CONFLICTE EN EL TRANSPORT

Els taxistes negocien amb Foment amb Barcelona bloquejada

El sector exigeix blindar la proporció de llicències i el traspàs de competències a les CCAA

Amenaça de "paralitzar l'economia, bloquejar la frontera i el port" si no hi ha acord

zentauroepp44492028 huelga taxi bertran180730085506

zentauroepp44492028 huelga taxi bertran180730085506

3
Es llegeix en minuts
Beatriz Pérez / Toni Sust

Barcelona s’aixecarà aquest dilluns amb el seu centre neuràlgic pres per taxis aturats que obstaculitzaran el trànsit, com han estat fent durant tot aquest cap de setmana. Els vehicles seguiran aparcats almenys un dia més al carril central de la Gran Via, des d’Entença a BailènLa protesta podria acabar aquest mateix dilluns o prolongar-se i aguditzar-se si el col·lectiu no rep garanties que la proporció de 30 llicències de taxi per cada una de lloguer de vehicles amb conductor (VTC), que són les que utilitzen empreses com Uber o Cabify, queda blindada legalment. La normativa havia d’entrar en funcionament l’1 d’agost, però el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ho va suspendre divendres després d’acceptar el recurs de la Comissió Nacional de la Competència (CNMC) i de la patronal dels vehicles amb llicència VTC.

Els taxistes afirmen que seguiran la vaga, com a mínim, fins a la reunió que els sindicats mantindran amb el Ministeri de Foment, a les 12 d’un dia que amenaça de convertir-se en un ‘dilluns negre’ per al transport privat, el públic i els serveis de repartiment, però que en cas d’acord podria també tornar-se en una jornada de retorn a la normalitat. Entre el col·lectiu de taxistes hi ha la convicció que cal mantenir l’atur indefinit fins que no es tinguin garanties ("firmades", puntualitzen) de Foment.

Exigeixen que aprovi un decret llei que faci viable el reglament de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) per protegir-los d’empreses com Cabify i Uber. I ho volen ja: que es faci efectiu divendres vinent en el Consell de Ministres. Però ara afegeixen una segona reclamació, especificada per l’omnipresent líder d’Élite taxi i cap oficiós de la protestaAlberto ‘Tito’ Álvarez, després de l’assemblea de la tarda de diumenge: "Anem a la reunió amb dues reivindicacions claresel blindatge de la llicència urbana (la proporció de 30 llicències de taxi per una de VTC) i la transferència de les competències a les comunitats autònomes. Amb aquestes dues coses s’acaba el conflicte".

Álvarez també ha advertit que si les coses no surten bé en la reunió, hi haurà conseqüències dràstiques: "Si no aconseguim que s’aprovi la llicència urbana, intensificarem les mobilitzacions a tot el país coordinadament i pararem l’economia. Taxistes del nord de Catalunya s’estan organitzant per tallar la frontera. Es parla de tallar el port".

La novetat que els taxistes reclamin el traspàs de competències quadra amb l’estat d’ànim dels que estan concentrats en l’encreuament de la Gran Via amb el passeig de Gràcia: culpen al Govern central del conflicte, diuen que mantenen una bona sintonia amb la Generalitat i aplaudeixen l’ajuntament, per considerar que l’alcaldessa i presidenta de l’AMB, Ada Colau, és la que més recolzament els ha brindat. Així l’ha evidenciat aquest diumenge a la tarda el mateix Álvarez al ser preguntat sobre si els taxistes temien ser desallotjats: "He parlat amb la Guàrdia Urbana i amb els mossos, i no hi ha res. No crec que vinguin 2.000 grues. No crec que tinguin voluntat de fer-ho. Tenim un ajuntament que recolza els treballadors".

L’ajuntament no preveu desallotjar

El consistori, per la seva part, segueix a l’expectativa. Segons fonts municipals, dissabte hi havia prop de 1.500 taxis participant en la protesta i diumenge uns 500. Les mateixes fonts precisen que no es contempla un desallotjament, que el que s’espera és un acord que desbloquegi la situació. L’oposició ha carregat contra l’actuació del consistori, però no contra la protesta del sector.

Al matí, abans d’incorporar la reclamació del traspàs de competències, Álvarez defensava la posició dels taxistes: “Nosaltres estem pressionant molt, però l’altre costat [Cabify i Uber] també. Estan dient que som uns violents. I darrere tenen entitats bancàries". També ha descartat que es conegués amb temps el contingut de la reunió de demà, una opció que s’havia estudiat com a solució per aturar abans la vaga.

Notícies relacionades

Mentrestant, la Gran Via i part del passeig de Gràcia (sobretot el tram comprès entre aquesta avinguda i la plaça de Catalunya) estan presos per taxistes i les famílies, que han acampat allà. Els pakistanesos juguen a cartes a sobre d’una catifa mentre una hamaca improvisada entre un fanal i un banc ofereix repòs a diversos nens. Uns metres més enllà, una parella de turistes japonesos que es protegeix del sol amb un paraigua sembla no entendre res.

Alguns taxistes es mostren preocupats per l’enuig dels ciutadans: "Ells i nosaltres, que perdem diners, som els més perjudicats". Però Álvarez no tem perdre la complicitat dels barcelonins: “Ens és igual. Ja els posarem taxis gratis dos dies i ja veuràs que ràpid que se n’obliden”.