TRIBUNA

Rodalies, ¿punt de trobada entre Sánchez i Torra?

3
Es llegeix en minuts
rodalies

rodalies

En la recerca d’un “terreny de joc comú” entre els nous governs català i espanyol, l’assumpte de Rodalies –com s’analitza en el reportatge ‘Propera parada, Rodalies’ que el programa ‘30 minuts’ de TV-3 emet aquest diumenge (21.55)– té moltes possibilitats de convertir-se en un punt d’acord entre els dos executius.

En primer lloc perquè la situació competencial no està clara. Tot i que l’Estatut del 2006 indiqui que, per primera vegada, Catalunya té “competències exclusives en totes aquelles línies fèrries que comencin i acaben dins del seu territori”, el fet que no existeixi un contracte-programa entre la Generalitat i Renfe Operadora des que finalitzés l’anterior entre Foment i l’empresa pública de ferrocarrils el 2010 fa que l’operació d’aquest servei públic a Catalunya es trobi en uns llimbs jurídics. Aclarir aquesta situació pot ser presentat com un assoliment pels dos governs i com una mostra de la capacitat de diàleg mútua.

En segon lloc perquè el traspàs va ser incomplet. Se’n va transferir la competència, en el sentit que la Generalitat passava a ser-ne la titular i era qui fixava els horaris i els preus dels bitllets, però no es van transferir ni les estacions, ni els trens, ni les vies ni els maquinistes, és a dir, la infraestructura, que continuava depenent d’Adif. Ara el conseller Calvet ja ha anunciat que “exigirà” el traspàs total de la competència –incloent les infraestructures– al ministre Ábalos, en la pròxima comissió de l’àmbit, que s’ha de celebrar aquesta tardor. Si el govern de Sánchez accedís (algunes regions europees gestionen les infraestructures de la xarxa ferroviària) en el marc dels nous traspassos a l’autonomia catalana anunciats pel president espanyol, el govern de la Generalitat podria argüir que controla una nova estructura d’estat i legitimar així el seu relat de proclamació de la República: és clar que va servir la proclamació del passat 27 d’octubre, ¡som més estat que abans! Per la seva part, el govern espanyol s’estalviaria les tensions d’un assumpte que li genera grans danys a nivell d’imatge entre un segment important dels catalans. Un ‘win-win’ de veritat.         

Pla d’inversions

De tota manera, aquest tipus de negociacions aniran per llarg, tot i que consta que els dos governs han començat a parlar de la qüestió. Mentrestant, en el marc de la política de gestos a què el govern Sánchez ens ha acostumat, el ministre Ábalos acaba de marcar-se un punt al fitxar l’exconseller de Política Territorial Pere Macias perquè coordini el treball de Renfe Operadora i Adif a Rodalies i perquè redibuixi el pla d’inversions previst, l’últim dels quals (el de 2008-2015) no va arribar a complir-se ni en una cinquena part. Hi ha molts treballs en preparació–intercanviador de la Torrassa a l’Hospitalet, soterrament a Montcada i a Sant Feliu– i d’altres en execució –intercanviador de La Sagrera o la pròxima obertura del desdoblament del tram entre Vandellòs i Tarragona que fins ara era de via única–, però falta un dibuix global que prioritzi el que cal fer en un futur pròxim. Aquesta serà la comesa de Macias, que haurà de negociar amb els seus successors al Departament que ell va comandar entre 1997 i el 2001.

Notícies relacionades

A més, en declaracions al ‘Preguntes freqüents’ de TV-3, Ábalos va assegurar que el govern central tenien plantejats “4.000 milions per a Rodalies fins a 2025” –no confondre amb els 4.250 milions d’euros que Rajoy va prometre per a infraestructures a Catalunya l’abril del 2017–. En el passat, els incompliments han sigut tants i de tanta quantitat que el govern de Sánchez ha de saber ja que tornar a enganyar els ciutadans en aquesta qüestió seria definitivament letal. I per al PSOE, a diferència del PP, electoralment Catalunya és clau. No es pot permetre tornar a ensopegar amb aquesta pedra.       

En els propers mesos veurem si el ‘win-win’ es produeix i els usuaris se’n beneficien en un futur no gaire llunyà. És, no tinc cap dubte, el que tots desitgen.