Anar al contingut

SEGURETAT VIÀRIA

Barcelona registra un accident de patinet elèctric al dia

L'increment d'aquests vehicles comença a tenir el seu reflex en les dades de sinistralitat

Diverses companyies d'assegurances ofereixen ja productes específics per aquest nou mode de transport

Luis Benavides / Óscar Hernández

Barcelona registra un accident de patinet elèctric al dia

RICARD CUGAT

El Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) de Barcelona, que atén totes les urgències sanitàries que es produeixen a la via pública, ha detectat als carrers un increment dels accidents de trànsit amb ferits protagonitzats pels anomenats Vehicles de Mobilitat Personal (VMP), la majoria patinets elèctrics. «Cada mes que passa hi ha més sinistres d’aquest tipus, tot i que cal precisar que la gran majoria de lesionats són lleus», explica Jesús Ramírez, un dels caps operatius del SEM a Barcelona que, com altres metges d’aquest servei, assisteix en persona molts d’aquests successos, sobretot els més greus. «A l’haver-hi més patinets, és lògic que hi hagi més accidents», reitera. Malgrat mancar d’una estadística exacta perquè el SEM no sempre apunta el tipus de vehicle implicat, afirma que aquest servei atén cada dia almenys un accident urbà amb un patinet implicat.

Tot i que ni la Guàrdia Urbana ni l’Ajuntament de Barcelona facilitaran dades d’aquest increment de la nova sinistralitat «fins que a l’acabar l’any es desglossin els sinistres per tipus de vehicle», aclareix una portaveu, la dada del SEM sobre un accident diari confirma un augment gradual des de l’últim balanç d’accidents amb patinet elèctric realitzat a la ciutat de Barcelona, el del 2018. En l’apartat dels VMP amb motor es van registrar 129 accidents amb lesions

Aquesta sinistralitat creixent ha provocat un augment de les veus que defensen la necessitat d’instaurar una assegurança obligatòria per aquests vehicles, sense descartar tampoc el casc i l’armilla reflectora. El regidor de seguretat de l’Ajuntament de Barcelona, Albert Batlle, i el director del Servei Català de Trànsit, Juli Gendrau, es mostren favorables a aquestes mesures. La DGT també les contempla.

Ara mateix, l’obligatorietat de disposar d’una assegurança de responsabilitat civil depèn de cada municipi. A Barcelona no és obligatòria per als patinets particulars. Només l’han de contractar les empreses de lloguer d’aquests cicles, que també han d’imposar el casc als clients.

Responsabilitat civil voluntària

Actualment l’assegurança només és obligatòria a Pozuelo de Alarcón i Alacant, tot i que usuaris d’altres ciutats han contractat voluntàriament assegurances de responsabilitat civil (la garantia que actua quan altres persones resulten ferides per un accident causat per l’assegurat). També hi ha assegurances complementàries que cobreixen el robatori i els danys al patinet en cas de sinistre.

El RACC és una de les companyies que han desenvolupat diferents productes pensats per a la nova mobilitat: el Racc Scoot i el Racc Scoot +, el preu del qual és de 39 euros a l’any en la versió més bàsica. Zurich, per la seva banda, també ofereix a través de la seva plataforma Klinc la cobertura per aquesta nova tipologia de vehicles que inclou la responsabilitat civil, defensa jurídica i, opcionalment, danys accidentals. Els clients d’aquesta plataforma, que es gestionen exclusivament a través d’una ‘app’, tenen una mitjana de 32 anys i paguen uns 40 euros a l’any de mitjana. Si bé les companyies d’assegurances consultades per aquest diari prefereixen no donar xifres absolutes, fonts de Zurich sí que confirmen un creixement mensual del 162% des del desembre del 2018.

AXA ofereix una cobertura a partir de 20 euros a l’any a persones majors d’edat i sempre que el patinet no superi els 30 quilòmetres per hora i els 50 quilos de pes. Altres entitats asseguradores com Catalana Occident, en canvi, no tenen productes específics per a usuaris de patinets però ofereixen una cobertura de responsabilitat civil a les persones que ja en són clients.  Mapfre, per la seva banda, ha inclòs recentment la defensa jurídica i responsabilitat civil de patinets elèctrics a la seva pòlissa Hogar Platino.

Sinistres en mans d’advocats

Així, per uns 20 euros és possible cobrir-se l’esquena en cas de sinistre amb el patinet. Els accidents, amb la proliferació d’aquests vehicles lleugers, han augmentat els últims anys. Alguns, sobretot els més greus, acaben en mans d’advocats.

