LLENGUA
'Narcopís' i 'pis rusc', candidates a paraules de l'any en català
L'Institut d'Estudis Catalans i la UPF ja han seleccionat les deu paraules que poden ser votades com el neologisme de l'any en català
 
	zentauroepp45614879 narcopiso181025183807 /
Institucions com l’Institut d’Estudis Catalans (en català), la Fundació de l’Espanyol Urgent (en castellà) o els diccionaris Oxford (en anglès) han pres com a costum en els últims anys triar la paraula de l’any, o el neologisme de l’any, per assenyalar els fenòmens socials més recents que han irromput amb força i que han deixat empremta immediata en la llengua. Oxford ja ha decidit la seva paraula de l’any del 2018 ('toxic'). La Fundéu encara no ha comunicat els seus finalistes. A Catalunya, el procés està a mig camí: l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) i la Universitat Pompeu Fabra (UPF) han decidit les deu paraules finalistes que se sotmetran a votació popular; entre elles, 'narcopís' i 'pis rusc', dos fenòmens que han marcat l’actualitat a Barcelona durant aquest últim any.
L’ús del terme 'narcopís', de fet, s’estén a partir de l’agost del 2017, quan aquest diari es va fer eco d’un fenomen emergent, el dels pisos ocupats al Raval de Barcelona i utilitzats per a la compravenda de droga i el seu consum ‘in situ’. De fet, en una primera informació es parla de 'narcocarrers' i l’endemà es decideix aplicar el terme 'narcopisos’ al fenomen. Una recerca a Google Trends no ofereix rastre d’aquest terme fins aquell mes d’agost, i marca la intensitat d’ús més gran coincidint amb la recent macrooperació policial d’aquest mes de novembre.
Un altre neologisme (les paraules seleccionades no poden estar al 'Diccionari de la Llengua Catalana', o fer-ho amb un significat diferent) que neix de les pàgines d’actualitat és 'pis rusc', a partir de l’intent d’un empresari, avortat per l’Ajuntament de Barcelona, de comercialitzar vivendes minúscules.
Deu fenòmens socials i lingüístics
Notícies relacionadesLa resta de paraules seleccionades per l’Observatori de Neologia de la UPF continuen donant testimoni d’expressions que s’han estès en un nou ús col·loquial ('èpic-a') tendències socials com el moviment feminista ('sororitat' i 'sostre de vidre'), nous fenòmens econòmics ('criptomoneda') o de consum mediàtic ('seriòfil-a'), migratoris ('migrant'), polítics ('demofòbia') i mediambientals ('microplàstics').
En anys anteriors els neologismes de l’any van ser 'estelada' (2014), 'dron’ (2015), 'vegà' (2016) i 'cassolada' (2017). En la seva última edició, la Fundéu va triar en castellà 'aporofobia' mentre que l’any 2016 va ser, en anglès, 'post-truth' i en castellà 'populismo'.
- Pensions ¿Quan es cobra la paga doble de Nadal? Bones notícies per als jubilats
- FUTBOL Jordi Alba: «Em motiva més l’Hospi que continuar jugant. Tant de bo arribar a Primera»
- La plaça de la Revolució recull els mobles
- Novetats de l’Agència de l’Habitatge La Generalitat introdueix canvis en la definició de gran tenidor de vivendes a Catalunya
- A partir de dilluns La CCMA rectifica i recupera les marques històriques de TV3 i Catalunya Ràdio
- Sortejos La Grossa de la Castanyada 2025: dia i premis del sorteig de Loteries de Catalunya
- Denúncia sobre salut mental infanto-juvenil El nostre sistema de salut ens abandona
- Dues festes en una Els millors plans per a la Castaween
- Plans al cine Des del DeLorean fins a quedades cinèfiles
- CATA MAYOR La germandat del ferro, el foc i la tinta
