PLA DE BARRIOS

Al volant (d'un camió) contra la pobresa femenina

Vuit dones en atur del barrai de la Marina s'estan traient el carnet de conduir vehicles pesants gràcies a un pla pioner

El programa s'estendrà al Bon Pastor, Baró de Viver i la Verneda, on també hi ha polígons industrials

Al volant (d'un camió) contra la pobresa femenina

ALBERT BERTRAN

4
Es llegeix en minuts
Helena López

La idea, en un primer moment gairebé boja, de ser, per què no, conductora d’autobús li voltava pel cap des de fa temps. Té dues veïnes que ho són. I no és que l’animessin a intentar-ho, ni tan sols en va parlar amb elles, però el simple fet de veure-les sortir i entrar de casa amb l’uniforme sempre li feia pensar aquell «i si...» Mai es va plantejar anar més enllà perquè obtenir el carnet d’autobús és molt car, i en la seva situació era inviable. «Clar que em veia al volant d’un bus, i sí, em veia capaç, però ni m’ho plantejava. Per això quan em van oferir aquesta oportunitat, no ho vaig dubtar», explica Máxima Quiroga, veïna de la Marina que, als seus 41 anys, s’ha començat a treure el carnet D. Sí, el d’autobús.

L’oportunitat a què es refereix Quiroga és el programa municipal Recondueix el teu perfil professional, dirigit a dones del dos barris de la Marina del Port i la Marina del Prat Vermell (Sants-Montjuïc) en atur o en situació de precarietat laboral que es vulguin reciclar obtenint els carnets de conduir de camió o d’autobús, en el marc del pla estratègic contra la feminització de la pobresa i la dinamització dels polígons industrials de la ciutat dins del pla de barris. 

Encara que la iniciativa –per ara, un pla pilot– era per a dones de més de 18, al final les vuit que s’han acollit tenen al voltant de 40 anys. Per càrregues familiars, la vuitena balla i potser acabaran sent set. Coses de la feminització de la pobresa. Quiroga, veïna d’aquest industrialitzat extrem de la ciutat des de fa 15 anys, quan va deixar el seu Uruguai natal, és una d’elles. 

Fa dos anys i mig que és a l’atur, des de poc abans de néixer les seves bessones. Va treballar fins que va estar embarassada de sis mesos, moment en què se li va acabar el contracte de substitució que tenia en una empresa de serveis, en què treballava com a netejadora. Mal moment per trobar feina. Abans de fer-ho com a netejadora, va treballar de gairebé tot. A l’Uruguai, principalment d’administrativa. Aquí, va començar de cambrera. Va arribar en època precrisi, en què de feina no en faltava. Altres temps. Quan es va acabar la feina de cambrera, va treballar de mossa de magatzem, i després va passar a encarregada de magatzem fins que l’empresa de logística en què treballava va plegar.

També en altres barris industrialitzats

«Estic il·lusionada. Quan m’he assegut al seient del conductor per fer-me les fotos per a aquest reportatge, he pensat, ‘¡Que bé que es veu tot des de tan amunt’. A més, sé que a TMB les dones tenen més oportunitats, per les polítiques d’igualtat per intentar disminuir la bretxa entre homes i dones a la plantilla», assenyala optimista.

Quiroga a bord d'un autobús de l'autoescola en què estudia. / ALBERT BERTRAN

Masclisme estructural

Xitlali Hernández, cap de projectes del pla de barris, explica que l’objectiu de la iniciativa és formar les dones del barri perquè trobin feina als polígons del barri. «També tindrem una persona que farà d’enllaç per detectar les necessitats i oportunitats de la indústria i lligar-les amb els perfils de les persones aturades», relata Hernández, que apunta que la iniciativa Recondueix el teu perfil professional es desenvoluparà així mateix en altres barris amb polígons industrials que formin part del pla de barris (Bon Pastor, Baró de Viver i la Verneda). 

Silvia Prado és una altra de les vuit –o set– de la Marina. Veïna del barri de tota la vida, té 43 anys i està a l’atur des del novembre passat. «He treballat d’administrativa, en empreses de logística, de repartidora, portant una furgoneta bastant gran... Volia ressetejar-me una mica, me’n vaig anar a Barcelona Activa, em van oferir l’opció dels carnets professionals i m’hi vaig llançar. M’encanta conduir i m’agraden els trajectes llargs. ¡Jo amb aquest camió me n’anava a la Xina!», explica la dona. Diu també que quan li van plantejar les dues opcions, va tenir clar que a ella li anava el camió, «per desconnectar de la ciutat». «El bus el veig més estressant. M’agrada la llibertat de la carretera. Amb el camió aniria on fos, encara que, a veure què en surt, perquè hi ha moltíssim masclisme en la indústria. Molt. Jo tinc el carnet de carretó, el de torera, el de retràctil, i estic segura que en moltes empreses no m’han contractat per ser dona, malgrat tenir la formació específica. Em diuen que és perquè no tinc experiència, però... si no em donen una oportunitat, ¿com volen que en tingui?», denuncia.

 El pla també s’ha proposat acabar amb això.

Contra el 'terra enganxós'

Notícies relacionades

Sara Berbel, directora general de Barcelona Activa, hi  posa context. «Barcelona és pionera en àmbits com l’emprenedoria i les start ups, i ens agradaria que fos també pionera a l’hora d’acabar amb la desigualtat. 

Trencar el sostre de vidre, trencar amb la feminització d’algunes professions i trencar també amb el que anomenen el terra enganxós; que les dones amb un perfil professional més baix puguin tenir també un cert recorregut laboral. Mirar cap avall, no només cap amunt», resumeix Berbel.