ABONAMENT ANUAL DE 50 €

El nou Bicing arribarà a tot Barcelona i funcionarà les 24 hores

De 95 noves estacions, 17 seran a Horta; 16, a Nou Barris; 14, a Gràcia, i 13, a Sant Martí

bicing-lainz-corregido / periodico

5
Es llegeix en minuts
Toni Sust

L’Ajuntament de Barcelona iniciarà al gener la implantació del nou servei de Bicing, que ha d’estar completada al maig i que comptarà amb un període provisional en què conviuran el sistema actual, que fa 12 anys que està en funcionament, i el que el substituirà. El nou Bicing ampliarà la seva cobertura territorial per arribar a tota la ciutat.

Fins ara, alguns barris quedaven fora de la xarxa, que una vegada es completi la substitució comptarà amb un total de 519 estacions, 95 de noves. El consistori no disposa encara del mapa de situació de totes les estacions. La majoria de les estacions d’estrena s’han instal·lat als districtes on hi havia els espais sense cobertura: 17 a Horta-Guinardó; 16 a Nou Barris; 14 a Gràcia, i 13 a Sant MartíVallcarca, Trinitat Nova i Ciutat Meridiana eren barris on no arribava el servei i ara sí que ho farà.

El servei funcionarà d’ara endavant les 24 hores del dia, com, de fet, ja ho havia de fer en els anys precedents, perquè així estava establert en l’acord amb el primer concessionari. Però no ho ha sigut: en l’actualitat el Bicing funciona de dilluns a dijous de cinc a dues de la matinada; els divendres, de cinc a tres, i tot el dia els caps de setmana i dies festius.

Preu unificat

L’abonament anual serà ara de 50 euros, unificat per a bicicletes mecàniques i elèctriques, per sobre de l’actual previst per a les mecàniques (47,16 euros), i inferior al vigent per a les elèctriques, 61,16 euros. Al marge de l’abonament de 50 euros, l’usuari d’una bicicleta mecànica haurà d’abonar 70 cèntims (pels 74 actuals) si supera els 30 minuts d’ús sense sobrepassar les dues hores i cinc euros (pels 4,49 actuals) si la fa servir més de dues hores. En el cas de l’elèctrica, haurà d’abonar 35 cèntims per un ús inferior als 30 minuts, 90 cèntims per més de 30 minuts sense superar les dues hores i cinc euros per més de dues hores, com ara.

Hi haurà una segona modalitat d’abonament pensada per a persones que facin un ús més ocasional del Bicing, de 35 euros anuals i un cost més gran per ús. En el cas de la bicicleta mecànica, 35 cèntims per ús inferior a 30 minuts, 70 cèntims per més de mitja hora sense superar les dues hores i cinc euros per més de dues hores. En el cas de les elèctriques, 55 cèntims per menys de 30 minuts, 90 cèntims per més de 30 minuts sense superar les dues hores i cinc euros en cas d’un temps superior a les dues hores. Aquesta segona modalitat per a usuaris esporàdics requerirà un registre previ.

La concessió del nou Bicing correspon durant els pròxims 10 anys a una UTE formada per Cespa, filial de Ferrovial, i a PBSC, que explota sistemes de bicicleta compartida per tot el món. Les dues companyies es van presentar sota el lema 'Pedalem Barcelona' i van ser l’opció triada pel govern d’Ada Colau, amb la qual cosa es va descavalcar Clear Channel, encarregada del servei des del 2007.

Quan es completi la implantació, hi haurà 7.000 bicicletes disponibles en el sistema del Bicing, 1.000 d’aquestes elèctriques (700 més que ara). Totes es podran recollir i deixar a les 519 estacions, tret d’en el període en què el sistema vell i el nou convisquin. Les bicicletes podran reservar-se amb un temps d’antelació de cinc minuts. Hi haurà tres mètodes d’accés al servei: mitjançant una targeta intel·ligent ‘contactless’, mitjançant el mòbil, amb tecnologia NFC i l’aplicació mòbil.EndFragment 

La transició

Entre el 8 de gener i la segona quinzena d’abril, les 424 estacions actuals del Bicing seran reemplaçades per les noves. Durant aquest període, l’usuari haurà d’utilitzar les estacions del mateix sistema, sigui l’antic o el nou, per recollir i deixar la bicicleta que es faci servir. Una situació que fàcilment pot donar peu a confusions i retards, per la qual cosa el consistori insta a informar-se sobre les estacions disponibles en els dos sistemes durant aquests mesos, en què s’intentarà oferir sempre una alternativa a menys de 300 metres de distància de l’estació que funcioni amb l’altre sistema.

El consistori premiarà amb un mes de gratuïtat els usuaris que renovin el seu abonament durant el 2019, per compensar els possibles perjudicis del període d’adaptació.EndFragment 

Des de mitjans d’abril fins a finals del 2019 es completarà l’ampliació d’estacions i entrarà en funcionament el sistema de reserva. L’ajuntament es proposa multiplicar per 10 l’ús de bicicletes elèctriques. El Bicing compta ara amb 105.000 usuaris i acumula el 26% de desplaçaments en bici a Barcelona.

Incrementar-ne l’ús

Notícies relacionades

El nou sistema ha sigut presentat per l’alcaldessa, Ada Colau, la tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, i la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal. Colau ha remarcat l’objectiu del consistori: que augmenti l’ús del Bicing, que actualment suma 14,5 milions de viatges anuals. El govern vol que la xifra assoleixi els 16 milions: “Volem que l’ús de la bici no sigui ocasional, sinó una opció real de mobilitat efectiva per al dia a dia”, ha dit Colau. Sanz ha admès que la convivència del sistema vigent amb el nou podria traduir-se en alguna dificultat per a l’usuari, i ha demanat paciència davant d’aquestes situacions. Durant aquest període, l’aplicació del Bicing, la pàgina web del servei, el telèfon 93 707 89 00 i el compte de l’ajuntament a Twitter donaran informació sobre les estacions disponibles.

Un dels reptes del consistori és multiplicar l’ús de la bicicleta elèctrica. Tant aquesta com la mecànica tindran el mateix xassís, la qual cosa a la llarga permetria convertir el primer model en el segon. L’objectiu és que el nombre d’usos de la bicicleta elèctrica del Bicing es multipliquin per 10 i superin el milió d’usos anuals.

Colau demana al Govern congelar les tarifes del transport

L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha demanat per carta al conseller de Territori i president de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), Damià Calvet, <strong>la congelació de les tarifes del transport públic per al 2019</strong>. Colau ha formulat aquesta petició al Govern en una carta enviada a Calvet en la qual argumenta que això seria possible a la vista que el pacte pressupostari entre el PSOE i Podem, que requereix el recolzament d’altres grups per prosperar, com ERC i el PDECat, preveu un increment de 40 milions d’euros a l’aportació estatal a l’ATM. L’alcaldessa insta des de fa dies republicans i exconvergents a afegir-se a l’acord pressupostari, i els demana que es plantegin els beneficis que pot suposar per als catalans i els barcelonins. Arguments que no semblen suficients per a ERC i el PDECat després que es coneguessin les peticions de presó per als presos pel procés independentista, amb l’exvicepresident Oriol Junqueras al capdavant.