NOUS HÀBITS DE CONSUM

Els súpers han duplicat les vendes 'on line' en dos anys

Les 'apps' d'encàrrecs se sumen a altres d'específiques, els supermercats i els petits productors

L'oferta ja inclou peces al tall, selecció visual de productes i enviament el mateix dia

zentauroepp38192742 barcelona  26 04 2017  isabel  una mamashopper de la empresa180110182558

zentauroepp38192742 barcelona 26 04 2017 isabel una mamashopper de la empresa180110182558 / FERRAN SENDRA

2
Es llegeix en minuts
Carmen Jané
Carmen Jané

Redactora

Especialista en Periodista especialitzada en tecnologia, continguts digitals i elearning. Escric des de Última Hora.

ver +

La millora de la logística i les noves apps han obert una àmplia oferta de compra de productes frescos des de l’ordinador i el mòbil en què competeixen des dels supermercats tradicionals (Carrefour, Dia, Eroski, Alcampo…) com els gegants del comerç electrònic (Amazon i El Corte Inglés), els nous repartidors (Glovo), els supermercats només on line (Ulabox) i els especialistes en compres dedicades (Deliberry, Lola Market, Manzaning o Ulabox).

En l’últim any (octubre del 2016 al del 2017), el comerç electrònic ha crescut a Espanya un 23,4%, segons dades de la Comissió Nacional de Mercats i Competència (CNMC). Les vendes d’hipermercats, supermercats i alimentació ja suposen el 3,3% del total i són el vuitè sector en facturació, just per sota de la roba, però encara molt lluny dels bitllets d’avió, que segueixen batent rècords.

En dos anys, supermercats, hipermercats i botigues d’alimentació han duplicat pràcticament el nombre de transaccions a través d’internet, i han passat de fer-ne 1.119.476 el juny del 2015 a 2.244.013 el juny del 2017. D’aquestes, la meitat es fan dins d’Espanya 1.003.304, i la resta es facturen a empreses fora. Només unes 100.000 operacions són exportacions.

DISTRIBUCIÓ EFICIENT / Els supermercats tradicionals tenen una llarga tradició de venda electrònica que els ha permès plantar cara a súpers únicament on line com Ulabox. Condis va ser la primera i s’hi han anat sumant Eroski, Caprabo, Carrefour i la resta. Avui, només Lidl no ven per internet i Mercadona encara ho fa molt tímidament. Per la patronal Asedas, la compra per internet tot just suposa l’1% de la facturació d’hipermercats i grans supermercats, encara que admeten que «creix». «A diferència d’altres països, a Espanya sempre hi ha una botiga o un supermercat tan a prop que pràcticament no cal comprar on line. El que més es compra són productes voluminosos i no peribles tipus begudes o paper higiènic, i el que menys el fresc, perquè als compradors els agrada veure els productes», expliquen fonts de la patronal de la distribució. A El Corte Inglés es pot triar com es prefereixen les peces de carn o peix al tall (si sencer, preparat…) i Amazon, que va entrar en alimentació a Espanya el 2015, els reparteix fins i tot en menys de 12 hores. 

Notícies relacionades

L’auge del comerç al mòbil ha propiciat l’aparició d’apps que envien personal suposadament expert a comprar a mercats i súpers i envien la compra a casa del client. És el cas de Deliberry, que dona feina a mestresses de casa; de Lola Market, que va absorbir Comprea aquest any passat i que serveix a Madrid i Barcelona en una hora, o de Manzaning. Lola Market treballa amb botigues de la Boqueria i Santa Caterina.

Els últims a entrar són els repartidors de tota mena de producte. Glovo va estrenar a mitjans de desembre passat un servei per a compres amb un llistat de productes i botigues. Una persona del comerç ho prepara i el repartidor ho va a buscar sempre que sigui menys de 9 quilos, el que hi cap a la cistella.