Les estacions de Foneria i Foc
El metro de la Zona Franca obrirà el 8 de setembre
Les estacions de Provençana i Ildefons Cerdà mantenen calendari i seran una realitat el 2019

ealos44520527 barcelona 02 08 2017 barcelona estaci n de collblanc de la l180802190950 /
L’arribada del metro a la Zona Franca, una reclamació històrica dels veïns dels barris situats al sud de Montjuïc i que ha trigat anys a fer-se realitat, ja té data. Les estacions de Foneria i Foc de la línia L-10 Sud del Metro de Barcelona, situades totes dues al passeig de la Zona Franca, entraran en servei per a la ciutadania el 8 de setembre, després que Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) hagi fet durant el mes d’agost les proves corresponents, de moment sense passatgers.
Així ho ha explicat en una entrevista d’Europa Press el conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Damià Calvet, que ha descrit la posada en marxa d’aquestes dues estacions, les instal·lacions de les quals va entregar ja finalitzades a la companyia operadora del servei el 31 de juliol passat, com un “moment solemne, ja que donaran un molt bon servei al barri de la Marina”. Els trajectes de la L10 Sud aniran de Foc a Zona Universitària: dues estacions en exclusiva i sis de més compartides amb la L9, per les quals circularan trens de les dues línies.
A aquestes dues estacions els seguiran les de Provençana i Ildefons Cerdà a l’Hospitalet de Llobregat (Barcelona), que mantenen el calendari i es preveu que entrin en servei al febrer i octubre del 2019, respectivament, i per a les quals la Generalitat es va comprometre a invertir 37 milions d’euros per finalitzar les obres pendents. Amb tot, la connectivitat de Zona Franca amb el centre de Barcelona per metro encara no serà idònia: amb les dues primeres estacions en servei, els passatgers hauran de viatjar fins a Torrassa, a l’Hospitalet, i allà fer transbord a la línia 1. Quan entri en servei l’estació de Provençana, podran enllaçar amb els Ferrocarrils, però únicament fins a la plaça d’Espanya, on haurien de fer de nou transbord a les línies 1 o 3.
L’obertura avançada de les dues estacions de Zona Franca va ser possible gràcies a un acord entre l’Ajuntament de Barcelona d’Ada Colau i el Govern de la Generalitat de Carles Puigdemont el febrer del 2016, pel qual el municipi va aportar els 40 milions d’euros necessaris per posar en servei les estacions, a través de la compra d’edificis de la Generalitat en desús.
Respecte al crèdit sol·licitat al Banc Europeu d’Inversions (BEI) necessari per finançar el tram central i compartit de les línies 9/10 per import de 750 milions d’euros, Calvet ha recordat que ja està tècnicament aprovat, encara que necessita també l’autorització de l’Estat perquè sigui efectiu.
El tronc central de les línies 9/10
“Creiem que no hi haurà dificultats. Necessitem que aquesta joia de la corona sigui una realitat com més aviat millor”, ha afirmat Calvet, ja que aquest crèdit és necessari per finançar el tram comú encara inacabat de les línies 9 i 10, que connecta la Sagrera amb Zona Universitària, i la conclusió del qual acabarà enllaçant els ramals de les línies 9 i 10 Sud, que acaben respectivament a l’aeroport del Prat i a la Zona Franca, i els de la secció nord de les mateixes línies, que connecten, al seu torn, amb Santa Coloma de Gramenet i Badalona, de manera que donen sentit al conjunt de la línia. Un altre calendari incert és el de les sis estacions de la línia 10, des de Foc fins a la zona logística del port.
El tram central de l’L9 de metro té un cost total d’obres de 1.127 milions d’euros, 750 milions dels quals es cobriran amb el crèdit del BEI –que s’ha de tornar en 30 anys i amb una carència de set anys– i la resta es finançarà amb dotacions pressupostàries.
Notícies relacionadesEn concret, es preveu que aquest tram central de la línia 9 entri en servei de forma progressiva a partir del 2022, amb l’objectiu que estigui finalitzada el 2025. “Esperem que en les converses bilaterals amb el Ministeri de Foment i entre la Generalitat i el Govern de l’Estat això passi per aprovació i puguem anar amb el calendari previst”, ha declarat el conseller.
En canvi, un altre projecte contemplat com a prioritari en el pla director d’infraestructures 2011-2020, la interconnexió de les línies dels Ferrocarrils de la Generalitat del Vallès i del Baix Llobregat enllaçant les estacions de plaça d’Espanya i Gràcia, amb un cost de 321 milions d’euros, no té data concreta i “dependrà del context pressupostari del Govern”.
- Referent crític Felipe González amenaça de deixar de votar el PSOE si el Constitucional avala la llei d’amnistia
- Accidents en platges i piscines La Vall d’Hebron ja ha atès dos lesionats medul·lars per capbussades aquest estiu: «És una cosa evitable i no descendeix»
- En el ple El TC declara constitucional l’amnistia del procés amb els vots de la majoria progressista
- Vivenda El PSC lamenta la plantada de Junts en la negociació del 30%
- Maltractament a gent gran La Fiscalia de Barcelona investiga una vintena de cuidadores i familiars per abús econòmic d’avis