Pròxima estació, Sant Antoni Gentrificat

Les queixes pel problema de la vivenda recorren als panells del metro per tenir més visibilitat

zentauroepp42283880 sant antoni180223183459

zentauroepp42283880 sant antoni180223183459 / FERRAN NADEU

2
Es llegeix en minuts
CARLES COLS / BARCELONA

Potser ja no hi són, perquè sembla que van agradar tant que fins i tot hi va haver persones que els va retirar de manera ben delicada per quedar-se’l com a record, però divendres passat, als panells informatius de l’estació de metro d’Universitat, L-2, tot i que potser també en alguna altra, algú va col·locar uns adhesius de denúncia sobre el que potser és el principal problema de Barcelona en aquests moments: la vivenda. Sota el nom de la parada de Sant Antoni hi havia, sobre fons beix i lletres blanques, un requadro dedicat a allò que sembla que és l’especialitat del barri. «Gentrificació express», deia el text.

La protesta no té pare. No portava cap firma reivindicativa. Podria tenir molts autors, tants com plataformes hi ha a la ciutat que lluiten contra els abusos immobiliaris. Tants també com afectats. La pujada dels lloguers a mans dels nous propietaris de les finques (fons d’inversió) i dels propietaris de tota la vida, que per simple efecte contagi també exigeixen més als seus llogaters, ha expulsat desenes de veïns del barri de Sant Antoni abans fins i tot que s’inauguri el nou mercat, del qual s’espera que, per bé i per mal, capgiri la vida del barri com un mitjó.

ESTAT D’ÀNIM COL·LECTIU / La protesta d’entrada sembla que sigui tan petita com l’adhesiu en el qual estava impresa, però sens dubte crida l’atenció. Tampoc no és la primera vegada que un element informatiu com el mapa de la línia de metro de l’estació és utilitzat per subratllar un estat d’ànim col·lectiu.

Notícies relacionades

Anys enrere, quan el teixit comercial del passeig de Gràcia amb més arrelament va començar a cedir el pas a les grans firmes internacionals, igualment com a conseqüència de la pujada dels lloguers, també hi va haver qui es va queixar d’una manera similar. En aquella ocasió, en va tenir prou d’imprimir una sola essa adhesiva. L’estació va passar a denominar-se Passeig Desgràcia.

Ara, l’aparició de l’estació Gentrificació Express coincideix en el temps simptomàticament amb l’aprovació per part de l’Ajuntament de Barcelona d’un nou pla d’usos del barri de Sant Antoni, que no fa altra cosa que confirmar que els temors dels veïns són fundats. El pla posa límits a l’obertura de nous establiments de restauració, bars, autoserveis, cellers, locals de lloguer de vehicles i, en general, de tota aquella mena de negocis que se suposa que floreixen al voltant de l’auge turístic en detriment del que és el comerç tradicional.