EXPOSICIÓ AL MUSEU D'HISTÒRIA DE CATALUNYA
Abans de Twitter ja hi havia trols: "Señor Puig y Catalamierda..."
L'exposició de l'Any Puig i Cadafalch inclou una mostra dels anònims que va rebre el president de la Mancomunitat

zentauroepp41325740 puig i cadafalch171215175841
Puig i Cadafalch era un cas de síndrome de Diógenes, un acaparador compulsiu de papers al seu estudi-vivenda del carrer de Provença, fa broma Eduard Riu-Barrera. Una gran sort per als comissaris de l’exposició, autènticament desbordats: només dels seus projectes de reconstrucció del monestir de Montserrat hi ha 700 plànols, tants que han renunciat a incloure el tema a la mostra. Però aquest afany conservador ha permès trobar fins i tot els centenars d’anònims amenaçants que rebia: els guardava amb el seu sobre original, i transcrits a màquina quan la lletra era indesxifrable.
I no tenien res a envejar a l’assetjament actual a Twitter. L’anònim potser era més privat. Però amb tantes faltes d’ortografia i no menys virulent, sobretot si es té en compte que era perfectament creïble a la Barcelona de les pistoles que les amenaces acabessin amb violència de veritat. Les amenaces venien tant des del sindicalisme com de l’anticatalanisme. «Señor Puig y Catalamierda. Está usted condenado a muerte. La Mano Negra», diu un missatge escrit en paper rosa.
Fins i tot les protestes per demanar transport públic anaven bastant més enllà del que avui seria una protesta veïnal. «Señor Puig y Cadafalch. Necesitamos que se apruebe el tren metropolitano del SO. NE. de Barcelona para dar pan a los hijos. Emplearemos argumentos de fuerza como lo sabe acer el Sindicato Unico. Tambien queremos serbisio de autobús sin mas escusas ni comedias. Del tiempo fue V. seguido de cerca por la calle de Lauria hasta la calle de Consejo de Ciento cerca chaflan Bruch con la mano en el bolsillo. Iba solo a nosotros se nos protegía por la oscuridad. Suerte de algún santo que le protegía, estaba seguido de cerca y podía costarle caro. Ahora tenemos faena a vigilar a los enemigos de los automobiles es decir a los concejales señalados. El Sindicato Unico».
El trol postal també existia ja en aquella època. En una carta dirigida al senyor «Puig i Cagafals» un escriu: «Vosaltres los regionalistas de la Lliga sou una colla de chiflats, qu’aneu cap á S. Boy hi falta gent».L’anònim sens dubte va escandalitzar el molt conservador president de la Mancomunitat a l’afegir que «la llengua catalana es cosa bona per fé la llepada de la pixa y de la xona».
Notícies relacionades
Una altra de les cartes exposades li retreu que Catalunya «le debe la prosperidad al resto de ESPAÑA, que con las tarifas prohibitivas al no poder competir la industria con el extranjero, nos obliga a comprar las mercancías a precios más elevados».
- Després de sis mesos ingressat Toni Moog surt de rehabilitació: «És més difícil desenganxar-se del Diazepam que de la cocaïna»
- De la política, ¿se’n surt? (VIII) Xavier Domènech, exlíder dels Comuns: «M’han sondejat de diferents espais polítics, però no em plantejo tornar»
- Gairebé dos mesos desapareguda Indonèsia deté dos homes per la mort de Mati Muñoz
- Meteorologia El Meteocat emet un avís de situació meteorològica de perill per intensitat de pluges a Catalunya
- Les apps per fer amics triomfen a BCN
- Meteorologia Catalunya desactiva l’alerta per Inuncat: continuarà plovent però amb menys intensitat de l’esperat
- UN LEMA COM A AVÍS Flick marca la línia al Barça amb el seu missatge: «Els egos maten l’èxit»
- Segon procés judicial Saül Gordillo admet haver agredit sexualment una altra treballadora i accepta un any i mig de presó
- Consells pràctics El mètode més ràpid per a un vàter net i sense males olors
- Aquest és el dia de la setmana amb més robatoris en les llars catalanes