Anar al contingut

CONFLICTE EN EL TRANSPORT

El Govern avala que els VTC s'hagin de reservar una hora abans a Barcelona

El taxi vota aquest dimecres si s'accepta la normativa, que Calvet aprovarà amb o sense acord, i Uber i Cabifty asseguren que deixaran la ciutat si s'aprova el decret en aquests termes

Carlos Márquez Daniel

El Govern avala que els VTC s'hagin de reservar una hora abans a Barcelona

Cinquè dia amb la Gran Via ocupada pels taxistes. I quart dia amb els VTC instal·lats a la Diagonal. Curiós que les dues artèries es trobin a la plaça de les Glòries, el lloc més potes enlaire de tot Barcelona. Serveixi la dada per explicar una mica com s’ha desenvolupat el debat sobre la regulació d’Uber i Cabify que el Govern té entre mans. Finalment, si no ho impedeix una crisi política que no s’espera (encara) o un desastre natural, d’aquí a una setmana es publicarà el decret llei de la Generalitat que crearà un nou tauler de joc per als vehicles de lloguer amb conductor, els cotxes negres de la matrícula posterior blava. El conseller Damià Calvet ha confirmat que res ho evitarà. Ni l’amenaça de les ‘apps’ d’anar-se’n de la capital catalana ni el resultat de la votació que els taxistes han convocat dimecres a la plaça de Catalunya.

La jornada ha tornat a ser maratoniana en matèria de reunions. Encara que certament desigual en funció del gremi. Perquè si amb els taxistes i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) la trobada amb el responsable del Departament de Territori i Sostenibilitat s’ha allargat durant 3 hores i 20 minuts, amb la patronal de les VTC amb prou feines ha arribat a la mitja hora. Amb els primers hi havia molt serrell per cobrir i molts temors per apaivagar. Amb els segons, si es mantenia la idea que els seus serveis s’haurien de precontractar amb almenys 15 minuts d’antelació hi havia poc a discutir. Els representants d’Unauto VTC se n’han anat molt enfadats i assegurant que Uber i Cabify marxaran de Barcelona l’endemà de l’aprovació del decret. No sense prometre una batalla legal, la que ja van anunciar: aquests 1.100 milions en indemnitzacions a tot aquell que gosi alterar el seu funcionament. Consideren que el Govern “ha cedit al xantatge del sector del taxi” i diuen que sol·licitaran “ajuts per als 4.000 treballadors afectats pel tancament forçós de les empreses”.

Si s’analitza el relat des de divendres, quan en el Consell del Taxi Calvet va donar els detalls de la normativa i els taxistes es van instal·lar enfurismats a la Gran Via, la veritat és que el redactat del decret a penes ha variat. Sí que ha entrat en escena, com era previsible, l’AMB, presidida per Ada Colau. I en el fonamental, amb l’anunci i la promesa que el reglament metropolità ampliarà d’un quart d’hora a 60 minuts el temps d’antelació amb què s’haurà de sol·licitar un VTC. Es perd la immediatesa, que és precisament el que l’administració, tant la catalana com la barcelonina, creu que no pot existir en els cotxes negres, perquè és un vedat privat del taxi. 

Votació aquest dimecres

Els taxistes han improvisat una assemblea a l’acabar la reunió i s’han citat dimecres a les 11 hores per votar en urna a la plaça de Catalunya. Votaran si volen que Uber i Cabify elimini la geolocalització, és a dir, que els clients no vegin els cotxes abans de demanar un xofer. Votaran si els sembla bé que els VTC no puguin anar fent voltes sense viatgers o esperar a qualsevol cantonada que algú requereixi els seus serveis. Votaran si és convenient que siguin les policies locals les que sancionin i cobrin les infraccions dels autos negres, i evitar la muntanya administrativa que ara acabava en una taula de Territori. I votaran si volen que el decret digui 15 minuts i l’AMB el porti fins als 60.

Alberto Álvarez, portaveu d’Élite Taxi, ha detallat els punts micro en mà. Aquest últim ha sigut el més esbroncat, ja que el gremi té molt recent l’intent del Govern metropolità de crear una llicència pròpia per als VTC. Intent perquè les demandes i impugnacions van evitar que s’arribés a aplicar. I allà segueix, als jutjats. Han sigut molts els taxistes que se n’han recordat.
Luis López, de Taxi Companys, els ha explicat que el Govern inclourà en el decret “una disposició addicional que donarà viabilitat a regular una hora de precontractació”. Calvet, que ha comparegut l’últim, ho ha aclarit. Resulta que el decret llei aprovat pel Govern de Pedro Sánchez l’any passat inclou un punt que permet a les autonomies i als poders locals “modificar horaris i posar restriccions per raons de congestió o de medi ambient”. O el que és el mateix: com matar Uber amb el trànsit i els fums.

Hi ha, no obstant, certes diferències sobre com pot afectar la votació de dimecres. “Si donem un ‘sí’, dimarts el decret està aprovat”, s’ha dit en l’assemblea de taxistes. Segons ha puntualitzat Calvet, si guanya el ‘no’ tirarà igualment endavant. El que passi a la ciutat si vencen els que no es fien de la Generalitat ni de l’AMB és una incògnita. Però coneguts els antecedents, tothom se’n pot anar fent una idea. 

Més enllà de la ciència-ficció, sí que sembla segur que a Territori els començaran a caure demandes com pans. “Aquest tema s’acabarà judicialitzant, hi estem acostumats, no serà la primera vegada; però això no detindrà el decret”, ha avançat Calvet, que ha insistit diverses ocasions en la “robustesa jurídica” de la proposta. Preguntat sobre l’amenaça d’Uber i Cabify de marxar de Barcelona, ha evitat citar “marques comercials” i s’ha limitat a recordar que la intenció del seu equip ha sigut sempre la de “regular a favor dels ciutadans i evitar que les VTC facin de taxi”. “Amb aquest decret ho aconseguim”, ha sentenciat. I sobre possibles picabaralles al si del Govern –si des del Departament de Economia no es combregava amb tanta regulació–, ha assegurat que són com la Patrulla Canina: una sola veu.

Temes: Taxis