Anar al contingut

El Nitbus tindrà parades a demanda per a dones

L'AMB assajarà a partir d'aquest dissabte la mesura en trams de dues línies

El Periódico

El Nitbus tindrà parades a demanda per a dones

FERRAN NADEU

L'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) realitzarà una prova pilot de parades intermèdies a la demanda per a dones i menors d'edat al Nitbus, el servei d'autobusos nocturns metropolitans de l'AMB. Aquest nou servei a la demanda, que ja s'està aplicant en altres ciutats espanyoles i europees, entrarà en funcionament aquest dissabte, 24 de febrer, de forma continuada tots els dies, i permetrà a les dones i als menors de 18 anys sol·licitar en quin punt baixar dels autobusos nocturns.

Aquesta parada permetrà i facilitarà a aquests usuaris aproximar-se al màxim al seu punt de destí i haver de caminar el mínim temps possible sols. També s'intentarà atendre les peticions d'altres persones, en funció de les possibilitats del servei.

"Seguint amb l'objectiu d'oferir un servei de qualitat i cada vegada més adaptat a les necessitats dels usuaris, posem en marxa aquesta prova pilot per dotar de més seguretat i confiança les dones i els menors que viatgen a la nit en autobús”, explica el vicepresident de Mobilitat i Transport de l'AMB, Antoni Poveda.

Aquesta primera prova pilot serà en dues línies de Nitbus: la línia de Nitbus N1, que connecta la Zona Franca i Mercabarna amb Trinitat Nova, travessant bona part de Barcelona i passant per la plaça de Catalunya, i la línia N9, que connecta Tiana i Montgat amb la plaça de Catalunya.

Concretament, a la línia N1 aquest servei a la demanda de parades intermèdies s'implantarà en el recorregut pel polígon industrial de la Zona Franca i estarà disponible entre les parades Carrer A i Mercabarna. La poca densitat de població d'aquesta àrea i el fet de ser una zona no residencial, el gran nombre de treballadors nocturns que es desplacen fins aquí i, en alguns casos, les notables distàncies entres les parades d'autobús i les indústries són els quatre factors rellevants que l'AMB ha tingut en compte a l'hora d'escollir aquesta línia i aquest tram per a la primera prova pilot del servei. A més, el fet que hi hagi voreres en tota aquesta zona tot i ser industrial, també facilita la seva posada en marxa. A la línia N9, el servei estarà disponible al seu pas pels municipis de Montgat i Tiana, entre les parades Marina i Edith Labrador i Av. Joan Garí, que coincideix amb una zona urbana amb poca densitat de població. 

Avisar el conductor

El sistema de funcionament requerirà avisar el conductor del lloc aproximat on es vol fer la parada encara que no sigui una parada programada en la línia nocturna. A continuació, el conductor decidirà el lloc més segur per parar-se. Es tracta d'efectuar parades intermèdies o a demanda, dintre de la ruta oficial de la línia.

Per assegurar que es porti a terme en llocs amb unes característiques mínimes de seguretat per a l'usuari, la baixada a la demanda, fora de parades, només es permetrà per la porta davantera, en trams urbans i quan el vehicle pugui parar adossat a la vorera o sobre passos de vianants (o just abans de la línia de detenció de vehicles prèvia a l'encreuament del pas de vianants amb semàfor en vermell).

“Estudiarem també altres àmbits d'aplicació en trams d'altres línies nocturnes, especialment als municipis més perifèrics i barris de poca densitat”, explica Poveda.

Menys dones a la nit

El Nitbus, que actualment arriba a 18 localitats de l'àrea de Barcelona, va tenir durant l'any 2017 gairebé 8 milions de viatgers, amb una demanda mitjana de 22.000 usuaris diaris. El servei compta, en total, amb 140 vehicles i 20 línies diferents, amb una freqüència de pas dels autobusos de 20 minuts. A diferència dels usuaris del bus metropolità diürn, on el 66% dels usuaris són dones, les usuàries del Nitbus només representen el 47%.

L'AMB recorda que tota la flota d'autobusos que presten el servei Nitbus disposa de càmeres de videovigilància, mesura que ha permès reduir notablement el nombre d'incidents registrats en matèria de seguretat, que actualment és molt baix. Fora dels vehicles, les noves marquesines que instal·la l'organisme metropolità disposen d'il·luminació nocturna. Actualment, ja n'hi ha aproximadament 300 amb il·luminació específica, més enllà dels panells publicitaris il·luminats que també figuren a la majoria de marquesines.

0 Comentaris
cargando