PROBLEMES DE TRÀNSIT
Un informe proposa peatges per pal·liar els embussos i la contaminació a Madrid i Barcelona
L'estudi ha estat realitzat per experts de la Universitar de Barcelona i de la Universitat Rovira i Virgili
Peaje de los túneles de Vallvidrera. /
La Fundació d'Estudis d'Economia Aplicada (Fedea) planteja el cobrament de peatges per accedir a Madrid i Barcelona en hores punta a fi de pal·liar els problemes d'embussos i de contaminació atmosfèrica, com ja fan ciutats com Londres, Estocolm, Milà i Oslo, entre altres.
Fedea publica avui un treball de Xavier Fageda, de la Universitat de Barcelona (UB), i de Ricardo Flores, de la Universitat Rovira i Virgili (URV) de Tarragona, en què es proposa de fixar un peatge a Madrid i Barcelona per mitigar els problemes d'embussos i de contaminació associats a l'ús de vehicles particulars als accessos a grans ciutats.
Elevats costos socials
Els autors destaquen els elevats costos socials d'aquests fenòmens i apunten que els embussos eleven en més d'un 25 % el temps mitjà de desplaçament en els dies de congestió de trànsit, fet que suposa una pèrdua de temps de 119 hores a l'any per conductor a Barcelona i de 105 a Madrid, amb uns costos econòmics superiors als 175 milions d'euros anuals a cada ciutat.
Per al conjunt d'empreses espanyoles, la pèrdua associada als embussos supera els 840 milions d'euros a l'any.
A més, la contaminació atmosfèrica provoca 3,3 milions de morts a l'any al món (més que la sida, la malària i la grip juntes) i el trànsit n'és una de les principals causes. A Espanya, la xifra de morts anuals per aquesta causa és d'unes 30.000 persones.
Precedents a Londres o Estocolm
Amb l'objectiu d'afrontar aquests problemes, diverses ciutats han recorregut a restriccions quantitatives, entre elles Madrid i Barcelona: la primera restringeix la circulació dels vehicles pel seu número de matrícula i limita la velocitat i l'aparcament en dies d'elevada contaminació, mentre que la segona ha implementat una zona de baixa emissió en casos d'emergència que delimita l'accés als cotxes més contaminants.
Fedea subratlla que, en qualsevol cas, aquestes mesures tenen com a objectiu exclusiu la reducció de la contaminació, per la qual cosa ignoren el problema dels embussos.
Altres ciutats com Londres, Singapur o Estocolm han establert peatges de congestió que graven l'accés de vehicles privats als seus centres urbans durant determinades franges horàries.
Segons els autors de l'estudi, un peatge barat és una mesura més eficient i eficaç que les restriccions quantitatives al trànsit i, en conseqüència, proposen el seu establiment a Madrid i Barcelona, convençuts que pot resoldre "definitiva i permanentment" els embussos i, alhora, ajudar a mitigar el problema de la contaminació.
Un sistema, afegeixen, senzill de dissenyar i implementar i que produeix resultats immediats, al mateix temps que genera recursos addicionals d'aquells disposats a pagar, que es podrien destinar a la millora del transport públic.
La seva proposta és fixar un impost molt baix en una fase de prova i avaluar quin és l'efecte. A partir d'allà, suggereixen anar ajustant l'import si és necessari fins aconseguir un trànsit fluid.
L'aplicació d'un peatge barat en hores punta, sota el seu punt de vista, pot ser suficient per provocar una reducció de trànsit que mitigui els embussos.
Notícies relacionadesEl suport públic i polític als peatges urbans augmenta després de la seva implementació, raonen, i contraposen aquest sistema a altres polítiques de prohibició total o parcial de la circulació, que redueixen la demanda independentment de la disposició a pagar per conduir.
Però, a més, consideren que limitar el trànsit per número de matrícula pot perjudicar els conductors de menys nivell de renda que són propietaris d'un únic vehicle i normalment més antic (i, per tant, més contaminants) i no tenen l'opció de comprar un nou vehicle.
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Previsió meteorològica El Nadal arribarà amb pluges, nevades i molt fred a Catalunya: aquestes són les previsions per a les pròximes setmanes
- L’Hospitalet Illa i Quirós firmen el soterrament de la Granvia
- La duresa d’una malaltia El pitjor moment en la vida de Jordi Cruyff
- LA PRESSIÓ FISCAL Un veí de Collbató aconsegueix que li retornin diners de la taxa de residus
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- Condemna històrica del Suprem El futur de García Ortiz: una petició de nul·litat i la incògnita de la seva continuïtat en la carrera
- Gestió de la salut pública El 60% d’infeccions emergents tenen origen animal: «Els veterinaris som clau en les crisis sanitàries»
- Has treballat menys de 25 anys? Així és com pots aconseguir les cotitzacions gratuïtes de la Seguretat Social
- Envelliment i salut mental: acceptar-se, empoderar-se, créixer
