Aquests ajuts poden arribar al 80% de l’import total, segons fonts del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies.