Segons CCOO

El nombre d'afectats per una incidència a Rodalies pujarà el 4% aquest 2018

El sindicat CCOO denuncia la falta d'inversions en els serveis de Rodalies de tot l'Estat i exigeix més compromisos al Govern i la Generalitat

jrico34218873 barcelona 10 06 2016 huelga de cercacanias rodalies en la es170103115229

jrico34218873 barcelona 10 06 2016 huelga de cercacanias rodalies en la es170103115229 / ALBERT BERTRAN

2
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto

En el servei de Rodalies de Renfe augmenten cada any els passatgers i les incidències, però no les inversions. Aquesta és una de les conclusions que destaca l’informe presentat aquest dimecres pel sindicat CCOO de Catalunya, que calcula que el nombre de viatgers afectats per una avaria serà al tancament d’aquest 2018 de 5.858.622 persones, el 4% més que l’any anterior.

El motiu de l’augment de les ja clàssiques estampes de passatgers esperant un tren que arriba tard o atrapats entre estació i estació no és cap altre que el "dèficit polític" quant a recursos destinats en infraestructures. Així ho ha expressat el secretari general de CCOO a Catalunya, Javier Pacheco, en la presentació de l’informe "Rodalies Catalunya: Un tren per a la classe treballadora". El sindicat recull en aquest document la diferència entre les inversions promeses i les aplicades en el Pla Rodalies 2008-2015. Dels 4.000 milions previstos, únicament 480, és a dir, el 12%, s’han materialitzat.

Malgrat la falta d’inversions que denuncia el sindicat, el nombre d’usuaris dels serveis ferroviaris de Rodalies catalans no deixa d’augmentar. El 2017 es van fer més de 150 milions de viatges a Rodalies, xifra que representa un incrementd’entre el 3 i el 4% que s’està reproduint en els últims anys. En aquest sentit, el secretari general del Sector Ferroviari Estatal, Manuel María Nicolás Taguas, ha denunciat que el Govern està invertint un terç del pressupost del Ministeri de Foment en trens d’alta velocitat, que únicament utilitza el 8% dels viatgers, mentre que Rodalies, utilitzat pel 92% restant, queda infradotat.

Les conseqüències de la falta de recursos

Més viatges, però amb menys trens i menys personal. El 2018 CCOO estima que se suprimiran un total de 2.650 trens, el 24,5% més que l’any passat. Paral·lelament, la plantilla de treballadors s’ha anat reduint de manera gradual en els últims anys. Entre el 1999 i el 2017 s’han eliminat 1.286 llocs de treball, i això fa que actualment el servei funcioni amb el 27,2% menys de personal.

CCOO assenyala que la combinació de recursos no invertits, trens suprimits i una plantilla inferior és la responsable de l’augment de passatgers víctimes d’una incidència. Incidències de les quals, només el 18,6% són motivades per causes externes. I les interrupcions en el servei, al seu torn, tenen conseqüències en els treballadors de Rodalies. El sindicat va comptabilitzar durant el 2017 prop de 300 agressions a empleats.

Notícies relacionades

L’informe també adverteix altres deficiències quant a infraestructures, com el fet que actualment únicament 20 de les 134 estacions de Rodalies de Barcelona estan adaptades a persones amb mobilitat reduïda.

Per combatre tot això, CCOO insta el Govern i la Generalitat a reforçar el finançament de Rodalies, tant des de les comissions bilaterals com des de les meses estatals de negociació. També els ha emplaçat a abordar qüestions "estratègiques", com la construcció d’un tercer túnel de Rodalies a Barcelona o "reptes històrics", com la posada en funcionament dels serveis de Rodalies a Lleida o la construcció de la via doble de la línia R3 de Montcada (Barcelona) a Vic (Barcelona).

Temes:

Rodalies CCOO