BARRI DE MODA

El nou Sant Antoni reactiva el negoci fora i dins del mercat

Passada la bogeria de l'estrena, el recinte rep la barbaritat de 25.000 a 50.000 clients al dia

La zona es rellança com a eix de compres els dissabtes a la tarda, la seva jornada punta

zentauroepp43767750 mercat sant antoni180615163003

zentauroepp43767750 mercat sant antoni180615163003 / ALBERT BERTRAN

5
Es llegeix en minuts
Patricia Castán

“Hem passat del blanc i negre al color”, resumeix Vicenç Gasca, veterà venedor i president de Sant Antoni Comerç, quan compara la vida comercial del barri de fa uns mesos amb l’efervescència dels últims 25 dies, des que va obrir el nou mercat remodelat. El recinte més car i innovador de Barcelona funciona bé de portes endins, però també ha exercit de trampolí per a bona part de les botigues i bars de l’entorn, que havien viscut nou anys molt negres enganxats a una obra sense fi. 

Després de la bogeria de la primera setmana (60.000 visitants el primer dia i més de 100.000 el primer dissabte), l’afluència s’ha anat relaxant, però continua sent molt bona, sobretot els dissabtes. Segons les dades municipals a què ha tingut accés aquest diari, del 23 de maig al 10 de juny es van comptabilitzar 725.000 visites. Els registres de juny s’acosten als 25.000 usuaris entre setmana, 30.000 els divendres i 50.000 els dissabtes. El Dominical de llibres registra uns 20.000 visitants. Un exèrcit de públic barceloní (molt dels antics compradors hi han tornat) i també de visitants de comarques, essencialment. El turisme forà es deixa veure poc, de moment, malgrat alguns vaticinis fatalistes.

Per posar la potència d’aquestes xifres en context, el gerent de Mercats de Barcelona, Màxim López, recorda que un altre mercat renovat i de gran tirada, Sants, suma 260.000 persones al mes. Segons la seva opinió, l’expectació que ha generat el mercat ha estat “extraordinària” i per sobre del que havien previst.

Voltants del Mercat de Sant Antoni, dijous passat. / JORDI COTRINA

 ¿La traducció en caixa? Al comerciant català li costa dir sense miraments quant ven o creix el seu negoci. És un col·lectiu discret quan parla de xifres pròpies. Però si se li preserva l’anonimat, i a cau d’orella, en diversos llocs de l’interior confessen haver augmentat molt les vendes, fins i tot doblat i triplicat, durant els 10 primers dies d’activitat. Després, els números han estat proporcionals a l’assistència.

Diferents casos

La millora respecte a l’etapa de la carpa provisional es percep generalitzada, encara que no igual per a tothom. I és que amb l’afluència o la sort no n’hi ha prou. Alguns venedors han posat més carn a la graella. “La veritat és que jo no esperava uns resultats tan bons, però cal fer que duri”, apunta una venedora de roba delsEncants creuant els dits. En una sabateria del mercat admeten haver disparat les xifres. D’altres puntualitzen que ara s’està “normalitzant”, possiblement per les rebaixes que s’acosten i certa confusió sobre els horaris. No obstant això, aquest conflicte per fi s’ha solucionat i els Encants continuaran obrint els dilluns, els dimecres, els divendres i els dissabte tot el dia, però afegint-hi el dijous com d’obertura voluntària.

En els seus primers 19 dies d’obertura el recinte va atreure unes 725.000 persones, segons l’ajuntament

Joan Mestre, president d’aquesta part del mercat de roba, llar i complements constata que només cal veure la cara dels venedors. “El 99% està molt content de com estan anant les coses”. I emfatitza que qui ve a descobrir el mercat sol comprar.  No és una visita per tafanejar. 

Ho subscriuen també al mercatd’alimentació, on el ritme de treball va ser frenètic i ara prenen el pols a la venda realista. “A tots ens va millor que abans, tot i que alguns pensaven que allò dels primers dies encara duraria més”, diu Maria Masclans, la seva presidenta. El repte real, opina, és guanyar-se el client donant-li qualitat perquè hi torni un cop passada la novetat. Aquesta part del recinte obre de dilluns a dissabte, així que l’ampliació horària dels Encants reforçarà l’atractiu, sosté, contenta d’ “haver recuperat compradors de la zona de l’avinguda de Mistral”.

Perímetre en alça

La millor notícia per al barri, tanmateix, és el contagi d’aquesta hiperactivitat als negocis de l’entorn. Fa un parell d’anys van arribar nous operadors a locals tancats, però ningú no estava gaire segur de com anirien les coses. Gasca destaca l’animació de la zona mentre el comerç està obert, però posa èmfasi en la recuperació del comprador de dissabte a la tarda. Mentre el vell mercat estava en obres, el seu perímetre s’entristia a aquelles hores. Ara hi ha moviment i una oferta més gran que atrau el comprador entre els Encants (una bona part obre per la tarda) i l’exterior.

Diverses botigues consultades oscil·len entre “la venda s’ha animat”, “estem molt per sobre que abans” o “per l’estil”, depenent del seu producte i ubicació. En alguns casos, es dona la circumstància que hi ha més visitants però també una competència més directa del mateix mercat. Potser els més beneficiats són els bars i restaurants, molt freqüentats gràcies que dins del mercat hi ha una oferta discreta. Un dels tres bars, de fet, no ha pogut obrir encara. 

En els últims anys Sant Antoni havia destacat com a eix gastronòmic, però molt centrat al carrer Parlament i voltants. La ‘zona zero’ de les obres ho havia passat més malament. Allà es va atrevir a obrir fa dos anys el Dual Cafè, amb uns inicis una mica durs, explica la Francesca, i que ha viscut la voràgine de l’obertura. Fins i tot han hagut de buscar personal. “Ara s’ha estabilitzat, el que és dur és el cap de setmana”, relata.

Notícies relacionades

A Manso, a l’entranyable Bodega d’en Rafel, un clàssic a la zona, tenen clar que el mercat ha suposat un gran impuls. “Ho hem notat molt”, encara que això suposi tenir més empleats i estirar horaris. Fins i tot li han vingut a veure clients de fa 50 anys que volien veure de nou el mercat.

Entre els recents, en el sempre freqüentat Casa Dorita certifiquen aquest gran augment de visitants que venen a conèixer el mercat des de molts punts de Catalunya i després es queda a menjar o a anar de tapes. És un dels beneficiats de la conversió en zona de vianants de Tamarit, amb una cotitzada terrassa.

Control de l’espai públic reforçat

Un dels temors de Sant Antoni Comerç era que després de guanyar carrers pacificats i places en tres confluències, l’espai públic atragués activitats il·legals, com ara venda de llaunes de cervesa o de top manta. Els 1.250 metres quadrats eren temptadors i el comerç va demanar extremar el control dels usos cívics. A aquest efecte, des de l’obertura hi ha hagut un notori desplegament de Guàrdia Urbana i agents cívics. Vicenç Gasca demana que l’operatiu es mantingui en la mesura que sigui possible, però el consistori l’ha dimensionat així a l’inici per consolidar les actituds cíviques i el bon ús de l’espai, a més dels dubtes sobre la mobilitat que es plantegin.  Col·lateralment, aquesta presència policial ha frenat el mercat de la misèria que s’instal·lava al costat d’Urgell.