Dels tres casos d’accidents amb patinet elèctric que han passat pel despatx de l’advocat Sebastián Farriols Martínez destaca el d’una dona que sortia de treballar a Sant Feliu de Llobregat i al trepitjar la vorera un patinet la va atropellar. A causa de l’impacte i la caiguda, la vianant va patir una fuetada cervical i esgarrapades. L’advocat espera que li remetin l’atestat policial de l’accident per presentar la reclamació contra el conductor del patinet.

«Els ajuntaments han de regular ja l’obligatorietat de l’assegurança de responsabilitat civil. No només pensant que la víctima cobri una indemnització, sinó també perquè el conductor no acabi pagant-la la resta de la seva vida», apunta Martínez. Ell mateix va guanyar una causa per lesions d’una àvia que va ser atropellada per una bicicleta al parc del Besòs. La companyia d’assegurances va oferir 30.000 euros per les lesions, però l’última sentència va fixar una indemnització de 147.000. En aquell cas el conductor era un nen, però els seus pares tenien una assegurança de responsabilitat a la pòlissa de la llar que va cobrir el pagament.

«De vegades el més difícil amb els patinets i les bicicletes és identificar el conductor, ja que no tenen matrícula. Jo aconsello demanar el DNI als implicats i fer una foto amb el mòbil del document», apunta Martínez, que recorda un altre cas de col·lisió de dos patinets en una cantonada. Els dos es van fer lesions lleus i van decidir no reclamar. Un altre dels temes que ha portat és una reclamació al fabricant d’un patinet que, per una fallada mecànica, va provocar una lesió a l’usuari.

Un altre advocat penalista, Tino Adell, opina que l’assegurança ha de protegir sobretot la víctima d’un atropellament. «Si no hi ha una assegurança i qui porta el patinet no és solvent, per exemple per ser molt jove, la víctima pot no cobrar mai la indemnització», afirma. 

Les dificultats per regular els VMP

L’associació UNESPA (Unió Espanyola d’Entitats Asseguradors i Reasseguradores) representa més de 200 companyies d’assegurances que juntes inclouen el 96% del negoci a Espanya.  Fonts d’aquesta associació expliquen a EL PERIÓDICO que la principal dificultat per regular els VMP en aquests moments rau en la identificació i el registre. «Actualment, l’assegurança obligatòria d’automòbils és possible perquè existeix un registre del vehicle que ve de fàbrica, el número de bastidor, i un registre públic com la matrícula que junts fan possible un sistema de control posterior com la ITV, les sancions i el pagament d’impostos», afirmen fonts d’UNESPA.

El pas previ a l’obligatorietat o no de l’assegurança a tercers, expliquen els experts en assegurances, serà determinar quin tipus de regulació mereixen aquests MVP. En aquest sentit, Europa està dividida en dos grans blocs pel que fa a la regulació d’aquests vehicles de mobilitat personal. D’una banda, hi ha els països i les institucions que afirmen que  aquests artefactes lleugers i elèctrics encaixarien en la definició de «vehicle» que estableix l’actual directiva de l’assegurança d’automòbils i, per tant, ja estan regulats. D’altres països i institucions, no obstant, consideren que els patinets i altres vehicles lleugers elèctrics queden fora de l’àmbit d’aplicació de la directiva i s’hauria de crear una normativa específica. En aquest segon corrent hi ha el Govern d’Espanya i pràcticament el conjunt de les companyies d’assegurances espanyoles, representades per l’associació UNESPA.

Està previst que el 2020 la Comissió Europea, el Parlament i el Consell Europeu arribin a un acord pel que fa a l’àmbit d’aplicació de la directiva de l’assegurança de l’automòbil i expressin de manera clara si aquesta norma és d’aplicació o no per als vehicles lleugers elèctrics. 

Fonts d’aquesta associació d’entitats asseguradores consideren que si finalment els VMP queden fora de l’àmbit d’aplicació de la directiva, és a dir no són considerats com un cotxe o una moto, serà necessari establir un marc normatiu específic «proporcional al risc creat en la seva circulació». «S’hauria de buscar un sistema d’identificació i registre dels VMP, així com establir una normativa de circulació i seguretat viària específica i uniforme a nivell nacional», afegeixen les mateixes fonts, que també recorden que aquesta hipotètica «llei pròpia per als VMP» comporta molts temes a tenir en compte: fixar uns capitals assegurats per aquest tipus de vehicles, fixar un sistema de registre de vehicles, establir un règim sancionador i definir una normativa de circulació i seguretat específica, entre d’altres.